Riccia till matta?

#1 - 15 augusti 2009 15:04
Hur gör man för att på en gräsmatta av riccia?
Guest
#2 - 15 augusti 2009 21:57
Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
#3 - 16 augusti 2009 09:41
VAd för nät på funkar inte fiskelina då?
#4 - 17 augusti 2009 14:09
simondaman skrev:
VAd för nät på funkar inte fiskelina då?

fiskelina funkar oxå, personligen tycker jag riccia är väldigt jobbigt att hålla på med och kör själv med nålgräs som enkelt ger en fin gräsmatta ;)
#5 - 17 augusti 2009 17:09
Beror ju på hur stort kar man har. Till mindre kar så blir ju nålgräs mer som en bakgrundsväxt då den blir hög.

Om du har en gammal hov liggandes så funkar det nätet om det inte är finporigt. Fiskelina funkar ganska dåligt tycker jag då man måste ha nått som håller fast det jämnt över hela sten.
#6 - 17 augusti 2009 17:40
nja man får ju klippa ner nålgräset en hel del och karet jag har i är bara 35cm högt, riccia måste ju oxå klippas med samma mängd ungefär men jobbigare just eftersom det måste hållas på plats, iaf min åsikt men den kan inte delas av alla :)
#7 - 17 augusti 2009 19:09
Lånar tråden lite.
Vad händer om man inte kör med co2 med Nålgräs?
#8 - 17 augusti 2009 19:48
Spongeduck skrev:
Lånar tråden lite.

Vad händer om man inte kör med co2 med Nålgräs?

senaste tiden har jag slarvat med både co2, pmdd och vattenbyten i det karet och då har nålgräset blivit svart längst ut i topparna så dom faller av och det växer bara när jag satt ny mäsk, fast då har jag även gett ny pmdd och vattenbyte så kan inte svära på vad som är problemet men det återhämtar sig iaf väldigt fort, tycker att det borde nog gå att hålla vid liv utan co2 men du lär inte se allt för snabb tillväxt är min gissning
#9 - 17 augusti 2009 20:54
Fuzzop skrev:
senaste tiden har jag slarvat med både co2, pmdd och vattenbyten i det karet och då har nålgräset blivit svart längst ut i topparna så dom faller av och det växer bara när jag satt ny mäsk, fast då har jag även gett ny pmdd och vattenbyte så kan inte svära på vad som är problemet men det återhämtar sig iaf väldigt fort, tycker att det borde nog gå att hålla vid liv utan co2 men du lär inte se allt för snabb tillväxt är min gissning

Jag kör med EC, hjälper det något ?
#10 - 17 augusti 2009 21:02
Kort svar Nej:)
#11 - 18 augusti 2009 07:23
Skiren skrev:
Kort svar Nej:)

kom igen vi vill ha det långa svaret här ;)
då jag själv inte har nån erfarenhet av just nålgräs och EC, min första tanke är annars att det borde kunna hålla nålgräset vid liv men inte ge så stor tillväxt men som sagt vill gärna höra det långa svaret på varför det inte funkar, vet ju att EC funkar bättre för vissa växter än andra.
#12 - 18 augusti 2009 16:37
Enligt Min mening så ger inte EC nått direkt tillskott alls. Och Nålgräs blir brun/svart trots EC. MEN det går, dock är det så långsamt att hela poängen med nålgräs som "matta" försvinner.
#13 - 18 augusti 2009 16:57
Vad är egentligen CO2? Har aldrig fattat det nått med att växterna blir finare :D Men måste ha mer tips om mina ricicia :(
#14 - 18 augusti 2009 17:00
Det är koldioxid(CO2) som man löser upp i vattnet. Koldioxid ger kol som är växtens viktigaste näringsämne och krävs för att den ska kunna växa.

