Rio 125 eller Rekord 110?

#1 - 17 oktober 2006 22:02
Har bestämt mig för att starta upp ett tredje akvarium! Jag jag som trodde att det skulle räcka med 2. Det är ju hopplöst ;) :D

Hur som helst, nu när mina endlers har börjat yngla av sig måste jag skaffa mig ett yngelakvarium. Jag har tänkt att det ska bli ett mindre akvarium på ca 100 liter som kommer att bli kombinerat ungfödare-och yngelakvarium.

Så nu tänkte jag kolla med er om det är någon som vet om det är stor skillnad i kvalité mellan Juwel Rekord 110 och Juwel Rio 125? Och hur är det med priset? Är det stor prisskillnad?
#2 - 18 oktober 2006 05:41
Visst ska du ha 3 akvarium:) Själv har man ju 350l, 275l och 100l:):) Fast jag kan tyvärr inte svara på din fråga!
#3 - 18 oktober 2006 05:57
Hehe :) Du också? Ja jag har förstått att det är fler än mig som har fått den här "sjukdomen" ;)
#4 - 18 oktober 2006 06:04
Nu för tiden så säger min man att han måste jobba över för att jag ska kunna skaffa fler akvarium....men nu är det mer växter jag måste köpa, vilket är nästan lika dyrt...
#5 - 18 oktober 2006 13:13
[QUOTE=batski;858233]Har bestämt mig för att starta upp ett tredje akvarium! Jag jag som trodde att det skulle räcka med 2. Det är ju hopplöst ;) :D

Hur som helst, nu när mina endlers har börjat yngla av sig måste jag skaffa mig ett yngelakvarium. Jag har tänkt att det ska bli ett mindre akvarium på ca 100 liter som kommer att bli kombinerat ungfödare-och yngelakvarium.

Så nu tänkte jag kolla med er om det är någon som vet om det är stor skillnad i kvalité mellan Juwel Rekord 110 och Juwel Rio 125? Och hur är det med priset? Är det stor prisskillnad?[/QUOTE]

Hejsan

I din hemstad kostar ett Rekord 110 runt 1500kr och Rio 125 ca 2200-2300kr om det säljs, verkar inte vara lagervara alltid. Beror säkert på att Rio 180 går att köpa för 1999kr eller ungefär samma peng!

Prisvärdast är nog Rio 180 men vill man inte ha så stort kar hjälper ju inte det... :-)
Går kanske att pruta bra om nån handlare har ett Rio 125 stående!
#6 - 18 oktober 2006 13:26
jag har ett rekord 160. är inte helt nöjd med den.. "locket" på akvariet är väldigt otympligt. bara två små luckor som man nästan inte får ner händerna igenom.. så ska man greja i akvariet får man plocka bort hela locket med armaturen och allting..

juwel rio har väl bättre luckor så man slipper ta bort hela.. i alla fall dom större karen från juwel. dom små vet ja inte
#7 - 18 oktober 2006 13:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Rio är ju lite mer lätthanterligt då du kan öppna och skjuta undan rampen medans Rekorden har 2 små luckor, alt får man lyfta av hela locket och då har du ju inte tillgång till ljuset. Varför inte åka ut till Herkules och kika.
Här har du deras priser.[/COLOR][/FONT]
#8 - 18 oktober 2006 17:07
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Aj då batski... nu verkar du verkligen ha fastnat i akvarieträsket!! :D (Varmt välkommen i klubben!!) Jag tycker precis som Maria att Rio är att föredra pga av rampen, betydligt smidigare att byta vatten och grejja runt i! Har iofs ett 110 som jag är nöjd med men det är ett sådant där kar som vi stundom har yngel i och stundom har som karantänskar. Å varför ett 125 liters? 180 tar inte så mycket mer plats eller så mycket mer pengar??;)[/COLOR][/FONT]
#9 - 18 oktober 2006 17:10
Varför inte köpa begagnat?
#10 - 18 oktober 2006 23:34
Tack alla för tipsen! Ja jag börjar inse att jag på allvar fastnat i akvarieträsket :rolleyes: :D

Jag skulle verkligen inte ha nånting emot ett 180 liters, men jag har faktiskt inte plats för ett akvarium som är längre än ca 80cm.

Hmm, tråkigt att Rekord-locket inte verkar så bra. Både priset och måtten är ganska tilltalande.

