Resun SP-2500L, vad är alla delar till? Plus en del frågor till...

#1 - 14 april 2011 04:47
Hej hopp!

Första inlägget på forumet, nybliven fiskägare, akvarieägare, entusiast! :d

Jag köpte först ett 112L, AquaEl där jag fick med innerfilter, doppvärmare och allt det där som följer med i startkitet. Men det kändes lite litet så i går köpte jag ett 310-liters i stället.

Det medföljde en doppvärmare (som jag lyckades tappa och smälla, så jag kör med AquaEl's 100-wattare, gjort det över natten, ska köpa 200 watt i dag.) Räcker det med 200 watt i 310-liters?

Andra frågan: det medföljde även en innerfilterpump, Resun SP-2500L. Jag blir inte klok på det... Ska det verkligen inte gå att ställa in utblåset som jag kan göra på mitt AquaEl?

Jag satte i filterpumpen, drog igång den och fattar NOLL vad gäller hur det ska kopplas. Dessutom fanns det någon konformad del, "nätig och ihålig", svårt att beskriva. Kan ta foto om det önskas..?
Vad fasen är den saken till för?

Ska Resun-pumpen verkligen pinka ut på full styrka på två håll? Hur ska det kopplas?
När jag googlar kommer jag bara till kinesiska hemsidor och diverse webshopar som har samma bild på pumpen som jag har på kartongen, vilket inte alls gör mig klokare för där går slangen runt på något sätt jag inte kan tyda ens! :confused:

Hjälp en nybörjare är ni snälla? Just nu har jag tillfälligt, också över natten, satt i mitt AquaEl fan-2, 450L/h... Kanske inte gör så stor nytta men det syresätter åtminstone ytan lite. ;)

//Bubbe
#2 - 14 april 2011 05:48
Välkommen till akvarievärlden och forumet!

Det är nog bäst att du slänger upp en bild eller flera för jag fattar ingenting. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145962&daysprune=365

Sen så brukar det finnas ganska bra bruksanvisningar som följer med grejorna.
#3 - 14 april 2011 06:22
den konformade delan ska nog sitta på insuget om man inte vill ha filtermodulerna på. asså om man bara vill använda den som en cirkulationspump.

verkar som det finns två utblås på skallen. fans det ingen ventil så du kunde strypa ena?
här verkar man kunna ställa båda två framåt
http://www.resun-china.com/en/ProductInfo.aspx?ProID=403&ProClass=105

jag tycker du ska köra på full styrka. finns väl ingen anledning att ställa ner filtret. det ska gå på full styrka.

o kasta den där luftslangen. den gör mer skada än nytta.

är det dessa delar du har? isåfall är det ju inte så svårt attt koppla ihop.
#4 - 14 april 2011 08:22
Välkommen till akvarievärlden och forumet!

Det är nog bäst att du slänger upp en bild eller flera för jag fattar ingenting. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145962&daysprune=365

Sen så brukar det finnas ganska bra bruksanvisningar som följer med grejorna.

Okej, här är den bästa bilden jag hittade för tillfället.

Jag har kopplat på båda filtren nu, lyckades få till det. Står på full sprutt, men riktade strålen mot rutan längst bak, är rädd om mina småfiskar, vill ju inte att de ska blåsa iväg. ;) Finns två "munstycken", eller "huvuden" eller vad man kallar det för, det ena kan man vrida om en liten kran på så att det kommer ut antingen i det ena eller det andra hålet. Får kanske plocka fram kameran och ta en bild på den aktuella pumpen om så behövs...

På den här sidan ser ni längst ned på pumpen den där lilla "korgen" jag nämnde i första inlägget som jag inte förstår vad den ska vara till för. Har jag den på får jag inte på de undre cylinderformade filtrena...

EDIT: Så här är min pump byggd nu, sitter i akvariet på full fart, fast utan den där korgen som är på bilderna ovan. Kan man inte ställa in farten på något sätt, som man kan göra på AquaEl:en?
#5 - 14 april 2011 08:28
hannesc skrev:
den konformade delan ska nog sitta på insuget om man inte vill ha filtermodulerna på. asså om man bara vill använda den som en cirkulationspump.

verkar som det finns två utblås på skallen. fans det ingen ventil så du kunde strypa ena?

här verkar man kunna ställa båda två framåt

http://www.resun-china.com/en/ProductInfo.aspx?ProID=403&ProClass=105

jag tycker du ska köra på full styrka. finns väl ingen anledning att ställa ner filtret. det ska gå på full styrka.

o kasta den där luftslangen. den gör mer skada än nytta.

