Ritning på akvariebänk till 375L ?

#1 - 4 februari 2008 18:35
Någon som har en ritning på en akvariebänk till ett 375L akvarium?
Ungefär 150x50x50. Gärna enkelt men funktionellt.
#2 - 4 februari 2008 18:39
hejsan gå in o titta på denna sida:) den är bra denna bänk hej du hej.http://www.svedalaciklid.se/
#3 - 4 februari 2008 18:57
Kolla min projekttråd för mitt 450L (finns i signaturen). Blir nog inte enklare än så, och bra blev det också. :)
#4 - 4 februari 2008 19:04
4,5*9,0 regelvirke.
både för ställning och ben.
plywood skiva 150*50 8mm tjock.(för att fördela vikten från akvariet)
Beslag av mässinggångjärn. fyra stycken.
plywood skiva 75*höjd på bänken två stycken i 4mm o finnes.
Glöm inte att täcka gavlarna.

Enkel akvarieställning med fall luckor där du kan ha filter, mat håvar o annat som hör till den fantastiska hobbyn.
#5 - 4 februari 2008 19:12
plywood inte bra att spilla vatten på ..täck in den med nått vattentätt om du ska använda det ..det hade jag gjort iaf.. när plywood suger åt sig vatten sväller den upp och blir mjuk små mängder är ingen fara men med tiden om det spills lite hela tiden så är det nog ingen höjdare,,
#6 - 4 februari 2008 19:23
Glömde att marinplywood ska man använda om man vill slippa lacka.
Annars så kan du köra med vilken lack som helst ovanpå vanlig plywood.
#7 - 4 februari 2008 21:50
Lecablock med en skiva på är det många som kör med.
Mycket enklare än så blir det nog inte.
#8 - 4 februari 2008 22:33
MattiasC skrev:
Lecablock med en skiva på är det många som kör med.

Mycket enklare än så blir det nog inte.

Står de stadigt? Måste man såga i dem och skruva och greja eller kan man bara ställa upp dem och lägga en skiva över? Vad för sorts skiva ska/kan man använda och kan man ställa lekablocken i ett U så att man får en öppning fram till eller viker sig skivan då?

Karet är ju ett ramakvarium från dala zooline så det är ju inte i helglas i alla fall. Ramen runt lär ju också skapa lite stabilitet, eller?

Tusen tack för alla tips! [:)]
#9 - 5 februari 2008 00:45
Finns en 30mm formplyfa, den är lite meckig då den milt sagt är svårspikad och skruven får vara lite kvalité annars går den av, den är väl måhända lite overkill men den är såpass vridstyv att man utanproblem borde kunna ställa ett 1500 liters helglas direkt på den.

Annars är problemet att nästan allt virke bågnar av fukt.
#10 - 5 februari 2008 05:26
Jepps...formplyfa funkar.
Men bottenskivan bör vara minst 19mm tjock.
Ställ 6st lecablock vertikalt och sen lägger du skivan ovanpå.
Sen om du vill ha en typ av bänk under så kapa 2st lecablock på mitten.
O placera dessa där du vill ha dem.
#11 - 6 februari 2008 12:02
Och om man vill såga i ett lättbetongblock så fungerar gammal uttjänt fogsvans lika bra som siporexsåg, dessutom kan man förstärka med armeringsjärn och putsa ytan precis som man vill ha den, ett tips för lite snygg form är att hugga hörnen för att få en aningens jugendstil på grejorna..

[SIZE="3"][SIZE="2"]Verktyg, lättbetong och formplyfa, här har en annan sprungit över ån efter vatten för en ställning till 200 liters baljan och så har jag tillgång till alla grejor redan..[/SIZE][/SIZE]

Annons