RIO 240

#1 - 29 september 2004 19:27
Nån som har ett RIO 240 med orginalfilter - Isåfall,kan man på något snyggt sätt gömma det,kan man ha det bakom en bakgrund t ex ?

Eller skall man inte mixtra med det utan enbart låta växter vara framför ?

#2 - 29 september 2004 19:42
Jag har ett Vision 180, samma filter samma problem...

Jag planterade en vallisneria framför, det såg bättre ut men himmelfriden vad det eländet spred sig ! Jag rev bort allt innan det var för sent :)

Nu har jag gillat läget och tycker inte det är så fult längre. Kanske mest för att det trots allt gör ett bra jobb !
#3 - 29 september 2004 19:46
Jo, jag har nästan förstått det,att man ej skall mixtra allt för mycket med filtret,det är nog bara att gilla läget trots allt.
Det är ju konstruerat så det inte går att göra allt för mycket med det,tänkte bara om det var nån som hade prövat,och det hade du ju :o)

#4 - 29 september 2004 19:57

Lite kan du ju mixtra tycker jag, rekommendationen ifrån Juwel är att ha den eländiga kolsvampen i !! Ingen bra rekommendation, stoppa din ytterligare en blå istället. När vattnet klarnat så ta bort den fina vita duken längst upp.

Den behövs inte om man inte har väldigt mycket löst som dräller omkring.

Då är filtret dessutom helt självgående, bara att putsa rent pumpen och impellern varje/varannan månad.
#5 - 29 september 2004 20:00
Jaså,skall jag inte använda kolfiltret,vad gör det för onytta :o)
(Bara van "vanliga" filter)

#6 - 29 september 2004 20:15

Det finns inget giftigt som du behöver ta bort om du har normal standard på kranvattnet=kommunalt.

Mycket bättre med en blå svamp till !
#7 - 29 september 2004 20:28
Nej det får man ju hoppas att man inte har (Giftigt kranvatten) :o) Ok,då kör jag bara med de blåa filtren.........Tack.

#8 - 29 september 2004 22:08
Har du gott om pengar så kan alltid skaffa en Back to Nature bakgrund. Rocky Juwel och Orinoco är anpassad efter måtten inklusive plats för filtret bakom bakgrunden. Runt 2500:-
Eller så kan du köra med någon/några av deras stenmoduler och montera framför filtret.

Rötter och stenar funkar bra annars, å växter som sagt.
#9 - 29 september 2004 22:10
Glömde ju slänga med en länk http://www.on-the-rocks.se/index.html
#10 - 29 september 2004 22:23

Bra idé att handla Arcadias paraboliska reflektorer åxå, kostar 100:- styck och ger växterna en chans att överleva. Köp INTE original Juwel, de är "fyrkantiga" !!
#11 - 30 september 2004 07:20
Till Smike:
Det är just det som problemet,man skiter väl inte precis ut högar med pengar :o) Annars har naturligvis en BTN bakgrund varit perfekt,men det andra du nämde,stenmoduler,låter ju intressant,kanske man kan trolla ihop det snyggt med en korkbakgrund....kanske !

Till Oveb:
Har tänkt sätta dit reflektorer,tack för att du tipsa om Arcadias reflektorer,hade faktiskt tänkt sätta dit Juwels,men man visste ju ej bättre :o)

Annons