Riddargoby vad KAN de äta?

#1 - 4 december 2009 19:02
När jag köpte mina Riddargobysar (hane o hona) så hade jag 14 st gaffelstjärtar. Innan invånarna (Riddargoby) flyttade in hade jag en siames, två fejk pittbull malar, sandsnäckor och andra snäckor och Gaffelstjärtarna.
Rätt så tomt m andra ord. Ja karet är på 310l.

Jag har aldrig sett gobysarna simma eller jaga efter gaffelstjärtarna.

Min fråga är: Kan Gobysarna ge sig på gallestjärtar som är fullvuxna? Om inte, vad kan då ha hänt mina 11 Gaffelstjärtar?? :(
#2 - 4 december 2009 20:46
De äter småfisk så gaffelstjärt ses nog som mat.
#3 - 5 december 2009 09:27
Jag hade 25 neontetror som min sons riddargoby åt upp på 1 vecka, dock med hjälp av en kulfisk som först dödade fisken sedan slukade riddarna upp dem. En morgon hade vi en skön syn. Riddargoby med stjärtfenan från neontetra utstickandes ur munnen
#4 - 5 december 2009 18:40
Ahahaah! Vilken syn d måste ha varit. Skumma är att mina gaffelstjärtar var fullvuxna och i gobysarna storlek. Visst hade gobysarna liite större munnar, men inte så storta....eller tydligen så hade de det ;)
Får flytta mina gaffelstjärtar till 70l så länge.

En annan fråga, hur märker man om honan är en hona och hane är en hane??
#5 - 5 december 2009 22:52
Min hanne är större, har en tydligare blå fläck på ryggfenan samt är färgstarkare. Honan har väsentligt rundare mage.

Hannen beter sig kaxigare mot andra fiskar. Den är inte elak eller jagar de andra men snarare mer orädd. Den ger sig in i röriga situationer med fenorna på helspänn och drar sig inte från att ta mat från kulfisken exempelvis.
#6 - 6 december 2009 19:01
Vad har dina gobisar för ögonfärg? Min hona har gråa ögon, medans min hane har blåa.

Ja, då har jag hane och hona :) Honan har en ölmage som heter duga.

:( jag misstänker att ngt är fel på min hane :( Han simmar vid vattenytan och är allmänt nedstämd. Han är blek i färgen och han har blåa ögon, jämfört med honan som är pigg och glad och har gråa ögon. Lite creapy så där.

Annons