Ritning - hörnakvarium var....??

#1 - 21 mars 2007 13:12
Hej !

Då har akvariehybrisen slagit till igen hos mig. ;)

Funderar på ett hörnakvarium med något udda mått.

100x100x60 (ergo 300 liter), eller 80x80x60 (ergo 192 liter)

Bygga själv......njauuu, kanske inte.

Däremot lämna ritning till min svåger som är en hejare på att svetsa i rostfritt.

Alltså, ett hörnakvarium som är ett ramakvarium.

Så, finns det några ritningar på hörnakvarium med stål/alu ram någonstans ??
#2 - 21 mars 2007 13:42
glömde säga att jag vill inte ha ett helglaskar, ska det va, så ska det va ramar.
#3 - 21 mars 2007 16:04
ingen ?
#4 - 22 mars 2007 06:18
tydligen ingen som vet eller har ritning på hörnakvarium med ram.....*suckar lite*
#5 - 22 mars 2007 06:27
Om din svåger är duktig på att svetsa så kanske han kan ordna detta ändå? Det är inte så vanligt längre med rostfria kar då det dels kan vara svårt att få tag i någon som kan fixa detta snyggt, och sedan är färdiga akvarium såpass billiga nuförtiden.
Vad är det för ritningar du letar efter, är det på vinklarna eller vad?
#6 - 22 mars 2007 06:32
huvvet på spiken.....vinklarna är det stora trixet enligt min svåger, han vill inte ge sig på projektet utan en "erkänd god ritning".

kan förstå honom, inte kul att vara "medansvarig" om 300 liter vatten rusar ut på golvet.....
#7 - 22 mars 2007 06:49
Går det inte att göra en skalenlig ritning själv och sedan mäta ut vilka vinklar som behövs?
Jag bara spånar lite då jag inte har en aning om hemmabyggen i rostfritt.
Eller om det finns någon mekanisk verkstad i närheten som du kan rådfråga?
#8 - 22 mars 2007 10:24
Emmm ?
förstår inte dina mått.
samt om du ska svettsa en ram lär du se till att du får in glaset också

enklast i ditt fall är nog o köra med aluminium profiler istället
#9 - 22 mars 2007 11:37
problemet som vi står inför är hållfastheten.
ergo, hur skall de olika delarna bockas/svetsas/sättas ihop.
och den kan vi inte beräkna helt själva.
alltså är tanken att utgå från en "befintlig" ritning, och eventuellt modda den lite.

gällande måtten, längd utmed ena väggen = 100 cm, andra väggen = 100 cm,
höjden = 60 cm, eller 80x80x60.

aluminium....njau, inte så bra tillgång till det, bättre med rostfritt.
#10 - 22 mars 2007 11:55
Det är ändå ett kul problem som du har då man ändå kan se att det kommer att lösa sig förr eller senare.
Om du ritar ut på ett stort papper vilka mått du ska ha på karet, tror du inte att det går att få fram dessa vinklar då?
#11 - 22 mars 2007 17:10
jo, själva "ritningen" har vi, men inte hur vi ska lägga svetsfogar och andra detaljer.
#12 - 26 mars 2007 07:15
märkligt, man kan hitta ritningar på atombomber på nätet, men tydligen finns inga ritningar på hörnakvarium med ram........."suck"
#13 - 26 mars 2007 07:38
Jo men att det finns spräng skisser på atomvapen är väll inte särskilt konstigt.

Anledningen till att det inte finns ritningar till ett sådant kar med svettsfogar och allt är nog främst för att det inte är just en atombomb, det är lite simplare.

kommer inte fogarna automatiskt när du ritat upp allt på papper?
det är väll inte för hållfastighetensom ni undrar över fogarna?
#14 - 31 mars 2007 05:31
jo, det är hållfastheten.

inte jag, men min svåger "vägrar" att göra något utan att det är "gjort förrut".
#15 - 2 april 2007 22:38
Hållfastheten? Skojar du? Ramen är rent kosmetisk. Säg till honom att ta den tunnaste plåt han hittar, böja snygga vinkeljärn av det, och svetsa det från utsidan. Efter svetsning ska han slipa bort fogen, så det ser ut som ett helt metalstycke, och därefter är du nöjd med hans arbete. Tänk bara på att du vill ha rostfritt, eller aluminium till sötvattensbalja, och syrafast till saltvatten.

Anledningen till att gods och hållfasthet är ointressant är för att det inte är ramen som håller ihopa baljan, utan siliconet. Därför finns det inga ritningar. Du kan lika gärna göra baljan, och limma på trälister för utseendet. Längsta glaset först, troligtvis fronten, därefter sidorna, och sist botten. Glöm inte att du ska ha en spalt på ett par mm mellan glasen, och att den ska fyllas ordentligt med silicon. Glasbitarna får absolut inte röra vid varandra.

Lycka till.
B!
#16 - 3 april 2007 00:32
skrattade lite när jag läste något om vinklar:)
Mr B gav mycket kloka instruktioner;)

Annons