Ritningar till akvarium?

#1 - 31 oktober 2004 16:11
Någon som vet en bra sida med ritningar o.s.v för att bygga eget akvarium? Hade tänkt mig ett litet vinterprojekt, typ ett 200-300L akvarium att pyssla med när man har lite lediga stunder.

Eller om någon har ritningar liggandes så är ni välkomna att maila över till min mail: marcus@turboklubben.se

Mvh
Mackan
#2 - 31 oktober 2004 16:32
nu ska jag säga vad jag tycker.

2-300L kan man köpa fint beg. fr. 500kr.
om du ändå ska bygga så gör ett stort på över 1500L, de dinns knappt att få tag på.
använd så tjockt glas som möjligt.
#3 - 31 oktober 2004 16:46
200-300L räcker ju iofs...
Mer tänkt som ett litet projekt nu över vintern.
Om man säger 500L då, vilken tjocklek på glaset är rekommenderat?
Vad för silikon är bäst att använda?
#4 - 31 oktober 2004 17:20
Nu skall jag säger vadjag tycker;

Vist skall man väger in vilka färdiga akvarier man kan få tag i, och till vilket pris, liksom vad det kostar, och vad det finns för förutsättningar i övrigt att bygga själv, men med ett eget bygge får man exakt den konstruktion, de mått, den funktion och utseende som man själv vill ha. Man kan även lär sig något.
Att bygga sin egen akvarium är en föredomligt projekt - om man inte får tag i VAD MAN VILL HA mycket billigare.
#5 - 31 oktober 2004 19:05
Ursprungligen skickat av Dragge

200-300L räcker ju iofs...

Mer tänkt som ett litet projekt nu över vintern.

Om man säger 500L då, vilken tjocklek på glaset är rekommenderat?

Vad för silikon är bäst att använda?

till 500L så tror jag det kan räcka med 12mm.
#6 - 31 oktober 2004 19:08
Det beror ju inte på hur många liter d e på utan på hur högt det ska vara. Men ett normalhögt bör nog som lysröret säger 12 mm vara bra.
#7 - 31 oktober 2004 19:55

Någon som vet en bra sida med ritningar o.s.v för att bygga eget akvarium? Hade tänkt mig ett litet vinterprojekt, typ ett 200-300L akvarium att pyssla med när man har lite lediga stunder.

Eller om någon har ritningar liggandes så är ni välkomna att maila över till min mail: marcus@turboklubben.se

Mvh

Mackan

Ritningar???
Det är ju bara att bestämma vilka mått du vill ha och kolla vilken glastjocklek som behövs.
#8 - 31 oktober 2004 20:23
Klurade lite på L 150 B 50 H 60. Slutar på 450L.
12mm glas låter riktigt bra.
Silikon då? Vad är bäst att använda? Något svart silikon?
#9 - 31 oktober 2004 20:45
svart silicon blir snyggt om man har det i skarvarna
sedan genomskinligt in i kanterna.
Har lärt mig att det är mycket bättre att
köpa ett ordentligt akvarium med en fin garanti i stället
för att bygga eget utan någon försäkrin om
karet på nått sätt skulle pajja.

i alla fall , Åled tycker jag har en underbar
garanti. 10 år , det är lagom =D. kostar
dock en hel del men pröjsar man 6å5 för ett
kar så får man ochså en hel del för pengarna.

/Baggen
#10 - 31 oktober 2004 20:54

www.arosglas.se har en tabell på glastjocklek.
10mm glas skulle räcka.
Använd silikon avsett för akvarier INTE sk. våtrumssilikon då det är giftigt.
Svart eller genomskinligt har ingen betydelse.
#11 - 31 oktober 2004 22:34
silikonet håller inte i hop karet.
sidorna ska limmas med glaslim/epoxy sen på med silikon.
#12 - 31 oktober 2004 22:36
Genomskinligt silikon har en tendens att bli fult =( Använd hellre svart och se till att du får det rätt i början, var noga med mängden, rikligt med diskmedel på fingret hela tiden så det inte klibbar, ta bort överskott med aceton. Glöm inte tvätta glasytan med aceton innan du lägger silikonet, du får mycket bättre fäste. Lycka till! Berätta gärna hur det går.
MVH
#13 - 31 oktober 2004 22:44
Ursprungligen skickat av lysröret

Nykter?
#14 - 31 oktober 2004 23:58

Jasså, då gör 99% av alla akvarister / butiker jag känner till fel.
Trevlig sömn! [:-108]
#15 - 1 november 2004 02:25
citat:
<hr noshade size="1">
<hr noshade size="1">

Man ska absolut inte använda något annat än silikon vid limmning av akvarier. Fogen får inte under några omständigheter vara hård såsom epoxy eller glaslim tenderar bli utan ska förutom som lim även verka som ett skydd mot att eventuella spänningar i glaset ska förmedlas mellan skivorna.