är det dessa delar du har? isåfall är det ju inte så svårt attt koppla ihop.

Naturligtvis läste jag ditt inlägg nu när jag skrivit det ovan. [:o]
Då hajar jag lite bättre. Skippar då konformade delen och har båda filtermodulerna på. Fortfarande tycker jag dock att det är lite för mycket fart på den...

Varför inte ha luftslangen? Har den inkopplad nu, blir bubblor mot bakre rutan som stiger till ytan, vilket jag tycker verkar vara en bra idé med tanke på att man ska syresätta ytan... Eller..? :D
#6 - 14 april 2011 08:39
luftbubblorna gör verkligen inte mycket för syresättningen. den största delen av syresättningen får du av att ytan rör på sig. så bara du har ytrörelse så räcker det gott o väl!

det bubblor dock gör är att driva ut koldioxid ur vattnet. och det är jättedåligt för dina växter. så om du vill döda dina växter så låt slangen vara kvar. vill du att de ska trivas så ta bort slangen.

( sen tycker jag personligen att bubblor är fruktansvärt fult i ett akvarium, men det är ju en annan femma)

filter ska egentligen alltid gå på sina fulla kapacitet tycker jag. de är designade för det. men rikta du den lite mot en ruta om du tycker det är för kraftigt. fiskarna kommer vänja sig dock.

sen tappar ju filter allitid lite i flöde efter ett tag när filtrena börjar bli befolkade med gott bakteriegojs.
#7 - 14 april 2011 08:39
Bubbe skrev:
Naturligtvis läste jag ditt inlägg nu när jag skrivit det ovan. [:o]

Då hajar jag lite bättre. Skippar då konformade delen och har båda filtermodulerna på. Fortfarande tycker jag dock att det är lite för mycket fart på den...

Varför inte ha luftslangen? Har den inkopplad nu, blir bubblor mot bakre rutan som stiger till ytan, vilket jag tycker verkar vara en bra idé med tanke på att man ska syresätta ytan... Eller..? :D

bubblor i karet fyller enbart en estetisk funktion.

dvs en del gillar hur det ser ut, en del inte (vet att hannesc har starka åsikter om detta).

för syresättningen skull så får du ta fram den riktigt stora miniräknaren för att få ihop de fåtal
syreatomer som kommer ner i karet med hjälp av bubblorna.

kort och gott....värdelöst.

däremot så fyller de en riktigt bra funktion med att dra ut Co2 ur karet.
effekten av det är att blommorna i karet kommer att må som överkörda päron...dvs inte bra alls.

TA VÄCK SLANGEN DIREKT !!!!

såvida du inte gillar hur det ser ut,,,och inte har några blommor i karet....

.
#8 - 14 april 2011 08:40
hannesc vs kensa: 1-0
#9 - 14 april 2011 08:41
vidare.....sprutet i pumpen kommer att avta när det blir lite gojs i filtret.

se upp så att det inte blir för litet....resun filter har inte de starkaste pumparna när det blir lite motstånd.

.
#10 - 14 april 2011 08:42
hannesc vs kensa: 2-0
#11 - 14 april 2011 08:42
hannesc skrev:
hannesc vs kensa: 1-0

total score over time:

hannesc - kensa : 34-34

eller ??

:-)
#12 - 14 april 2011 08:44
haha stämmer nog rätt bra faktiskt ;)
#13 - 14 april 2011 09:12
Shit, ni är klipska och snabba i era svar!
[SIZE=4][COLOR=blue]
TACK SÅ JÄTTEMYCKET
[/COLOR][/SIZE] för era åsikter och att ni delar med er av erfarenheter och kunskaper!
Ni anar inte hur mycket ni hjälpt mig - åtminstone lugnat mina nerver en aning. :)

Gummipluppen till slangen har jag tydligen förlagt någonstans, men jag går genast till akvariet och kniper åt luftslangen. Växterna vill jag inte döda, det räcker med att de kostar fläsk redan! ;)

Då låter jag pumpen sitta där då'rå... Och så inväntar jag lite gojs som drar ned fläktstyrkan. Stod just och kollade på kampfisken Ivar (döpt av min snart 6-årige son) hur han kämpade mot draget. Det verkade nästan vara lite skoj för honom... Hoppas han inte tar ut sig bara, för det hade krossat grabbens hjärta om lille Ivar låg och guppade på ytan en morgon...

