Rio 240: Underläggsskivan något mindre än tanken?

#1 - 8 november 2015 17:55
Hej

Jag har fått tag på ett Jewel Rio 240 utan bänk.

Akvariet har yttermått 121x40cm
Jag har en tilltänkt bänk med måtten 115x46cm

Nu har jag provplacerat tanken på bänken och självklart så sticker akvariet ut 3cm på vardera sida. Vågar man fylla på med substrat och vatten med detta utstick eller är man tvungen att ordna en skiva som är minst lika stor som tanken?

Jag har en skiva som är 150x50, men den är för utrymmet och måste kapas för att få plats. De sågar som jag har kommer göra fula kanter och det gillar jag inte.

/Per
#2 - 8 november 2015 19:31
Köp/kapa en massiv bänkskiva (ek?) och lägg under akvariet. Hade inte vågat ha en yta mindre än akvariet. Klara bänken belastningen över huvudtaget? Alternativt köp en bänk för Rio 240, inte rackans dyrt..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 november 2015 20:07
Instämmer
#4 - 8 november 2015 21:57
Tankens tyngd vilar i ramen som sitter i underkant så jag skulle inte ha den hängande i luften någonstans. Om det går eller inte törs jag inte svara på men jag skulle inte placera den så. Jag skulle inte ens placera en 40 liters tank på det viset.
#5 - 10 november 2015 12:37
Tack för alla svar. Jag fick tag på en spillbit av laminerat trä på bygghandeln som passade perfekt under ramen. Så nu är den saken löst. Nästa fråga är om Bottensubstrat, men det tar jag i en annan tråd.

Annons