Risker med att köra utan fläktar med Aquastarlight t5 armatur

#1 - 18 oktober 2013 19:38
Tjenare.

Jag har nyss skaffat mig ny akvariebelysning och som rubriken säger rör det sig om en Aquastarlight t5 armatur. När jag pluggade i belysningen som kostat mig 5400kr så blev jag chockad. Vad är det som låter tänkte jag? Är det fel på akvariefiltret? Nä, det var min dyra ramp som lät högre än pumparna :s

Trodde först rörde sig om spänningsfel eller nåt i rampen så jag studerade och lyssnade runt rampen. Av min förvåning hittade jag två 40mm fläktar som blåser rätt ut till höger om rampen. De ger ifrån sig ett surrande ljud som är så irriterande eftersom man tänker hur de tänkte att sätta i fläktar i rampen som låter så in i vassen istället för kostat på sig seriösa fläktar som går tystare...

Så mina frågor är nu:

Vad har dessa fläktarna för funktion? Varför kräver denna kylning och varför behövde inte min förra ramp fläktar?
Är det för att sänka temperaturen, i så fall vad är det som behövs kylas och varför?
Vad händer om man stoppar dessa fläktarna, vad kan gå sönder i rampen?
Finns det möjlighet att byta ut dessa fläktarna mot t.ex. dessa här om nu kylningen är nödvändig. http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassiflkt/fractaldesign-silentseries40mmr2/179034.7065/

Det är en väldigt snygg ramp med bra ljus, men just detta med fläktarna gör mig väldigt fundersam på vad tyskarna tänkte... Akvarium ska vara underhållande och titta på och inte vara plågsamt.

Tacksam för svar. :)
#2 - 18 oktober 2013 19:48
Inga ljudkänsliga på detta forumet ser jag.
#3 - 18 oktober 2013 19:53
Fläktarna skall väl inte behöva surra så fruktansvärt mycket, men vinandet av luftens rörelse kommer du ju inte ifrån vilka fläktar du än använder...
#4 - 18 oktober 2013 20:02
Mr Woods skrev:
Fläktarna skall väl inte behöva surra så fruktansvärt mycket, men vinandet av luftens rörelse kommer du ju inte ifrån vilka fläktar du än använder...

Inte det som låter. Hade det bara varit luftflöde ljud hade jag inte brytt mig, nu är det samma klassiska fel som det brukar vara med datorfläktar. :) De sämsta fläktarna som man kan hitta på marknaden. Det är fläktmotorn som ger ifrån sig ett ljud typ som en, tänk dig en generator typ som man får cykla igång för att få el. Svår förklaring, men jag försöker. :p
#5 - 18 oktober 2013 20:08
Kontakta tillverkaren då och fråga om det skall vara så! Om du inte är nöjd kan du ju lämna tillbaka rampen eller helt enkelt byta ut fläktarna.
De sitter antagligen där för att rampen skulle bli för varm utan, men hur detta påverkar lysrören har jag ingen aning om.
#6 - 18 oktober 2013 20:12
Mr Woods skrev:
Kontakta tillverkaren då och fråga om det skall vara så! Om du inte är nöjd kan du ju lämna tillbaka rampen eller helt enkelt byta ut fläktarna.

De sitter antagligen där för att rampen skulle bli för varm utan, men hur detta påverkar lysrören har jag ingen aning om.

Jag har mätt temperaturen nu med en termometer som legat på rampen i 2 timmar. Den mäter upp till 40 grader. Elektronik brukar väl ha en genomsnittlig arbetstemperatur på 35 grader väl eller? Då är det väl ganska lugnt.

Jag reagerade på att där fanns fläktar eftersom jag bara trodde att ramper med Metallhalogen lampa skulle behövas kylas.

Angående kontakta tillverkaren tror jag är onödigt för det ska antagligen vara så. Finns kontrolldatum på rampen, ett klistermärke, där står det en kontrollerades september 2013.
#7 - 18 oktober 2013 20:14
När det kommer till fläktar i T5 armaturer så finns 2 olika syften vad jag vet.
1. Drivdonen, dom gillar inte för hög värme och behöver kylas av speciellt om dom är inkapslade(koppla bort fläktarna så kan den förväntade livslängden på rampen kortas ner radikalt).
2. Lysrören, T5 kan behöva kylas ner då dom inte gillar för hög värmen(fläktar används ibland om man behöver ha många rör på liten/försluten yta).
Hoppas detta bidrar med nåt ;)

//NiXoN
#8 - 18 oktober 2013 20:20
NiXoN skrev:
När det kommer till fläktar i T5 armaturer så finns 2 olika syften vad jag vet.

1. Drivdonen, dom gillar inte för hög värme och behöver kylas av speciellt om dom är inkapslade(koppla bort fläktarna så kan den förväntade livslängden på rampen kortas ner radikalt).

2. Lysrören, T5 kan behöva kylas ner då dom inte gillar för hög värmen(fläktar används ibland om man behöver ha många rör på liten/försluten yta).

