rio 240

#1 - 29 maj 2015 21:51
Har haft ett 54l eheim akvarium sedan våren och fastnat rejält i hobbyn med planterade akvarier. Bestämde mig för att skaffa ett akvarium till och det blev ett 240 l juwel akvarium. Frågan är nu om detta blir för tungt för ett betonggolv. Jag bor på bottenvåningen men jag är inte säker på vilket håll bjälkarna ligger, kan det innebära problem om det skulle sitta parallelt med bjälkarna? Det är ett jättefint kar och det hade varit synd att behöva sälja det igen.
#2 - 30 maj 2015 06:16
Hej och välkommen hit.

Jag har mycket svårt att tro det skulle vara problem. Jag har 2 st 450 l ståendes sidan om varandra på mitt trägolv med krypgrund under och de väger minst 1200 kg. Ditt 240 väger "bara" ca 350 - 400 kg och betonggolv klara mycket mera.
#3 - 30 maj 2015 08:07
Är det ett trägolv bör man placera tanken vinkelrätt mot bjälkarna nära en bärande vägg. Detta för att undvika sättningar i golvet som kan skapa spänningar i tanken eller få den att luta. Men har man betonggolv som du så är det nog inga problem. Bifogar ett svar från betong.se .

Jag undrar hur[COLOR=#333333][FONT=sourceSans] mycket ett golv i ett HSB hus klarar? Bor i lägenhet, och vill skaffa större akvarie, tänkt lägga en hel mdf i botten för att fördela trycket och många ben i bänken(bygger bänk i trä med reglar, vinkeljärn och mdfplattor).[/FONT][/COLOR][COLOR=#333333][FONT=sourceSans]/Patrik[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=sourceSans]Hej Patrik, husets betongbjälklag (för det antar jag att det rör sig om) är dimensionerat för att klara relativt stora enstaka laster från exempelvis

akvarier, så det är nog bara att sätta igång. Ett bostadsbjälklag är dimensionerat för 200 kg per kvm, och eftersom betongen klarar att fördela

lasterna i sidled så kan man lokalt tillåta större last. Principiellt kan man säga att ett rum på 20 kvm tål lasten av en massa på 20 x 200 = 4000 kg något som är svårt att uppnå även med ett akvarium inräknat. Viktigt är att akvariets underrede är stabilt och att glaset är säkert sammanfogat, så att vattenskada inte orsakas, det verkar du dock ha tänkt på. Om akvariet skulle rymma mer än 1 kubikmeter vatten eller om akvariets höjd är mer än 1 meter är belastningen så stor att du bör kontakta en byggnadskonstruktör och givetvis bostadsrättsföreningen i frågan.

[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=sourceSans]/Arne Hellström[/FONT][/COLOR]

http://betong.se/2014/03/fraga-experten-belastning-av-golv
#4 - 30 maj 2015 11:26
Hej och tack för svaren, då ska jag sluta oroa mig. Det känns som att golvet lutar lite och trodde att detta kanske var på grund av akvariet men med vattenpass får jag akvariet i nivå. Antagligen har golvet varit lite skevt sedan innan, kanske det heller inte är ovanligt att golvet går upp lite i mitten av rummet så att det lutar neråt mot väggarna och sedan planar ut sista biten eller vad man ska säga.

Annons