Riktigt liten pump?

#1 - 15 april 2010 12:45
Är på jakt efter en riktigt liten och gärna billig pump att ha i tex sjuk/karantän kar och i lekkaret.
Har tittat på fluval 1, gillar det märket, fast då det inte kommer användas hela tiden så söker jag nåt billigare.
Har använt luftpump med syresten för cirkulation och har även ett bilifilter till luftpumpen, men är osäker om pumpen klara att ha tex 4 utblås samtidigt. Och ett filter är ju alltid bättre.
Tittade på nåt från aquael, men det är för kar på 30-60 l. Vet inte hur stora mina extra backar är, men inte är de 30 liter iallafall.
Fast det kanske inte göra något att det är mer kapacitet än det behövs?
Eller kan det bli för stormigt?
Några tips?
#2 - 15 april 2010 13:08
tror det blir bra med den från aquel. du kan dra ner flödet på doim rätt bra. o det är ju inte fel att ha mer kapacitet än vad som behövs. renar ju mer bara.
#3 - 15 april 2010 13:29
På många pumpar får man ju dessutom med små plastdetaljer som gör att man kan rikta utblåset upp mot ytan eller vrida så att utblåset kommer mot en av väggarna i karet. Ett annat alternativ om än oftast inte lika bra för pumparna är att ha pumpen sittandes väldigt högt upp så att vattenstrålen/utblåset kommer ovanför vattenytan. Dessa arrangemang brukar dra ned "stormigheten" i karet rätt så rejält.
#4 - 15 april 2010 13:37
Det är ju inte fel att det renar mera. Det blir mycket skit av Guppys...
Kollade Pwss, och där skiljer fluva 1 och aquel bara 40 kronor.
Vilken är minst rent storleksmässigt?
Vilken skulle vara bäst av de två?

Sitter och surfar runt och funderar också på om man kanske skulle skaffa en till luftpump och köra den med filter på.
Men får förmig att ett innerfilter är bättre?
#5 - 15 april 2010 13:59
inner filter är ju myclet bättre.
#6 - 15 april 2010 16:26
ja visst är det. Men skiljer som sagt inte mycket i pris på fluval 1 och aquael...
Fast tror fluvalen inte är så ställbara? (fast jag gillar det märket)
Vilken tar minst yta i akvariet? Har sett fluval 1 och den är ju riktigt liten!
#7 - 15 april 2010 16:47
ta aquael då. hade jag gjort. billigast när det bara är ett karantän/yngelkar.
#8 - 19 april 2010 21:08
Aquael före Fluval i alla lägen, i mitt tycke.

aquael är mycket mer ställbara helt enkelt.

jag körde fluval 4 i mitt stora kar innan, jag fick med den när jag köpte det, värdelös pump i mitt tycke. jag modifierade den dock så att det gick att strypa den mer, för på lägsta blev det storm i akvariet.
så jag hade valt Aquael, aldrig haft nåt problem med dom, billiga och pålitliga, perfekt för små akvarier.
#9 - 21 april 2010 20:39
Det blev lite mix med pump, skulle ha två aquael mini fan, men de hade bara en, men däremot hade de några Hydor små pumpar till kanonpris.
Så blev en Aquael, och två Hydor... (man kan aldrig få för många pumpar)
#10 - 21 april 2010 20:54
vad ska du med så många till? olika kar hoppas jag?
#11 - 21 april 2010 21:14
Boyu pumpar finns på ebay riktigt billigt, inte alltid dom skriver ut märket men dom är riktigt små och min absoluta favorit.

http://cgi.ebay.co.uk/Boyu-Mini-Submersible-Aquarium-Pump-Filter-SP100A_W0QQitemZ180435042064QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Fish?hash=item2a02c43f10
#12 - 22 april 2010 10:04
hannesc skrev:
vad ska du med så många till? olika kar hoppas jag?

Vaddå, kan man inte likagärna ha många små istället för ett stort filter :p

Nejdå, har bestämt mig för att testa på organiserad guppyodling...
Då behöver man några fler mindre kar till yngeltillväxt, lek, karantän osv.
#13 - 22 april 2010 11:05
då är jag med
#14 - 22 april 2010 14:52
Jag använder Elite stingray filter i flera burkar och de gör faktiskt sitt jobb. Det är ju förvisso äkta plast säkert ihopsmäckat av nån kines för tre kronor i timmen och filterytan är liten. Trots det så, jo, de gör det jobb jag anställt dem för. Och det till ett närmast obegripligt lågt pris, jämför man med mer etablerade märken är det inte ens halva priset.

Inte ett dugg extra dock, bara det nödvändigaste. Sen begriper jag mig inte riktigt på storleksrekommendationen på kartongen, sätter man filtret i ett så litet akvarium som det rekommenderas så blir det total orkan. Flera gånger större känns mer vettigt.
Bilagor:
#15 - 22 april 2010 18:56
Har startat en Hydor, den är riktigt smidig faktiskt! Och sjukt tyst! Dock är Aquaelen snyggare. Men den har jag inte testat ännu!

Annons