Prova att bygga ett akvarium på säg en 200L där rutorna vilar mot varandra utan silikonspalt mellan ytorna. Jag garanterar att mattorna i rummet blir blöta innan du ens hunnit få karet halvfullt.

#16 - 1 november 2004 03:04
<hr noshade size="1">
Genomskinligt silikon har en tendens att bli fult =( Använd hellre svart och se till att du får det rätt i början, var noga med mängden, rikligt med diskmedel på fingret hela tiden så det inte klibbar, ta bort överskott med aceton. Glöm inte tvätta glasytan med aceton innan du lägger silikonet, du får mycket bättre fäste. Lycka till! Berätta gärna hur det går.
MVH
<hr noshade size="1">

Helt riktigt men du glömde en viktig detalj. Spalten mellan glasskivorna.

Man brukar dela tändstickor på längden och lägga på halvorna mellan glasskivorna för att försäkra sig om att det blir en bra spänningsreducerande spalt mellan glasen. Det knepiga brukar vara att slippa dom små träflisor som kan fastna i silikonet och vara fruktansvärt vanprydande.

Jag brukar göra så här.
När jag skär glasskivorna så brukar jag lägga på eller ta bort en millimeter eller så för att försäkra mig om att silikonspalten mellan glasen inte ställer till det så att t,ex ena långsidan hänger över kanten på bottenskivan. räkna noga flera gånger.

Sen lägger jag ut bottenplattan på en gummiduk eller något liknande för att skivan inte ska glida omkring. sedan lägger jag en ganska fläskig silikonsträng längs med kanterna på skivan. (Alla sidoglas ska ALLTID vila på den tjocka bottenskivan och inte limmas på sidorna av den)

I silikonsträngen lägger jag plasttandpetare (från apoteket) med ca 15-20 cm mellanrum så att sidostyckena inte vilar direkt mot bottenplattan utan mot tandpetarna och silikonet, sedan lägger jag dit alla sidostycken och pillar dit silikon och tandpetare så att alla glas är mekaniskt avskillda från varandra.

För att hela konstruktionen inte ska ramla isär så brukar jag antingen bygga en rigg i trä eller dyl, som håller glasen på plats.
I vissa fall när jag bygger mindre akvarium använder jag smältlim och pinnar för att fixera glasen vid varandra. Jag använder billigt smältlim till sånna billiga små limpistoler för det är av så otroligt dålig kvalitet så det släpper så fort det blir blött och är därför lätt att ta bort när man är färdig.

Sen när silikonet är "halvtorrt" så drar jag ut tandpetarna och fyller hålen efter dom med silikon. (räkna med att silikonet härdar med ca 2mm/dygn så en fog på en glasskiva med 6mm tjocklek tar ca ett och ett halvt dygn att genomhärda(man räknar från båda sidor))

När silikonet är torrt så kan man skära bort resterna med ett rakblad och tvätta noga med aceton (kemiskt ren). För att göra snygga avrundade hörnfogar i akvariet brukar jag göra en fuskvariant. jag lägger en vanlig pakettejp ca 5-7mm från hörnorna sedan lägger jag på rikligt med silikon i hörnet och drar ut den med fingret eller om jag är riktigt petig en rund pinne.(diskmedel underlättar)

Sen är det bara att dra bort tejpen så har du spikraka och fina fogar i hörnorna.

Var petig, det lönar sig.

Så brukar jag göra och det har alltid fungerat för mig men det finns säkert lika många sätt att bygga på som det finns byggare så.. =)

Lycka till.
#17 - 1 november 2004 03:11
Tack för svaren.
Nu får vi se om det blir något litet vinterprojekt. :)
Måste ringa runt o kolla priser på glas.
#18 - 1 november 2004 07:35
silikonen håller till mindre akvarium på upp över 1000L.
men ska man ha ett på 3500L så blir trycket enormt och om man inte har profilram som håller tillbaka så kan en sida lossna.
#19 - 1 november 2004 09:48
Ett alternativ till helglasakvarium:
http://saltaquarium.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http%3A%2F%2Fwww.athiel.com%2Flib6%2Ftank.htm
Mvh Cecilia
#20 - 1 november 2004 10:34
:S ja kunde inte se på länkarna :(
#21 - 1 november 2004 10:38
http://www.athiel.com/lib6/tank.htm
#22 - 1 november 2004 11:40

silikonen håller till mindre akvarium på upp över 1000L.

men ska man ha ett på 3500L så blir trycket enormt och om man inte har profilram som håller tillbaka så kan en sida lossna.

