RIO 240 Filter

#1 - 22 januari 2005 18:31
Tjena

Har nu kört mitt RIO 240 kar i drygt 3 månader,och tycker att filtret blir fort skitigt,får rengöra det var tredje-fjärde vattenbyte (byter en gång i veckan ca 1/4) Det jag då rengör är det översta grova blåfiltret,har tagit bort den tunna vita filtermattan som följde med,det satt ju igen på en gång.

Nu senast fick jag t om rengöra alla filter,de grova plus de fina filtren,tycker inte jag matar så mycket,en gång på morgonen,och en gång på kvällen,matar dom med granulat,och precis så myckert att de hinner äta upp det inom några minuter.

Vad gör jag för fel ???

Fiskar i karet nu:

2st 10 cm Praktbotia
1st ca 15 cm Segelfenare
3st små Ancistrus
5st ca 8 cm Scalare
#2 - 22 januari 2005 19:40
Har haft samma kar (RIO 240) i drygt ett år nu och jag gör väl inte rent filtermaterialen allt för ofta. Jag har en hel del mer fisk i akvariet en vad du har och herrarna och damerna där i äter ganska friskt :)

Jag tror ditt största problem är att du tagit bort det vita filtret på toppen. Den samlar det mesta "slagget" så jag slipper göra rent de undre filtrerna för ofta.

Jag brukar använda det vita filtret ett par veckor, men varje vecka spolar jag rent det med en dusch.. så får man bort den mesta skiten.

Har köpt typ tunn vadd i liknande material som jag klipper till lika stora bitar av och byter varje månad.

Så lösningen på ditt problem är förhoppningsvis att du börjar använda vita filtret igen.

Mvh,

Max!
#3 - 23 januari 2005 07:16
Jag har liknande erfarenheter som maxan, d.v.s. jag rengör filtersvamparna ganska sällan. Jag skulle tro att jag brukar rengöra ungefär en svamp i kvartalet, jag brukar aldrig rengjöra mer än en svamp åt gången.
Jag brukar rengjöra en svamp antingen när jag ser att vattenflödet från filtret minskat så det pumpar mindre eller också när jag vet att det gått 3-4 månader sedan jag rengjorde förra svampen.

Jag kör också med den tunna vita tunna filtersvampen, jag brukar rengjöra den varje vecka vid vattenbytena och ungefär en gång i månaden så byter jag till en helt ny.
#4 - 23 januari 2005 10:44
Fick tipset att ta bort det vita filtret här på zoopet,då det jämt slagga igen,så det var därför jag tog bort det,minns inte vem som skrev det,men det var ganska många tydligen som tagit bort det filtret.Dom körde istället med biobollar alt. keramiska makaroner mixat med de blåa filtren.

Tror det är nåt annat då jag jämt får rengöra,funderar starkt på att ta ut innerfiltret och sätta dit ett större ytterfilter,ett Eheim 2028.

Glömde oxå att skriva att jag slamsuger vartannat vattenbyte,så "korvarna" ligger ej kvar för länge och skitar ned.
#5 - 26 januari 2005 12:53
Hej Ria, jag har samma balja som du, jag kramar dock bara ur mina filtersvampar ca: var 3:e månad, tycker inte att det slammar igen speciellt mycket, jag tog dock bort den vita vadden direkt. byter cirka 30% vatten varje vecka.

Mvh. // Gugge

Annons