Det är ofta brist på Koldioxid i ett akvarium och därför tillsätter man det från en kolsyrabrandsläckare. Alla lite proffsigare/snyggare växtakvarium använder Koldioxid.
#15 - 18 augusti 2009 17:02
Men behöver man det i vanliga akvarium?
#16 - 18 augusti 2009 17:02
ok ungefär som jag gissade då, fast om det blir brunsvart så ser det inte heller nåt vidare ut
#17 - 18 augusti 2009 17:03
Egentligen ja. Men det finns dom som nöjjer sig med växthastigheten/kvaliteten som man har. Dessutom kostar det en del.
#18 - 18 augusti 2009 17:23
simondaman skrev:
Vad är egentligen CO2? Har aldrig fattat det nått med att växterna blir finare :D Men måste ha mer tips om mina ricicia :(

CO2=koldioxid är en gas som ger växternas byggstenar som i grunden är kol, fiskarna producerar co2 och det tas upp från luften men för maximal tillväxt på växterna så får man tillsätta det i akvariet på egen hand och vissa växter kräver högre nivåer än vad som fås utan extra tillsats
#19 - 18 augusti 2009 17:24
Skiren skrev:
Egentligen ja. Men det finns dom som nöjjer sig med växthastigheten/kvaliteten som man har. Dessutom kostar det en del.

ett mäsk setup kostar en hundring eller 2 så inte så farligt dyrt
#20 - 18 augusti 2009 17:54
Men mäsk går inte att jämföra med Tub riktigt. Är bara de få riktigt duktiga som kan få en nivå som liknar tubens.
#21 - 18 augusti 2009 18:31
Ska väl ta det som en komplimang men riktigt så krångligt är inte mäsk, så länge det gäller relativt små kar funkar mäsk ofta bra men många ger tyvärr upp i inkörningsfasen när man får massa alger och allt ser ut att gå åt skogen, om man bara kör på så brukar algerna snart försvinna och växterna tar över så totalt att algerna inte ens kommer tillbaka om man börjar slarva med mäsk pmdd och vattenbyten som jag gjort senaste tiden (nybliven husägare med lite för många bollar i luften).
#22 - 18 augusti 2009 19:10
Det som gör mäsk sämre är att det inte går att kontrollera och till viss del är temperaturberoende. Men som sagt det finns dom som klarar det ok
#23 - 19 augusti 2009 17:47
Skiren skrev:
Det som gör mäsk sämre är att det inte går att kontrollera och till viss del är temperaturberoende. Men som sagt det finns dom som klarar det ok

Jag fick min riccia fluitans idag och satte fast 2 bitar på 2 stenar med fiskelina runt <:D + att mina kakaduor lagt rom :D :D
#24 - 19 augusti 2009 17:52
Tänk på att fisklinan behöver täcka hela stenens bredd för när riccian växer kommer den att släppa i de ändar som inte sitter fasst
#25 - 20 augusti 2009 12:41
JA men jag får fixa det iefterhand men hur snabb växter riccia? per vecka tex?
#26 - 20 augusti 2009 13:54
simondaman skrev:
JA men jag får fixa det iefterhand men hur snabb växter riccia? per vecka tex?

utan extra co2, ja det beror på ljus och gödning men inte så fort om man inte låter det ligga och flyta lite vid ytan.
däremot brukar riccia ha en ful ovana att relativt fort lossna från nät/linor oavsett tillväxt, skulle du bara få en bunt små bitar så låt dom största ligga och flyta på ytan ett tag så växer dom snart till sig igen :)
#27 - 23 augusti 2009 10:16
Men om riccian sitter fats på en sten växter den vidare ner i sanden och blir en matta då?
#28 - 23 augusti 2009 10:56
Fuzzop skrev:
fiskelina funkar oxå, personligen tycker jag riccia är väldigt jobbigt att hålla på med och kör själv med nålgräs som enkelt ger en fin gräsmatta ;)

ja det är inte det lättaste
#29 - 23 augusti 2009 11:09
simondaman skrev:
Men om riccian sitter fats på en sten växter den vidare ner i sanden och blir en matta då?

du kanske kan få den att fästa på en sten men det är ganska svårt och att växa ner i sand vet jag inte om det är möjligt men jag har inte lyckats så jag kan säga att om det går är det extremt svårt att lyckas med, finns några som kombinerat riccia och nålgräs just för att låta nålgräsets rötter hålla riccian, har själv bara provat detta lite kort och min riccia ville bara flyta upp så nu är det bara nålgräs som matta men den kombinationen är säkert fullt möjlig att lyckas med om man bara orkar pilla med den länge nog :)
#30 - 23 augusti 2009 18:35
Riccian blir bara en matta om det är förankrad i nått i botten, den växer aldrig så av sig självt. Enklast är att lägga den under ett plastnät som täcker hela botten.

Annons