Risk för Nitrittopp??

#1 - 26 september 2005 18:25
Lade idag i 5 små söta Guppisar i mitt nystartade akvarium, 61 liter. Ingen mat 1:a och 2:a dagen, men de äter (och skiter) hejdlöst ändå. Förmodligen har jag lite alger och godsaker på växterna.

Är nu rädd att nitrithalten kommer att öka tvärt. Kan/bör man öka doseringen av nitrivec? Står 10ml om dagen de första 10 dagarna och i stort sett fastande fiskar, men mina ser ut att ha kommit till värsta kalaset trots att jag ej matat.

/Diddan
#2 - 26 september 2005 19:37
Om du inte matar, så är risken för nitrit mindre, de kommer sluta skita om ett par dagar, för du har inte särskilt mycket alger i ett 200l.

Gör gärna ett vattenbyte var tredje/fjärde dag, så spär du ut eventuell nitrit. Att öka dosen av Nitirvec spelar nog ingen roll, använd hellre pengarna på ett nitrittest så vet du när du behöver göra något.
#3 - 26 september 2005 19:38
tror inte det gör nåt om du smäller i lite extra, bara det inte är mkt mera...Jag sprutade i lite på känn och det gick bra!Kanske är bra att hälla lite på morgonen och lite på kvällen däremot så inte koncentrationen blir så hög
#4 - 26 september 2005 21:12
Nitirvec kan du inte överdosera så det är farligt för fiskarna, blir det för många nitrosomas/nitrobakterbakterier så dör de om de inte har ammonium att oxidera till nitrit och nitrat.
Den fasta avföringen är sämre att ha kvar i akvariet då det i ett nystartat vatten saknas de organismer (bakterier, svampar) som bryter ner den till ammonium.

Jag ska nog vara lite tydligare.
Om du har mycket fasta föroreningar kan du få höga ammonium/ammoniak värden när nedbrytningen av den fasta föroreningen kommer i gång samtidigt som du fått till räckligt med nitrosomas som bryter ner ammonium/ammoniak och du får en nitrit topp.
Du får först och fler nitrosomas än nitrobakterbakterier.
#5 - 27 september 2005 08:30
Tack för alla svar!!
Ja de har MYCKET fasta avföringar, ser hela tidan en lång sträng på minst 2-3 av 5 fiskar.
De har nu varit i sitt kar, 61 liter, i 18 timmar. Alla verkar jättepigga, de 2 hanarna är på honorna hela tiden, så jag fattar inte hur de hinner äta och skita så mycket.

Jag kör i lite nitrivec på morgonen och lite på eftermiddagen, och testar nitrit.

Behöver jag testa 2 gånger om dagen?? Läste att nitrit kan höjas på några timmar.

Har ph 8 och Kh 17-18 i kranen, , och hade iallafall igår det även i akvariet, läste någonstans att ammoniakvärdena förändrar ph, bör jag kolla ph också dagligen??

Ytterligt tacksam att få del av era erfarenheter!

/Diddan
#6 - 27 september 2005 10:31
Med pH 8 och 10 mg/l ammonium gör 0,56 ammoniak vilket är akut giftigt.
Du har så få fiskar och använder en bakteriekultur och med vattenbyten som sänker ammoniumvärdet så bör risken vara liten för problem.
Slamsug gärna bort den fasta föroreningen.
#7 - 27 september 2005 10:59
Tack! Jag gör så.

Borde gå en kemilektion, har inte riktigt koll på sambandet mellan alla värden:confused:.

Annons