Riccia fluitans/dammlevermossa

#1 - 5 juli 2004 11:35
Tja jag funderar på att skaffa Riccia fluitans/dammlevermossa
och undrar om det skulle funka i min burk ca 75liter göder
med tmg co2mäsk som körs genom luftnippeln på innerfiltret lysrör ett sunglo 20w. Finns det nån som kan sälja mossan i västra östergötland för jag har inte lyckats hitta nån
tacksam för svar
Mange
#2 - 5 juli 2004 16:03
Det skulle funka utmärkt. jag fick med lite när jag köpte en amanoräka och det har blivit sanslösa mängder av det.

Det du bör veta är att den skuggar övriga växter nåt´ kopiöst..
#3 - 5 juli 2004 16:10
du vill inte sälja lite
#4 - 5 juli 2004 16:29
Går det att skicka via post så kan du få en liten boll.
Maila adress så fixar jag..
#5 - 5 juli 2004 18:05
Plizken hur har du gjort med Riccian. Min bara dog så nu har jag ingen. Skulle görna vilja ha lite tips. Om du kan undvara en bit till i framtiden så köper jag också gärna en bit.
#6 - 5 juli 2004 20:08
Peppito.. Det är bara att påminna mig. det växer som ogräs så det lär väl bli mer innom kort.

Det behöver mycket ljus och CO2 för att växa.Det blir dubbla mängden på två till tre veckor för mig..
#7 - 5 juli 2004 20:11
plizken

Jag skulle gärna ta emot en bit jag med :) har letat men inte kunnat hitta någon.
#8 - 5 juli 2004 20:25
Jisses.. jag har ett 300L och ett 250L stående tomma. Jag får dra igång en gigantisk ricciaodling av dom då. ;)
#9 - 5 juli 2004 20:31
Hehe Jag vill också få tag i Riccia :-)
#10 - 5 juli 2004 20:47
Hahaa.. det här blir kul.. jag har faktiskt slagit igång ett halvfullt 300L bara för att odla riccia nu.. Vem vet jag kanske slänger upp en blänkare på annonsbörsen snart. Det ironiska är att jag fick den av misstag.. =)
#11 - 11 juli 2004 09:33
Plizken: Det kan nog bli en hit med försäljning. Jag köper gärna en bit i framtiden hör av mig om någon vecka.
#12 - 11 juli 2004 21:26
ja, av misstag är nästan enda sättet att få tag i ricca, haha. gjorde samma sak, fick med några små bitar när jag köpte fisk i en affär och sedan växte det och täckte hela ytan efter ett halvår och jag sålde till ett antal här på zoopet. Det är av någon anledning mycket svårt att köpa i affärer, verkar som grossisterna har slut på det, men fattar inte hur de kan lyckas få slut på det och att de inte kan skaffa nytt, det växer bra och är inte en särskilt svår växt.
#13 - 12 juli 2004 21:54
Hej!
Jag köpte en liten tuss riccia av dig bjurstrom och den växer väldigt bra. Kan ju också meddela att jag inte använder någon som hellst gödning.
Mvh Maria
#14 - 13 juli 2004 05:00
plizken:

Har du seriöst startat odling av riccia?.. någon som köpt?. i så fall, hur gick det till väga?. frakt, brev, förskottsbetalning?..
Skulle nämligen också vilja ha en bit!.
#15 - 13 juli 2004 12:43
Jag har gjort ett litet försök till en odling men den verkar inte ta sig så jag håller på att macklar med en MH-lampa och en ny CO2-reaktor. Jag har inte sålt något däremot har jag gett bort lite. Om jag lyckas med det här så kommer jag att anonsera på annonsbörsen här på zoopet. Kul projekt iaf..

Ni som bor i stockholm norrort kan få tag i riccia på zoobutik i kungsängen. (där jag fick min)
PatrikMalmo
#16 - 13 juli 2004 20:12
Har ni vägarna förbi Malmö kan ni få en tuss här också. Funkar bra i mitt växtkar nu, och har faktiskt kastat en del. Ingen seriös odling av växter på gång annars (läs för försäljning, annars tar jag det på blodigt allvar!!).

plizken,
måste också tillägga att jag backar på att slutprodukten i denitrifikation är ammonium - helt fel!! Sorry!! Denitrifikation bildar först nitrit och sedan olika gaser, vilket slutar i kvävgas. Nu är jag säker!! ;)

Hilsen!!
#17 - 14 juli 2004 02:24
Det är inte roligt att ha rätt när någon annan måste be om ursäkt. Intressant diskution blev det iaf. =)
PatrikMalmo
#18 - 14 juli 2004 06:06
Well, ger man fel information och kommer på det är det bara att backa... ;)

Vad har du för ph i svartvattenkaret förresten? Kar där man drar ut en del parametrar till "extremer" är rätt skoj. En polare odlade en del Apistogramma och Nanochromis transvestitus i ph-värden kring 4,5. Som "ditherfish" hade han en naturform av guppyn som var extremt tålig. Många i föreningen hade just den varianten i sina kar i lång tid, och den fixade ph från 4,5 - 9 och temperaturer från 10 till över 30 grader. Också en "extrem" egentligen. Snygga var de också!! ;)

Hilsen!!

Annons