Riccia som inte håller ihop?

#1 - 14 april 2007 22:05
Jag fick äntligen hem Riccia som jag beställt från en butik på Internet. Men jag blev lite förvånad att Riccian inte alls håller ihop. Det är mera som "singelstrån", lite som en hög barr ungefär.

Hur sjutton gör folk för att den ska hålla ihop när man binder den? Växer den till tussar sen som håller ihop bättre? Eller är det meningen att den ska se ut såhär?
#2 - 15 april 2007 06:45
aelva skrev:
Jag fick äntligen hem Riccia som jag beställt från en butik på Internet. Men jag blev lite förvånad att Riccian inte alls håller ihop. Det är mera som "singelstrån", lite som en hög barr ungefär.

Hur sjutton gör folk för att den ska hålla ihop när man binder den? Växer den till tussar sen som håller ihop bättre? Eller är det meningen att den ska se ut såhär?

har testat att binda. gick inte så bra.
fick tipset att man skulle lägga dem i ett myggnät (som man har för t ex fönster) tillsammans med stenen man vill att de ska växa fast på. sen syr man helt sonika en 'boll' av nätet runt stenen. efter någon månad så tar man bort nätet och vips så har de en fin riccia-sten.
#3 - 17 april 2007 10:18
bena skrev:
har testat att binda. gick inte så bra.

fick tipset att man skulle lägga dem i ett myggnät (som man har för t ex fönster) tillsammans med stenen man vill att de ska växa fast på. sen syr man helt sonika en 'boll' av nätet runt stenen. efter någon månad så tar man bort nätet och vips så har de en fin riccia-sten.

Fast man tar nog inte bort nätet. Riccian växer ju igenom nätet.
#4 - 17 april 2007 10:30
aelva skrev:

tror dem brukar planteras en o en med pinsett och är sen förutsättningarna goda så växer dem ihop till en matta, men dem måste ansas ofta då dem hela tiden strävar mot ytan!
här är lite info iallafall....skrolla neråt på listan till höger till "riccia fluitans"
http://192.38.244.204/go.asp?plant=1
#5 - 1 maj 2008 17:53
Jag funderar på att odla Riccia till sköldpaddan så jag vill att den ska växa hej vilt i akvariumet eftersom allt där i är till sköldpaddan. Fast jag vill ju ändå att den sitter fast på underlaget. Lägger man Riccia mellan stenen och nätet då eller? Kan man använda riccia som matta över gruset oxå eller kommer den dit av sig självt när den växer om man sätter den på en sten först?
Guest
#6 - 1 maj 2008 21:52
Riccia fluitans är en flytmossa.
Den måste förankras i något för att stanna kvar på botten.
Den kommer aldrig att växa fast i något material alls, utan alltid söka sig uppåt.
Den måste åxå ansas regelbundet annars så kommer den bli för tung och släppa och flyta upp igen.

Kolla in på min hemsida under växter, så hittar du lite info om Riccia.
http://user.tninet.se/~xnc826k/
#7 - 15 maj 2008 12:09
Om man vill ha riccian platt på marken som typ marktäckare hur gör man då? Har man bara ett nylonnät så flyter väl det upp? Hur finmaskigt kan nätet vara för att det ska gå att växa igenom?
#8 - 21 maj 2008 10:43
Jag har diskduk med hål i. Det är sådana där tunna som man kan tvätta i maskin. Jag tror att de heter något typ chifonette. De tär säkert heltokigt men det är nåt med ch och så är förpackningen trekantig. Ica har oxå sådana men mina är köpta på gekås. Det står att de är gjorda ren cellulosa. Jag funderar på om man kanske kunde ha sådana för att sätta fast riccia med. Drar man ut den lite så blir hålen större och då skulle nog riccian kunna komma igenom. Frågan är bara om jag vågar använda den. Jag vet inte vad det är för färgämne för det står inte.
#9 - 21 maj 2008 12:28
Disktrasan du pratar om är inte optimal, en alltför stor del av riccian skulla bli "kvävd" av matrialet, om du vill binda ner den är nät, tillexempel myggnät mycket bättre.