Då var jag färdig med pumpfrågorna. Återstår en fråga: doppvärmare - vilken styrka rekommenderar ni till en potta på 310 liter?
#14 - 14 april 2011 09:14
du behöver inte knipa åt den. ta bara bort den. kasta den i närmsta papperkorg.

tjaaa 250W kanske?
#15 - 14 april 2011 09:18
hannesc skrev:
du behöver inte knipa åt den. ta bara bort den. kasta den i närmsta papperkorg.

tjaaa 250W kanske?

Äsch, du hann före! Jag tänkte just idiotförklara mig själv. Svaret kom jag på alldeles nyss när jag stod där och pillade. Ryckte slangj*veln och skickade den. Det ser fint ut redan, tycker jag! Blev lite tystare också, tack och lov...

250 watt - tackar! Ska genast köra till en zooaffär och kolla läget på dem! Tack tack!
#16 - 14 april 2011 09:20
haha! gytt där :)

ja tystare blri det med. bubblor låter ju jävelen.

aa men kolla på förpackaningen. brukar stå på hur stort kar värmaren är till för. :)
#17 - 14 april 2011 09:22
NEEEEEEJ !!!!!

Det är för mycket watt !!!

Normal guideline säger 0,5W per liter vatten.

till ett 310 liters kar så ska man med andra ord ha cirka 150 watt.

men eftersom det rymmer mindre vatten, skulle tippa 240-260 liter.

så då räcker det gott med 100-120 watt.

har man för stor doppis, och den hänger sig, så kokar man fiskarna.

det har hänt tre ggr här........

.
#18 - 14 april 2011 09:23
hannesc skrev:
haha! gytt där :)

ja tystare blri det med. bubblor låter ju jävelen.

aa men kolla på förpackaningen. brukar stå på hur stort kar värmaren är till för. :)

Det ska jag göra! Den jag fick med (och lyckades smälla) var på 300 watt. Tror inte att jag behöver så jäkla mycket.
Ska köra direkt nu till Osby och kolla. Tack för hjälpen allihop!
#19 - 14 april 2011 09:24
what? jag har hört 1W per liter ??

jag kör med 300W till 350Lkuben tex

aja. lyssna på båda o kolla i affären!
#20 - 14 april 2011 09:25
Kensa skrev:
NEEEEEEJ !!!!!

Det är för mycket watt !!!

Normal guideline säger 0,5W per liter vatten.

till ett 310 liters kar så ska man med andra ord ha cirka 150 watt.

men eftersom det rymmer mindre vatten, skulle tippa 240-260 liter.

så då räcker det gott med 100-120 watt.

har man för stor doppis, och den hänger sig, så kokar man fiskarna.

det har hänt tre ggr här........

.

Åh fy f****n.... Det vill vi inte ska hända, tack! :)
Men den jag har i nu från AquaEl är på 100 watt. Håller ju 25-26 grader rätt så okej, men är osäker på om det kommer att orka..? Vad kan hända?
#21 - 14 april 2011 09:27
tjaa har man en för stor så kommer han slå av o på hela tiden. risk att den hänger sig kanske.

har man för liten så står den på hela tiden o kanske bränner ut sig med.

men riskerna är inte sååå stora med det. visst kensa hade visst vart med om det 3 ggr.
jag har aldrig varit med om det. o nu har jag ändå 6 kar igång hemma.
#22 - 14 april 2011 09:32
hannesc skrev:
tjaa har man en för stor så kommer han slå av o på hela tiden. risk att den hänger sig kanske.

har man för liten så står den på hela tiden o kanske bränner ut sig med.

men riskerna är inte sååå stora med det. visst kensa hade visst vart med om det 3 ggr.

jag har aldrig varit med om det. o nu har jag ändå 6 kar igång hemma.

Nyttigt att veta vad som kan hända i alla fall. Tackar. Nu rullar jag och kollar läget i zoobutiken.
Stort tack för snabba och hjälpsamma svar!
#23 - 14 april 2011 09:34
inga problem. bara fråga på :P
#24 - 11 maj 2011 19:04
Hur har det gått för dig?
Välkommen hit
#25 - 11 maj 2011 19:29
solis skrev:
Hur har det gått för dig?

Välkommen hit

Tack, solis!