Volymen på akvariet är sekundärt. Trycket på sidorutorna är <b>endast</b> beroende av vattendjupet och längden på rutan. Vattentrycket per cm fog är exakt lika stort på ett 50x50x50 akvarium som på ett 400x150x50 (lxbxh). Nu skulle man kunna hävda att den vertikala fogen i förhållande till den horisontelle längst undersidan av frontrutan i mina exempel är olika lång. Javisst i första fallet är den 1:1, i det andra fallet är den 1:8. <b>Men</b> vi har även skillnader i glastjocklek att beakta. Tjockare glas = större fogyta. I 50x50x50 kuben använder vi 6mm glas. foglängd 500mm = 500x6 = 3000 mm^2. I det stora akvariet tar vi till 12mm (minst), vilket ger oss 4000x12 = 48000 mm^2. det är alltså:
Lilla kuben 0,6 cm^2 per cm
Stora burken 1,2 cm^2 per cm
Om man läser på databladet så har silikonlimmet (Perrennator) en draghållfasthet på ungefär 0,6 N / mm^2, dvs ungefär 6 kilo per cm^2
Fogen i den stora burken skulle alltså tåla en belastning på 1,2x400x6 = 2880 kilo. vattentrycket i en 50 cm vattenpelare är 50 gram per cm^2. Trycket mot frontrutan är ungefär 500 kilo över hela ytan. Det finns m.a.o. en ordentlig säkerhetsmarginal.
En ram är inte nödvändig.

-- MW

#23 - 1 november 2004 19:39
Ursprungligen skickat av plizken

<hr noshade size="1">

(Alla sidoglas ska ALLTID vila på den tjocka bottenskivan och inte limmas på sidorna av den)

Det beror väl på?
Limmar man ett större kar där sidorutorna väger mycket limmar man dom just mot sidorna av bottenglaset. Annars finns risken att bottenglaset spricker eftersom punktbelastningen så nära kanten blir enorm.
#24 - 1 november 2004 19:52
Jag har aldrig sett något sådant.

Säger du det så.

Jag hade garderat mig mot liknande kommentarer genom att skriva att det finns lika många tillvägagångssätt som det finns byggare. =)

Hur jag än tänker kan jag inte se någon fördel med att sätta rutorna utanför bottenplattan då vattenkolumnen lär utjämna belastningen rätt duktigt.
#25 - 1 november 2004 19:57
Hehee.. jag gick fram till mitt eget 250L och kikade.. rutorna sitter runt bottenplattan.. =)

Åjo.. Det tog mig 20 år att fatta att bensinmacken shell har namnet efter engelskans ord för snäckskal trots att dom till och med har ett skal som symbol. Man kan inte vara med hela tiden. =)
#26 - 1 november 2004 20:08

Enligt en tabell som jag har så är det 12 mm glas som du ska ha men till botten ska du ha 15 mm glas.
Lycka till

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

#27 - 1 november 2004 20:11
Ursprungligen skickat av Torstensson

[quote]Ursprungligen skickat av plizken

<hr noshade size="1">

(Alla sidoglas ska ALLTID vila på den tjocka bottenskivan och inte limmas på sidorna av den)

Det beror väl på?
Limmar man ett större kar där sidorutorna väger mycket limmar man dom just mot sidorna av bottenglaset. Annars finns risken att bottenglaset spricker eftersom punktbelastningen så nära kanten blir enorm.
[/quote]
Den punktbelastning som hamnar vid kanten är lika med glasskivans (sidorutans) egenvikt. Eftersom de flesta akvarier -- både helglas och ramakvarier -- ställs upp med stöd under kanten, så blir belastningen på glaskanten pressande, inte brytande.

-- MW
#28 - 1 november 2004 21:07
Limmat på sidorna av bottenglaset på båda mina kar, 310 o 16L... o d där me bensinmacken har jag aldrig tänkt på förut:S
#29 - 1 november 2004 21:42
Plizken - du kan din sak =)
Tänker använda dina tips här nästa gång jag ger mig på ett bygge. Jovisst spalten mellan glasen, trodde det var underförstått =)

Låt silikonen flöda, D.
#30 - 1 november 2004 22:13
På ett större helglasakvarium ska man limma rutorna runt bottenplattan pga att silikonen (svart Perrenator)tål dragkrafter bättre än skjuvkrafter. Detta fick jag veta när jag gick in i debatt med en akvariebyggare på Akvarie-hobby i Uppsala. Vid närmare eftertanke låter det rätt rimligt...

Perrenator var ett jäkla silikon att härda långsamt! Hoppas att det blir starkt i alla fall.

Håller i skrivande stund på att limma ett 60 cm högt akvarium med 8 mm glas. Hoppas det håller.
#31 - 1 november 2004 23:01
Jag har limmat ett 1125liters med långsidorna utanför botten och ett 1527liters med alla rutor på botten och kan konstatera att båda funkar.
Dock var det lättare att få ihop det senare.

Annons