Vill man bara ha så stor mängd riccia som möjligt med minsta möjliga besvär ska man låta den flyta fritt, så växer den snabbast.
#10 - 21 maj 2008 13:56
men vadå myggnät är väl ännu mindre hål i? I min disktrasa skulle myggorna komma igenom. Eller var det inte så du menade med kvävd?
Guest
#11 - 21 maj 2008 14:03
För att fösöka förstå storlek på hål på din trasa så posta en bild!
Myggnät är annars både billigt och lätt att få tag på, tex Granngården.
#12 - 21 maj 2008 14:10
Bild 1

Bild 2

Det var lite svårt att ta kort så att ni ser hur stora de är. Jag har lagt dit en trådrulle för att ni ska kunna jämföra med det. Jag vet inte om det blev så bra kort.

Den röda bakgrunden är mina byxor. Tar man kortet med disktrasan rakt ut i luften ser man knappt disktrasan men vill ni ha ett sånt kort kan jag fixa det.
Guest
#13 - 21 maj 2008 14:13
cillan skrev:

Nu vet jag vad det är för trasa.
Nej tror inte det kommer fungera, risken är för stor att riccian kommer ruttna i så tät trasa. Samtidigt är jag tveksam till materialet i karet med.
#14 - 21 maj 2008 14:18
Ok fast cellulosa är ju gjort av växter.

Nylonnät eller myggnät borde väl bli lika tätt. Eller vad använder ni för myggnät som inte är så tätt som disktrasan?

Det finns ingen granngården där jag bor fast det finns ju hornbach. Jag bara tyckte att jag hade kommit på en så himla bra idé eftersom den är gjord av cellulosa och jag trodde faktiskt att myggnät var tätare men jag vill ju inte att den ska dö.
Guest
#15 - 21 maj 2008 14:33
Hornbach säljer!
Sist jag köpte så kostade det typ 20:- kvm. Man blir ju inte ruinerad...;)
#16 - 21 maj 2008 14:36
jaha ok. får kolla det när jag ska dit i helgen. Är det rulle? Finns det olika storlekar på hålen och i så fall vilken ska det vara?
Guest
#17 - 21 maj 2008 14:38
cillan skrev:
jaha ok. får kolla det när jag ska dit i helgen. Är det rulle? Finns det olika storlekar på hålen och i så fall vilken ska det vara?

När jag var där fanns de bara i olika bredder, hålen var detsamma.
Jag köpte mitt per kvm=kvadratmeter.
#18 - 21 maj 2008 14:49
Jaha kan man köpa per kvm oxå det visste inte jag. Det måste jag kolla efter. Hm undrar vilken avdelning de har det för jag har aldrig sett myggnät per kvm där men jag har inte varit där så jättemånga gånger. Å jag som ville fixa min riccia idag, jag vill ju se den växa.
#19 - 21 maj 2008 17:06
Köp de här. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83746
Guld värt när man ska plantera riccia. Sätt riccia på en sten. Kipp ut myggnät och trä om. Elda i botten av stenen så smälter myggnätet ihop. Att sy i de där är bara krånligt!
#20 - 22 maj 2008 09:20
Många varv sytråd funkar utmärkt om man vill ha riccia på en sten tex.

Man ser den gröna sytråden om man tittar noga.
[ATTACH]12028[/ATTACH]

Riccia växer snabbt och blir fort spretig.
[ATTACH]12029[/ATTACH]

Efter lite ansning med häcksaxen, förlåt nagelsaxen, så blir det riktigt bra.
[ATTACH]12030[/ATTACH]
#21 - 22 maj 2008 09:28
Asså den skålen är ju så grymt snygg!!!!

Vadå så man måste ansa den så även om man har typ hela akvariet fullt så som det är på riccians hemsida (http://www.ricciafluitans.com/)? På de bilderna är det ju nästan bara riccia. Det måste ju vara superjobbigt att klippa det med lilla nagelsaxen....
#22 - 22 maj 2008 20:31
Jag har provat att binda ner riccian med tunn fiskelina och det funkar.
Men har någon i akvariet som käkar av riccian hela tiden :mad:
#23 - 10 augusti 2008 13:17
Machnus skrev:
Köp de här. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83746

Guld värt när man ska plantera riccia. Sätt riccia på en sten. Kipp ut myggnät och trä om. Elda i botten av stenen så smälter myggnätet ihop. Att sy i de där är bara krånligt!

Var på Biltema för ett par veckor sedan och skulle köpa myggnätet ovan men när jag söker på deras dator i affären hittar jag inte alls det myggnätet. Det enda jag hittar är sådant man har på huvudet typ när man fiskar och en större varriant som man kan ha som tält för att slippa myggen när man campar.

Det på Hornbach, vilken avdelning finns det på? Oxå trädgård eller?

Annons