Resun EF-1600 med UVC

#1 - 8 september 2008 21:11
någon som vet om den är bra?

http://www.vattenliv.nu/akvarieytterfilter-resun-ef1600-p-1334.html

Har hittat ett begangnat som jag tänker köpa då jag är riktigt missnöjd med mitt rena xp3.
#2 - 9 september 2008 05:23
Något hög elförbrukning men annars både tyst, prisvärt, billigt.
#3 - 9 september 2008 10:42
Billig vet jag inte om jag håller med om, dessutom verkar reservdels och tillbehörssidan inte alls vare sig pålitlig eller särskilt utbredd.

Men det är några stycken på zoopet som har resun och om dom är nöjda så..
#4 - 9 september 2008 17:58
Tyst,prisvärd och billig e väll bra egenskaper men gör den sitt jobb?
Rent vatten?

#5 - 9 september 2008 18:18

Jo men du har ju UVC också som du får ta hänsyn till om du jämför.
#6 - 9 september 2008 18:50
Jo den gör sitt jobb.
Har själv resun ef-1200 uvc.
Hel nöjd, visst den drar lite mera el än exempelvis aquael med uvc men den gör sitt jobb och renar vattnet.
Då det gäller reservdelar så finns det via resuns sida ett bra utbud.
Sen levererar ju exempelvis vattenliv 2års garanti och resun/sunsun hela 5års garanti.
Dessutom så ingick allt både filtermaterial, slangar samt en dvd skiva när jag köpte mitt filter i början av detta år.

De nya modellerna som ser ut som rymdskepp bygger på delar från exempelvis nexus(samma tillverkare som tillverkar supertysta cpu kylare), vet det eftersom jag fick ett ef1600 i samband med akvarieköp via blocket.
Det startade oandra sidan aldrig då det var själva motorn som brunnit pga att impellern suttit fast i cirka en vecka utan åtgärd(säljaren var på semester).

Så om man har några synpunkter på kvalitet så borgar åtminstone nexus högt i data sammanhang och tillförlitlighet.
#7 - 9 september 2008 19:47
Jag tycker det bekvämaste är att köpa en filtermodell som säljs av den lokala zoobutiken, då kan man bara knalla ner om man behöver en reservdel eller om man nu skulle behöva reklamera det! de flesta brukar saluföra fluval och till dessa är det lätt at få tag på grejer!
#8 - 9 september 2008 21:08
Jag har hittat den här på blocket och han vill bara ha 850 pix för den,så det är ju taget!
Han hade haft den till ett hundra liters och tyckte att det blev lite för mycket snurr på vattnet! hm konstigt:confused:....
:D
Sen återstår ju att se om allt funkar som det ska med den.

Nu undrar jag lite över ljuset.
Ska det stå på hela tiden eller bara när man upplever att det är mycket alger?
#9 - 9 september 2008 21:12
Jemmba skrev:

Nu undrar jag lite över ljuset.

Ska det stå på hela tiden eller bara när man upplever att det är mycket alger?
lyset ska vara tänt 8-12 tim/dag och får du mycket alger kan det bero på för lång belysningstid;)
#10 - 9 september 2008 21:23
Ok,tack för det!
Ska hämta den i morgon,kommer bli najs.
om den funkar:)

Annons