Hej, jag har haft ett 720 liters malawi akvarium i cirka ett halvår nu som har fungerat utan problem, men nu införskaffade jag ett litet 100 liters akvarium som jag inredde med 7 växter och en sugfisk samt en sötvattenskulfisk som inte alls är stor (ca 5-6 cm). Till det har jag ett UV ljusrör samt en fluvalpump som skall klara den vattenmängden. Jag har rengjort akvariet 1 gång i veckan med ca 30% vattenbyte och slamsugning av botten varje gång samt rengöring av glasrutorna och så jag i lite växtnäring samtidigt.
Jag utfodrar fiskarna 1 gång om dagen med vita mygglarvet och då och då slänger jag i en algtablett eller en bit broccoli till sugfisken.
Mitt problem är att det blir så in i vassen smutsigt i det lilla akvariet, jag har fått tofsalger överallt samt stenen på botten blir helt grön/brun och täck av smuts samt glasrutorna blir täckta med grönbruna alger, och så är det varje vecka efter vecka. Gör jag något fel med det lilla akvariet eller kan det vara en taskig pump jag fått tag i???? jag har ju bra cirkulation i vattnet och så , mitt stora akvarium har jag aldrig haft liknande problem med.
Är det bra med ett bottenfilter för att få botten renare eller finns det något annat bra trick?
Tacksam för svar!!!