risk för spricka?

#1 - 17 juni 2006 22:46
nu hoppas jag ni förstår vad jag menar med denna diskussion.
så här är det: har nu skaffat ett akvarium på 144 liter som man fick en ställning medföljande. denna ställning är bara fyrkantig med fyra ben och akvariumet ska stå på fyrkanten liksom. det finns inget i mitten, akvariumet som väger mycket med alla stenar och all sand med mera har alltså bara en fyrkant stor som akvariet att hålla sig på och då undrar jag om inte det går sönder i mitten av akvariets underruta liksom. hoppas ni förstår. det är svårt att förklara. skulle gärna skicka en bild men det vet jag inte hur man gör.
#2 - 17 juni 2006 22:51
lägg en skiva frigolit eller liknande (liggunderlag?) mellan tanken och ställningen.
men de tål en hel del.
#3 - 18 juni 2006 00:18
absolut INGET frigolit eller liggunderlag under akvariet, kan i sej orsaka läckage om man har otur.

är det en vanlig aluställning som det låter som så funkar det utmärkt att ställa ett akvarie på unde rförutsättning att det är ett ramakvarie.

glas är förbannat starkt och tål mycket mer tryck än du anar, dock är det skört så har man stenar och fiskar som gräver ska man ha frigolit i akvariet för att skydda glaset.

tänk dock på att justera in ställningen så akvariet står plant och inte skevt.
#4 - 18 juni 2006 05:12
Under helglasakvarier SKALL man ha ett mjukt underlag, frigolit eller liggunderlag, 10 mm räcker bra .
Under ramakvarier KAN man ha något underlägg men det är inte alls nödvändigt.
Tänk på att ramakvarier ofta står på bänkar som bara är en ram av aluminiumprofiler och de funkar, så då förstår man att glaset faktiskt pallar för en hel del.
Som Raven skriver är det av yttersta vikt att akvariet står plant och absolut inte skevar. Om det lutar lite är inte hela världen så länge det inte skevar eller är ojämnheter under karet så att det blir spänningar i glaset.
#5 - 19 juni 2006 15:26
Jag antar att det är ett sånt här kar du har?
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=140791&gid=323025
Som alla säger så är det ingen fara! :) Mitt är på 310 l, och det är hur stabilt som helst! Glaset sviktar lite, men det är meningen :)
Jag har också hört att detta ska vara ett av de pålitligaste akvariumen (m. ställningen), så du behöver inte bekymra dig! Se som sagt bara till att det står rakt!
Det kan också vara en god idé att ha frigolit/"sittunderlag" I akvariet, för att undvika punktbelastning på glaset från stenar eller liknande! :)
Lycka till! :)
#6 - 23 juni 2006 22:27
nu blev jag väldigt orolig för när jag såg in i akvariet som jag lagt sand och vatten i att det lutar 3 mm åt vänster. är det inget att oroa sig för eller måste jag nu ta ur all sand och vatten och fixa till det?
#7 - 23 juni 2006 22:35
[quote=Gr@bben]nu blev jag väldigt orolig för när jag såg in i akvariet som jag lagt sand och vatten i att det lutar 3 mm åt vänster. [/quote]

lutar det lika mycket på båda sidor är det inget att oroa sej för.
problemet är om ena sidan lutar 3mm och andra sidan 8mm typ.
#8 - 23 juni 2006 23:21
hur kan det luta åt båda hållen?

Mitt 200 lutar också ngn mm åt ena hållet... å det har då gått bra hittills.
#9 - 24 juni 2006 00:03
Lutar karet någon mm så ökar belastningen (ojämt) vilket kan göra att det skiter sig.

Att ha något emellan när man har aluställning/alukar kan göra att det kan uppstå spänningar.
Dock så förutsätter det att ställningen verkligen är 100% rak om man ska undvika problem (minimera riskerna).

//Calle
#10 - 24 juni 2006 00:04
[quote=qenzo]hur kan det luta åt båda hållen?

Mitt 200 lutar också ngn mm åt ena hållet... å det har då gått bra hittills.[/quote]

Att köra utan säkerhetsbälte funkar oxå,,,,, TILLS [B)]

Lutar karet någon mm så ökar belastningen (ojämt) vilket kan göra att det skiter sig.

Att ha något emellan när man har aluställning/alukar kan göra att det kan uppstå spänningar.
Dock så förutsätter det att ställningen verkligen är 100% rak om man ska undvika problem (minimera riskerna).

//Calle
#11 - 24 juni 2006 08:25
Mitt stora kar lutade 5mm åt vänster men en månad senare så står det 100% rakt.. Brukar kolla det med jämna mellan rum med ett vattenpass..
#12 - 24 juni 2006 09:05
[quote=qenzo]hur kan det luta åt båda hållen?
[/quote]

Antar att Raven menar att det kan "vridas".
#13 - 24 juni 2006 10:33
[quote=Nitra98]Antar att Raven menar att det kan "vridas".[/quote]

Ah tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 juni 2006 10:40
Förstår inte riktigt om det är ett helglaskar eller ett ramakvarium.

Vad man behöver mellan akvarie ock bänk beror delvis på bottenrutans tjocklek
I regel så gäller dock detta
Om det är ett helglas så bör man ha en skiva på bänken och ovanpå den skall man ha en tunn frigolitskiva eller typ akvapad som är avsett att ligga under akvarier
Om det är ett ramakvarium behövas ingen frigolit och det brukar inte heller behövas någon skiva (vilket dock absolut inte är negativt)
#15 - 24 juni 2006 10:45
Om det är vridet är det ju inte bra bättre man tar tid på sig första gången när man ska sätta in karet loda in det det har man igen senare
#16 - 24 juni 2006 13:41
håller med fohrman som inget förstår

hur gammalt var det ?
#17 - 24 juni 2006 18:07
[quote=Tri-X 400]

hur gammalt var det ?[/quote]

Huh? mitt?

skaffade det någon dag innan jul

Annons