Solbacka: Mina 2 andra akvarier har jag faktiskt köpt begagnade, men nu när det rör sig om ett mindre akvarium tror jag faktiskt att jag tjänar på att köpa ett akvariumpaket. Herkules tar 1595:- för ett Rekord med möbel och allt.
#11 - 19 oktober 2006 02:30
Känner mig skyldig till att du kanske ska skaffa fler akvarium då vi mailar mkt och bara för att förvirra till det mer för dig.. vet du är förtjust i dina Endlers, varför inte låta dem gå ensamma ? Ska du ev ha 100 liter akvarievatten till i bruk så tror jag du kommer ha mer nytta av 2x50 liter.. vet ju lite vad du är intresserad av och kanske odla på sikt...
#12 - 19 oktober 2006 06:46
Har själv ett Rekord 110 (och ett Rio 400) och skulle säga att vill man köpa nytt så är det faktiskt lönt att lägga de extra pengarna på ett Rio.

- Skåpet är samma tror jag.
- Fogarna i Rekordkaret är fula och sticker ut utanför karet.
- Locket till rekordkaret är mycket sämre ur arbetssynpunkt. I princip får man acceptera att det blir blött på golvet av kondens som rinner ur när man lyfter av locket, vilket man måste om man vill komma åt bakre delen av karet.
- Reaktorn/Ballasten till Rekordkaret är mycket sämre än till Rio. Flimmrande lampor och det blinkar vid upptändning (kortare livslängd på rören om man vill köra dem tills de dör).

På Herkules finns Rekord enbart i svart. Jag vill inte uttala mig om vad som gäller för Rio.

Hade jag gjort om köpet hade jag lagt de extra pengarna på Rio. En nackdel är ju dock att det är beställningsvara.
#13 - 19 oktober 2006 07:41
Batski:Om du funderar på odling, varför inte göra som Max föreslår, köp 2x54 l Juwel, billiga och bra, problemet är väl att hitta/bygga en lämplig ställning.

Jag köpte mina 2 för 595:- kr st, men det var väl ett klipp men jag tror inte dom är så mycket dyrare med ordinarie pris.
#14 - 19 oktober 2006 14:51
MaxRobban: Du behöver inte känna dig skyldig :) It was bound to happen, sooner or later :D

Nizztos: Tack så mycket för den värdefulla informationen!

albjohn och MaxRobban: Grejen är att jag bor i en etta och har plats med ett akvarium till (om jag flyttar om lite grejer). Sen är det fullt.
#15 - 19 oktober 2006 20:55
Jag tänte att du kan ställa dom på varann, det tar mindre plats än ett 100
problemet är bara att hitta/bygga en lämplig ställning l
#16 - 20 oktober 2006 05:59
Eller skaffa större lägenhet:)
#17 - 20 oktober 2006 14:16
Hehe, tror du inte att jag har tänkt på det? :) När jag nån gång flyttar vill jag ha minst 2 akvarier runt 1000 liters :D :p Men det är inte aktuellt just nu.

albjohn: Ok jag förstår. Men jag vill även att det ska se fint ut i mitt "vardagsrum"...
#18 - 20 oktober 2006 14:52
Jag länktar till vårt hus blir färdigt för då kan vi renovera källaren och då ska ett av rummen bli mitt akvarierum. Med akvarier, skön soffa m.m. Då ska jag odla, fast vad vet jag ej ännu. Jag förstår att det måste se bra ut också...har du stor toalett? Då kunde du ha ett akvarie där...När jag köpte sista akvariet åkte gästsängen ut som vi hade på kontoret. Vi har sovloft också så har vi övernattande så får de krypa upp där:)
#19 - 20 oktober 2006 16:49
[QUOTE=solbacka;859287]Jag länktar till vårt hus blir färdigt för då kan vi renovera källaren och då ska ett av rummen bli mitt akvarierum. Med akvarier, skön soffa m.m.[/QUOTE]

Det låter hur trevligt som helst :p

[QUOTE=solbacka;859287]Då ska jag odla, fast vad vet jag ej ännu. Jag förstår att det måste se bra ut också...har du stor toalett? Då kunde du ha ett akvarie där...När jag köpte sista akvariet åkte gästsängen ut som vi hade på kontoret. Vi har sovloft också så har vi övernattande så får de krypa upp där:)[/QUOTE]

