Risk att Pakistan botior käkar Körsbärsräkor?

#1 - 27 februari 2008 22:06
Hej,

Jag har ett litet växtkar på 60l där jag har en hel del räkor tillsammans med guppies och neontetror.

Har börjat få stora problem med små sniglar och tänkte därför slänga i en pakistanbotia, som jag har tillgänglig i ett annat kar, så att den kan festa på sniglarna.

Frågan är: klarar mina räkor sig mot botian, eller kommer de också att bli uppätna?
Om botian även käkar räkor så skulle jag uppskatta om någon har tips på hur man blir av med sniglar i ett kar utan att skada räkor eller växter?

Mvh
//Kid
#2 - 28 februari 2008 00:14
botian kommer ganska säkert äta dina räkor också. Möjligtvis kanske Dvärgbotia funka med räkor, men dom är ju inte heller lika effektiva på att äta snäckor.
#3 - 28 februari 2008 08:25
Jag skulle gissa att botian skulle ha räkfrossa.
Vill du bli av med snäckor, lägg i en skiva squasch eller broccoli över natten. På morgonen lär det sitta fullt med snäckor där. Bara att ta upp.
Snäckorna gör ju nytta i karet, men man vill kanske inte få hur många som helst ;)
#4 - 28 februari 2008 09:37
De jag undrar är varför du får problem med snäckorna? Matar du för mycket? Ligger det för mycket dött växtmaterial i karet?

Beträffande dvärgbotior, så måste jag påpeka att dessa måste vara ett gäng (minst 10), annars är risken stor att de börjar trakassera de andra fiskarna. Dessutom är 60 liter för lite för dem.
#5 - 28 februari 2008 11:52
Tack för tipsen. =)
Bra att jag frågade, annars hade det varit synd om räkorna.
Tror att jag kommer att köra på squash-metoden. :)

Har fått mycket sniglar på sistone just pga döda växtdelar. Medicinerade för några månader sen mot vita prick och det tog död på en hel del växter. Sedan har växterna inte riktigt orkat i kampen mot algerna.
Medicineringen verkar dessutom ha gjort de flesta räkorna sterila. Brukade annars alltid vara många som bar på rom, men de senaste månaderna har det varit "tomt" överallt och jag ser inga yngel längre. Tror att det blivit lite bättre nu då jag upptäckt en "havande" räka.
Hoppas på att återfå balansen i karet snart.

//Kid
#6 - 28 februari 2008 12:00
Nej vad jobbigt med obalans :(

För att återfå balans efter medicinering får man filtrera över aktivt kol i ett par veckor och/eller byta ut 50-75% av vattnet. Sen får man börja tillsätta bakteriekultur.

Beträffande växterna kan det vara så att bottenbakterierna är borta, så jag skulle rekommendera att frysa in dammjord blandad med vatten i en iskubsbricka. Lerkuberna petar du sen ner i sanden i närheten av växterna. Och så skulle jag även rekommendera PMDD.

Något liknande hände mig efter medicinering en gång. Fast nu har jag hört talas om helt nya mediciner som inte ställer till det på samma sätt.

Annons