Jo'rå... Det har med denna filterpumpen gått bra. Sen fick jag tag på en bra doppvärmare till okej pris också, så det stora karet är i full gång och alla mår bra, lever och frodas där! :)
#26 - 11 maj 2011 20:01
Skönt att höra, lycka till med karet nu då.
#27 - 11 maj 2011 21:04
solis skrev:
Skönt att höra, lycka till med karet nu då.

Tack för det!
#28 - 12 maj 2011 08:43
Bubbe skrev:
Tack för det!

glimmaugra ??

då har du ju nära till stenbrotten med världens snyggaste stenar.

bara att hämta och dratta ner i karet.

.
#29 - 12 maj 2011 10:46
....

Kensa skrev:
glimmaugra ??

då har du ju nära till stenbrotten med världens snyggaste stenar.

bara att hämta och dratta ner i karet. .

Jajemen! :) Jag är egentligen inte härifrån men har bott här ett tag nu. Kommer nog aldrig att släppa området!
Angående stenarna, ja... Helt rätt! Har hört storys om att till och med herr Hitler var sugen på stenen härifrån trakterna, han ville ju bygga paradgator till sin egen ära med "vår" sten! Inget illa om mina fiskars smak, men passade det herr Hitler så ska det väl passa firrarna! ;)
Har redan hämtat makadam hos bekanta uppe i skogarna för att täcka botten i ett av karen, vilket blev riktigt läckert. Ska hitta ett par, tre eller fyra plattare stenblock också som jag kan bygga lite klippor av. Tips emottages tacksamt!
#30 - 12 maj 2011 11:14
finns ett ställe som krossar stenen åt bland annat St Eriks.
På bygghandel kostar den ~130 kr / 20 kilo.
Har en polare som bodde nära krossen.
han körde dit en dag och hämtade 8x40 kg baljor åt mig.
enda skillnaden mot St Eriks, var att den var inte tvättad, så den behövde sköljas lite.
Men det var det värt....alla baljorna kostade mig 4 importerade öl....
#31 - 12 maj 2011 13:54
Kensa skrev:
finns ett ställe som krossar stenen åt bland annat St Eriks.

På bygghandel kostar den ~130 kr / 20 kilo.

Har en polare som bodde nära krossen.

han körde dit en dag och hämtade 8x40 kg baljor åt mig.

enda skillnaden mot St Eriks, var att den var inte tvättad, så den behövde sköljas lite.

Men det var det värt....alla baljorna kostade mig 4 importerade öl....

Har du något hum om vart dessa härliga baljor hämtades? Ort? Ungefärligt? Typ?
Det enda jag känner till är stensågen i Högsma. Men å andra sidan är jag ju en 08:a på vift. ;)

Har tyvärr ingen tillgång till bärs då jag är helnykterist, men kanske man kan ge dem en slant eller kanske några kransar till kaffet... :)
#32 - 12 maj 2011 18:04
det låg vid boalt för ett par år sedan, mitt mellan osby och lönsingaboda.
#33 - 12 maj 2011 18:05
Kensa skrev:
det låg vid boalt för ett par år sedan, mitt mellan osby och lönsingaboda.

Jepp, känner gott och väl till Boalt. :) Gött, ska kolla genom bekanta om det är något de känner till!
Tack för tipset!
#34 - 24 december 2013 21:52
Tjena, ni kanske har ändrade meningar angående luftbubblor numera, vem vet.

Tänkte bara tillägga några år senare sådär när jag snubblade över tråden, Att luftbubblor ej dödar växterna.
Och faktiskt bidrar till högre syresättning i dem mesta fallen ( Bubblorna bryter ytspänningen och skapar ytrörelse samt ger ett annorlunda flöde där du lyfter vatten samtidigt som flödet går rakt fram ur utblåset. )

Sen ökar du faktiskt ytan mellan luft/vatten rejält när du har mycket bubblor, vilket ökar gasutbyte.

Förstår inte riktigt hur ni kan säga UT MED BUBBLORNA FÖR FAN när det inte ens handlar om trycksatt Co2.
Co2 förekommer även i atmosfären, och det drar du ner i vattnet när vattnet når luften och gasutbyte sker.

Själv har jag haft en syresten på bra blås i ett växtkar utan trycksatt Co2 som funkat klockrent.
#35 - 25 december 2013 00:58
1w / liter är standard helt rätt hannesc.
Men som sagt så är det bättre med 2 x 150w till 300 Liter än 1 x 300w..
150w kommer inte koka dina fiskar om den går sönder...

Annons