riktning på utblås och insug på 2213

#1 - 28 februari 2005 12:02
snälla!

jag behöver verkligen hjälpt med detta!

jag har en eheimpump 2213, som jag fick tag i billigt, den var trasig (inte mer än impellern) Och nu ska jag starta upp den.
utblåset har ett strilrör på sej, och det antar jag ska sitta vid ytan, så att det blir ytrörelse.
Men insuget är det jag har problem med.
Det är nämligen bara ett vanligt rör, utan något i änden. det gör ju att det blir större risk att någon eller några fiskar följer med in. Ska jag skaffa något att täcka slangen med, ett filter eller liknande?

[left][size=4]Dessutom undrar jag var i hellskotta jag ska placera insuget för att få bästa resultat?[/size][/left]
Lucas_no1
#2 - 28 februari 2005 12:28
Det ska sitta en insugsventil nederst på insuget som ska placeras ca en tredjedel ner i karet från vattenytan och det bästa är att placera utsuget i ena hörnet och utblåset i det andra för då får du bra cirkulation.

Mvh Lucas
#3 - 28 februari 2005 12:47
Det finns väl lite delade meningar om hur ut och inlopp skall sitta i förhållande till varandra.
I änden på röret skall det mycket riktigt sitta en sorts korg som fungerar som skydd mot att grova föremål som fiskar och större blad skall sugas in.
Utsuget kan/bör/skall sitta (välj det som passar ;) )neråt botten till men inte så långt ner att sanden sugs in och i samma hörn som utblåset.
Vattnet kommer att cirkulera utefter ytan bort mot motstående kortsida, ner mot botten och tillbaka till utsuget, gör så i mitt kar i alla fall.
#4 - 28 februari 2005 17:14
Ett tips är att du sätter dit en bit filtermatta, på så sätt ökar du den totala filterytan, filtert kan gå längre utan att det behövs rengöras (förfiltret tar upp den värsta skiten) och du behöver inte vara rädd för att några fiskar ska hamna i pumpen (undantaget yngel, men dom hade åkt in i filtret även med filterkorgen).

Annons