Hehe :D

Tyvär så är badrummet/toaletten väldigt trångt, annars var det en bra idé.
#20 - 23 oktober 2006 02:19
Du får göra som jag då jag bodde i lägenhet... ha akvarium på höjden, Jag köpte stabila lagerhyllor som tålde 1000 kg/hyllplan.. så hade jag akvarium i 4 plan, är man galen så fixar man det mesta... men visst underlättare det med större plats.. men jag hade 20 akvarium i 2 rum o kök en gång i världen o jag sa alltid " bara det inte inkräktar på mitt liv "
Idag bor jag i hus o har en hel källare där jag kan rumstrera hur som och det kvittar hur stor plats man har, man behöver alltid mer akvarium iallafall och mer plats.
Men då vi måste lägga oss i allt här så är jag inne på Albjohns tips...

Mina lagerhyllor köpte jag en gång i världen på Claes Olsson... passade perfekt till akvarium på 120 liter/plan... nu fick du ngt att klura på Batski :cool:
#21 - 23 oktober 2006 10:42
Hehe :D Det var många akvarier i en 2-rummare :eek:
#22 - 13 mars 2008 22:27
Följer bänkarna med i priserna på Rio akvarierna?
Guest
#23 - 13 mars 2008 22:33
Rekord: Plastigt och lågbudget.
Rio: Gediget och klass.
Lido: Love it!!
Hade det inte varit kul att testa en kub med? Tar mindre plats med.
#24 - 13 mars 2008 22:37
[QUOTE=Westerin;1110474]Följer bänkarna med i priserna på Rio akvarierna?[/QUOTE]

Ja.

Anettejt: Tråden är ganska gammal. Jag har hunnit köpa akvariet (det blev faktiskt ett Rekord 110), haft det i över ett år och precis sålt det (det är tingat). Har insett att jag inte har tid med 3 akvarier.

Beträffande modellerna så håller jag med dig. Fast Rio 125 var faktiskt för högt. Proportionerna på Rekord 110 passade mig bättre.
Guest
#25 - 13 mars 2008 22:44
#26 - 13 mars 2008 22:46
Usch nej! Gillar verkligen inte den typen av format. Får klaustrokänslor bara av att titta på det. Akvarier ska vara avlånga tycker jag.
Guest
#27 - 13 mars 2008 22:57
[quote=batski;1110484]Usch nej! Gillar verkligen inte den typen av format. Får klaustrokänslor bara av att titta på det. Akvarier ska vara avlånga tycker jag.[/quote]
Och där fick du Nelly.trott som värsta fiende! :D

Sorry såg inte att tråden var så gammal, läste ju bara datumet på senaste postningen...
#28 - 13 mars 2008 23:03
Sånt händer :D

Vem är Nelly?
Guest
#29 - 13 mars 2008 23:47
[quote=batski;1110489]Sånt händer :D

Vem är Nelly?[/quote]
En Juwel (Lido) fantast här. (ganska så ny användare)

Men jag är med Lido frälst..
Detta är i särklass mitt snyggaste kar. Åkte faktiskt bara för att titta på ett, och vips så hade jag med ett hem. ;):D
#30 - 14 mars 2008 06:35
Exakt, akvarium ska vara svinlånga, djupa och inte för höga, tror att jag är på Trotterskans dödslista jag med..:D
#31 - 14 mars 2008 07:24
Nej ingen är med på dödslistan nej ;)

LOL

Dock !!!

Skulle jag kunna hålla mina skalarer i avlånga djupa och låga akvarier ! ?
Svaret kan nog alla och alla har nog med fantasi att föreställa sig ett knäppig form på starckars skalar som simmar hos gaffel tex :D

Snarrae skulle den se ut som en rocka och inte skalar LOL

Occh nej , jag älskar juwel i sig inte bara lido !

TIPS !
För att få lido att se stor ut skall man ha små fiskar i :)
Typ neontetror eller annat skit , (hade 50 st ) man såg de knappt

Dessutom vill jag sitta på soffan och kunna njuta av mina akvarier och inte knäea mig fram till de ! :)
#32 - 14 mars 2008 07:29
hej
#33 - 14 mars 2008 14:48
[QUOTE=nelly.trott;1110525]Nej ingen är med på dödslistan nej ;)[/QUOTE]

Vad skönt! Då har man överlevt denna tråd med ;) :D

[QUOTE=nelly.trott;1110525]Skulle jag kunna hålla mina skalarer i avlånga djupa och låga akvarier ! ?[/QUOTE]