Hoppas detta bidrar med nåt ;)

//NiXoN

Hm, okej. Dock 40 grader är väl inte varmt för elektronik? Där är ju springor på båda hållen av rampen. Vet du om fläktarna i såna här ramper sitter med 2 pins kontakter eller är det löddat? Vore fränt om det var 2 pins då det bara hade varit att skruva dit två såna fractal design fläktar. Har sånt datorchassi själv med såna fläktar och det är mycket bra och tysta fläktar.
#9 - 18 oktober 2013 20:20
Jag är definitivt fel person att uttala mig om riskerna med (för) hög arbetstemperatur på din ljusramp, däremot är jag ganska säker på att tillverkaren knappast monterat fläktarna utan anledning, varför du bör använda de befintliga, montera andra eller lämna tillbaka rampen och köpa en annan.
#10 - 18 oktober 2013 20:22
Mr Woods skrev:
Jag är definitivt fel person att uttala mig om riskerna med (för) hög arbetstemperatur på din ljusramp, däremot är jag ganska säker på att tillverkaren knappast monterat fläktarna utan anledning, varför du bör använda de befintliga, montera andra eller lämna tillbaka rampen och köpa en annan.

Hehe, jo, jag förstår att de sitter där av en anledning antagligen. Dock tror jag inte jag hittar en likadan ramp utan fläktar, tyvärr :(
#11 - 18 oktober 2013 20:29
Hehe, jo, jag förstår att de sitter där av en anledning antagligen. Dock tror jag inte jag hittar en likadan ramp utan fläktar, tyvärr :(

Nä, men det kan ju hända att du hittar en tystare... Själv håller jag mig på en lite mer sparsmakad nivå på utrustningen men en T5-armatur med två rör som jag sneglat på har inga fläktar, dock saknar den skyddsglaset som din har.
Jag har ingen aning om vad för märken som är bättre/sämre osv, men om du vill kan jag fråga en mycket kunnig person imorgon!
#12 - 18 oktober 2013 21:02
När det kommer till temp så är frågan vart man skall mäta och vad gränsvärden är ;)
I regel så brukar inte tillverkare lägga in sånt som ökar kostnaden precis som Mr Woods är inne på...
Jag har öppnat några olika ramper och drivdon, 2/3 verkar använda snabbkopplingar(2pin).

//NiXoN
#13 - 18 oktober 2013 21:38
NiXoN skrev:
När det kommer till temp så är frågan vart man skall mäta och vad gränsvärden är ;)

I regel så brukar inte tillverkare lägga in sånt som ökar kostnaden precis som Mr Woods är inne på...

Jag har öppnat några olika ramper och drivdon, 2/3 verkar använda snabbkopplingar(2pin).

//NiXoN

Tack ska du ha för ditt inlägg. Känns som jag kommer eventuellt byta fläktar redan imorgon. Ska nog kolla upp det. Lutar åt 2 såna fractal design fläktar då, jag vet de är tysta och har bra luftflöde. Om inget är det nog bättre med nåt luftflöde än stillastående. Fläktarna är ju där av en anledning. :)
#14 - 18 oktober 2013 21:56
Dom flesta tillverkare idag spar ju in där dom kan spara in, det kan vara så enkelt att du bara behöver byta till kvalitetsfläktar :)
#15 - 18 oktober 2013 23:37
Ryskbompa skrev:
Dom flesta tillverkare idag spar ju in där dom kan spara in, det kan vara så enkelt att du bara behöver byta till kvalitetsfläktar :)

Jo, klart. Den blir ju knäpptyst om man stannar fläktarna.
#16 - 19 oktober 2013 08:17

Nej, men du kanske hittar en bättre och billigare ramp.

akvarielagret har en slimmad odyssea innehållandes 4*80W t5 HO rör och månljus, för strax över tretusen och inga fläktar. Den har även 'utriggare' om man vill ha den på ett bredare akvarium, kan hängas etc.
#17 - 19 oktober 2013 08:37
simpson skrev:
Nej, men du kanske hittar en bättre och billigare ramp.

akvarielagret har en slimmad odyssea innehållandes 4*80W t5 HO rör och månljus, för strax över tretusen och inga fläktar. Den har även 'utriggare' om man vill ha den på ett bredare akvarium, kan hängas etc.

:(
#18 - 19 oktober 2013 20:39
Jag har den Odyssea rampen, den är sjukt smidig. Enda nackdelen är att man måste byta minst 2 av lysrören då dom är rejält blåa.
Har den som mysbelysning i min burk på kvällarna när dom övriga 6 80w rören har slocknat :p
#19 - 20 oktober 2013 11:28
KristianE skrev:
Jag har den Odyssea rampen, den är sjukt smidig. Enda nackdelen är att man måste byta minst 2 av lysrören då dom är rejält blåa.

Har den som mysbelysning i min burk på kvällarna när dom övriga 6 80w rören har slocknat :p

Tråkigt att läsa sånt här nu efter att man har köpt denna rampen för över 5 lök. xD Nu har jag ju dessutom bytat fläktarna så garantin och allt vad sånt heter har ju gått ur. Dock tror jag att jag kan bli nöjd med denna rampen också, växterna har höjt sig igen nu i alla falla av ljuset. :)

Annons