Revir för fjärilsciklider

#1 - 8 december 2009 20:14
Jag har några fjärilsciklider och det har inte varit något som helst bråk på 5-6 veckor. I.a.f. inte något som varat längre än ett par sekunder.

Jag har haft ett litet stenröse av mindre stenar liggande i akvariet som jag tog bort idag med intentionen att istället stoppa dit en stengrotta. För närvarande är där bara en öppen plats, inhägnad med växter.

En timme efter jag tog bort röset verkar det som om alla fjärilar blev som tokiga. Det är ständig maktkamp, både mellan fjärilar och gula fjärilar och blandningar däremellan.

Jag trodde dessa föredrog revir med någon rot eller sten, men här verkar de slåss om en öppen plats. Just nu är jag villrådig om jag ens ska stoppa dit den där stengrottan eller helt enkelt låta det vara öppet. Vad tror ni?
#2 - 8 december 2009 20:21
Dom gräver ju gropar som dom har ynglen i, så dom vill nog gräva i den öppna platsen.
#3 - 9 december 2009 05:49
Spelar nog ingen roll hur man ändrar i akvariet. Fiskarna ser det nog som en helt ny inredning viket kan leda till lite stridigheter.
Fjärilar är ju inte så skarpa så det går säkert över snart när alla vet sina platser i rangordningen igen.
#4 - 9 december 2009 08:40
Tackar, det låter förnuftigt. Jag stoppade dit grottan trots allt. Det är en grotta med öppet nedtill (tre stenar) och gott om utrymme. Känns bättre än att ha en helt öppen plats, det ser iallafall snyggare ut :)
#5 - 9 december 2009 12:18
De leker ju inte i grottor, så vad var avsikten med att sätta dit den? En flat sten eller i en grävd grop är alternativen mina fjärilar använt vid lek....
#6 - 9 december 2009 12:29
Taket är en ganska stor flat sten, det kändes bättre att palla upp den en bit. Kan det vara avskräckande att stenen är en bit upp, d.v.s. bör jag kanske lägga den direkt på sanden istället?

Där finns gott om ytrymme i övrigt om de nu skulle föredra sand, på undanskymda platser i båda ändar av akvariet (2 meter långt).
#7 - 9 december 2009 12:34
legis skrev:
Taket är en ganska stor flat sten, det kändes bättre att palla upp den en bit. Kan det vara avskräckande att stenen är en bit upp, d.v.s. bör jag kanske lägga den direkt på sanden istället?

Där finns gott om ytrymme i övrigt om de nu skulle föredra sand, på undanskymda platser i båda ändar av akvariet (2 meter långt).

Nja, jag vet ju inte hur dina fiskar "resonerar", men nog kan en upphöjd sten upplevas som i viss mån "hotfull" eftersom fiender kan smyga sig på dem underifrån (?), testa istället att lägga dit flera släta, flata stenar på de öppna ställena, i 9 fall av 10 leker de av på "hårda ytor" som t.ex en sten, och den 10:e gången väljer paret kanske en grop i sanden istället.:)
Bilagor:
#8 - 9 december 2009 12:41
Tackar, tillbaka till ritbordet igen. Jag tror jag behåller denna, den ger bra harmoni med resten av akvariet. Däremot har jag en annan jag kan flytta på/ta bort. Ett par växter runt den platsen och den blir i stort sett identisk. Då har de alla möjliga alternativ de kan få. Tack tummen :)
#9 - 9 december 2009 13:07
legis skrev:
Tackar, tillbaka till ritbordet igen. Jag tror jag behåller denna, den ger bra harmoni med resten av akvariet. Däremot har jag en annan jag kan flytta på/ta bort. Ett par växter runt den platsen och den blir i stort sett identisk. Då har de alla möjliga alternativ de kan få. Tack tummen :)

Tack för berömmet, det värmer!:d
Vi får väl hoppas att fiskarna tänker som du....;)
#10 - 9 december 2009 15:36
Hehe, det är inte många som tänker som jag så fiskarna har säkert en helt annan åsikt :D

Med risk för rejäl kritik så bifogar jag en bild av hur det ser ut. Jag har försökt markera saker som inte syns så tydligt. Några tips på vad som kan ändras för att möjligtvis hamna i bättre synk? Jag är nybörjare och akvariet är ~7 veckor så jag har säkert rört till det ordentligt.

#11 - 9 december 2009 20:44
Tycker det ser jättebra ut. :)
#12 - 9 december 2009 22:03
tummen skrev:
De leker ju inte i grottor, så vad var avsikten med att sätta dit den? En flat sten eller i en grävd grop är alternativen mina fjärilar använt vid lek....

Har haft fjärilar som satt rom på döda löv, i sandgropar, på flata stenar, på Svärdplanteblad och innuti en kokosnöthalva. Så en grotta kanske inte är totalt omöjlig ändå.

Sedan har iofs inga av mina par lyckats dra upp ungar som överlevt till självständig ålder, så deras val av lekplatser kanske inte ska ses som representativa för arten...?;)

Annons