Nej, inte låga, men stora, avlånga, djupa och höga :)

[QUOTE=nelly.trott;1110525]TIPS !
För att få lido att se stor ut skall man ha små fiskar i :)
Typ neontetror eller annat skit , (hade 50 st ) man såg de knappt[/QUOTE]

Skit?? :eek: :confused: Givetvis funkar det med en del arter om kuben är tillräckligt stor för arten i fråga. Jag kan t ex tänka mig att en räkkub kan bli ganska fin. Men när fiskarna inte kan simma som de normalt gör (på längden), utan mest hänger eller bara simmar några få centimeter fram och tillbaka i en trång kub, ser det både tråkigt ut måste även vara tråkigt för dem.

[QUOTE=nelly.trott;1110525]Dessutom vill jag sitta på soffan och kunna njuta av mina akvarier och inte knäea mig fram till de ! :)[/QUOTE]

Går även bra med avlånga akvarier om man inte ställer dem direkt på golvet ;) Skämt åsido. Givetvis så beror det på hur stor kuben är och va det är för arter som bor i den. Men personligen har jag väldigt svårt för de proportionerna.
#34 - 14 mars 2008 14:50
[QUOTE=tompan100;1110528]hej[/QUOTE]

Hej tompan100 och välkommen till Zoopet (såg att det var ditt första inlägg :))!
Guest
#35 - 14 mars 2008 15:03
[quote=batski;1110721]
Men personligen har jag väldigt svårt för de proportionerna.[/quote]
Det hade jag med. Har väl alltid sagt att en kub skall jag aldrig ha. Och så ser man hur det går.
Själv har jag Ancistrus o levandefödareyngel i mitt, och de trivs utmärkt!
#36 - 14 mars 2008 15:03
[quote=batski;1110721]Vad skönt! Då har man överlevt denna tråd med ;) :D

Nej, inte låga, men stora, avlånga, djupa och höga :)

Skit?? :eek: :confused: Givetvis funkar det med en del arter om kuben är tillräckligt stor för arten i fråga. Jag kan t ex tänka mig att en räkkub kan bli ganska fin. Men när fiskarna inte kan simma som de normalt gör (på längden), utan mest hänger eller bara simmar några få centimeter fram och tillbaka i en trång kub, ser det både tråkigt ut måste även vara tråkigt för dem.

Går även bra med avlånga akvarier om man inte ställer dem direkt på golvet ;) Skämt åsido. Givetvis så beror det på hur stor kuben är och va det är för arter som bor i den. Men personligen har jag väldigt svårt för de proportionerna.[/quote]

Tetror var knappt 1 cm på längden !

å andra sidan så finns det fiskar som knappt simmar jo bara liksom håller sig på plats som tex galaxy små små firrar jo bra stimare =)

men iaf man måste ha lite MER fantasi och förståelse och inte bara hänga sig på ord ;)
#37 - 14 mars 2008 15:14
[QUOTE=Anettejt;1110736]Det hade jag med. Har väl alltid sagt att en kub skall jag aldrig ha. Och så ser man hur det går.
Själv har jag Ancistrus o levandefödareyngel i mitt, och de trivs utmärkt![/QUOTE]

Det kan jag tänka mig :) Just ancistrusar brukar inte simma omkring så mycket ;)
#38 - 14 mars 2008 15:16
[QUOTE=nelly.trott;1110737]Tetror var knappt 1 cm på längden !

å andra sidan så finns det fiskar som knappt simmar jo bara liksom håller sig på plats som tex galaxy små små firrar jo bra stimare =)

men iaf man måste ha lite MER fantasi och förståelse och inte bara hänga sig på ord ;)[/QUOTE]

Javisst. Det beror ju som sagt på kubens storlek och på vilka arter man väljer. Och vad gäller det estetiska som är ju smaken som baken :D
#39 - 14 mars 2008 18:12
Jag var helt anti när det gällde kubakvarier. Tills en dag då jag skulle klämma in ett akvarium vars begränsning var 55cm i längden mellan garderob och kortändan på våningsäng. Samt 65 cm ut från väggen. Då insåg jag att jag fick ut flera liter vatten med ett kubakvarium jmf med ett avlångt. Nu när jag har inrätt det tycker jag faktiskt kub är koolt. (Har dock ett avlångt panoramaakvarium som jag finner minst lika koolt)
#40 - 14 mars 2008 18:58
Har ni bilder på era kuber?

Annons