ritning för golv platta

#1 - 21 februari 2007 17:19
hej
jag ska ställa ett 375l akvaeium på över våningen och är lite tveksam om golvet håller! Men jag har läst om att folk gygger en en platta att ställa karet på! så jag undrar om någon har en ritning eller bild på hur ni har byggt den eller hur den ser ut. och vilket matrial som behövs?
//tacksam för alla svar
#2 - 21 februari 2007 18:57
bygg av minst 20mm skiva.

Funkar med spånskiva tänk dock på att lacka eller måla så den klarar vattenstänket som blir då och då.

Annars kan du köpa bänkskivor o kapa i lagom längd
#3 - 21 februari 2007 20:34
Jag hade nog tagit 20mm MDF, lite stabilare än spånskiva
#4 - 22 februari 2007 08:50
Jag hade inte oroat mig så mycket.
Skulle golvet braka så är det tur om det är karet som går igenom och inte en mäniska.
Om kåken är gammal så kanske golvet kan svikta utan att det för den skull går sönder, men då hjälper det knappast med en 20mm skiva under, den böjer sig också.
Om det är märken i golvet du är orolig över så kan du lägga någont lämpligt under fötterna som ger en större yta.
Själv har jag haft mitt 450 kar på två parkettgolv och en plastmatta utan ett märke. Ok plastmattan sjönk i hop lite men efter några dagar var det borta.
#5 - 22 februari 2007 10:37
Det hjälper som sagt inte att lägga en trä- eller spånskiva skiva under akvariemöbeln eftersom att även den böjer sig. Enklast och snyggast är att bygga ett litet podium under möbeln, en låg "låda" med reglar som är ett par meter bredare än möbeln så att vikten fördelas ut.
#6 - 22 februari 2007 10:56
lägga ett lager med 2tum4 sen klä in det i mdf kanske kan va något.
bara lägga en skiva ger inte mycket.

Annons