Riktigt skitigt filter

#1 - 25 augusti 2005 17:38
Där blev ni allt intresserade va? ;)

Nåja, satt och fnulade lite idag. Har (som jag skrivit i en annan tråd) ett mysko beteende bland mina guppyhonor (och BARA hos guppyhonorna).

Nåväl, tanken som slog mig var; vad får ett RIKTIGT skitigt filter som följd? Jag vet att cirkulationen/genomströmningen/kalla det vad man vill sjunker ju skitigare filtermaterialet blir.

Men sen då? Är det enda problemet med ett ordentligt skitigt filter, eller är där fler nackdelar med det?

Som vanligt är jag bara nyfiken
#2 - 25 augusti 2005 20:59
RiktigtRiktigt skitigt filter som knappt har nån genomströmning kvar kan få följden att pumpen går så varm att plasten deformeras. Har sett det vid ett tillfälle.
#3 - 25 augusti 2005 21:06
Ah, se där. Ja DÅ kan jag tänka mig att det är RIKTIGT skitigt.

Tänkte mer om det fanns några nackdelar för fiskarna. Det jag vet är so sagt genomströmningen sjunker, och därigenom även ytrörelsen som då får mindre syresättning av vattnet som följd.

Nåja, inte världsviktigt, var mest abra nyfiken
#4 - 25 augusti 2005 21:17
Vet faktiskt inte HUR skitigt det var. Kunden var inne och klagade över att det gått sönder...
#5 - 26 augusti 2005 05:47
Jag har haft RIKTIGT skitigt filter , det var nästan ingen cirkulations alls savmpen hade deformerats totalt .Men det var bara och tvätta så blev den bra igen.
#6 - 26 augusti 2005 07:12
Hej!

i ett riktigt skitigt filter så finns det inte plats för nyttiga filterbakterier eftersom filtermasan bara är en geggig klump. altså slutar det att fungera som biologiskt filter.

Är det sen ett innerfilter som kanske inte har som sin främsta uppgift att vara ett biologiskt filter utan nerbrytningsbakterierna sitter främst på inredningen och i gruset. Då upphör biologin när genomströmningen i karet tar slut. eftersom bakterierna vill ha mycket syre och genomströmning, men filtret var ju igensatt.

Nummer tre är att all skit som ligger i akvariet och ruttnar förorenar vattnet. det gäller även skiten i filtret. Det är bättre att rensa filtret.

Urban

Annons