riccia

#1 - 31 oktober 2003 08:08
någon som har någon idé om var, med fördel i skåne, man kan få tag i riccia nu när hjortgatan inte verkar kunna få tag i det?
#2 - 31 oktober 2003 10:04
Nej, Hjortgatans Zoo beställer sina växter från Tropica, precis som alla andra zooaffärer också gör. Om inte Hjortgatans Zoo kan ta hem Riccia Flutains (Vilken jag har svårt att tro på! Är det verkligen så???) så kan inte de andra affärerna heller. *Undrar vad som kan ha hänt på Tropica?*

Peter
#3 - 31 oktober 2003 11:39
aaah, trist!!!
Hjortgatans hemsida säger så här: "För tillfället så har Tropica svårt att få fram denna växt så lagerstatusen har varit "Tillfälligt slut" ett längre tag.". Mailade även till Kenneth och frågade och han sa att de försökt beställa den flera månader men aldrig fick den. Känns ju lite trist att behöva vänta med hela växtbeställninge pga att de inte har den inne.

Finns det några liknande alternativ till riccia man kan köra istället om man vill ngt grönt och riktigt lågt som täcker botten?
#4 - 31 oktober 2003 11:42
Glossostigma om du har mycket ljus.
#5 - 31 oktober 2003 11:44
blir inte glossostigma betydligt högre och inte lika tät, eller har jag bara sett dåliga exempel : )
#6 - 31 oktober 2003 11:46
Jag vet inte, jag väntar på min från hjortgatans.
#7 - 31 oktober 2003 11:53
okej : ) du får berätta hur det går.

Jag kommer ha 2 x 15 W med reflektor i 45-liter vilket känns som rätt mycket ljus, så man kanske ska försöka ändå.
#8 - 31 oktober 2003 12:06
Ricca finns att köpa i stoby. Det ligger utanför Hässleholm. Det växer bra i hanns kar så du får gratis om du bara handlar annat. Andra tips på bottentäckare är Hemianthus callitrioides och marseilia hirsuta. Glossostigman förlorar sitt krypande växtsätt när den får för lite ljus. Har den bara tillräckligt med ljus så blir den fin. I ditt kar kanske den funkar. Jag har beställt den till mitt 375 med 300watt metallhalogen.
MVH
magnus
#9 - 31 oktober 2003 12:09
Jag ska testa den i mitt 540 med 288W lysrör. Fungerar det inte får jag byta till eller komplettera med metallhalogen.
#10 - 31 oktober 2003 12:12
Tropfrog: Tusen tack för det tipset! Jag får se till att övertala resten av människorna här i Lund att hänga med på en utflykt till Stoby som vi pratat om rätt länge ändå : )

Annons