Resultatet av KNO3, KH2PO4 och NutriSI

#1 - 16 januari 2005 12:35
Hej allesammans!
Har nu vågat hälla i "fullständig" växtgödning i mitt kar. Har nu hällt i för andra gången vilket betyder att jag har kört med gödningen en vecka och visst ser jag resultat. Särskilt Tigerlotusen verkar må bra av behandlingen.

http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0037?full=1

Nu har jag dock en fråga till er eftersom jag tror att jag gör ett fel nånstans. Jag har nämligen fått en hel del tofsalger under denna vecka. :(

http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0041?full=1
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0038?full=1
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0039?full=1

Fakta:
200 Liter
25 Grader
2 x 30 Watt Philips Aquarelle
PH ~7

Gödningen tillsätter jag efter anvisning av defdac som dessutom har varit mycket tillmötesgående och förklarat så att även jag fattar ;)

7 tsk KNO3 i en halvliter

4 krm KH2PO4 i en halvliter

7 krm NutriSI i en halvliter

Av dessa flaskor fyller jag på 20 ml varje gång jag byter vatten (30 - 40 % en gång i veckan).

Är det nån som vet hur jag kan få bukt med trådisarna? Tacksam för svar
/thorsten

PS
Jag skulle även vara intresserad av att få veta vad ni tycker om min burk
DS
#2 - 16 januari 2005 12:41
Åhh så fint akvarium du har.... blir såå avis...

Skulle oxå gärna vilja veta vad man ska göra.... (flåt om jag lånar din tråd lite) har nämligen samma problem... efter att jag börjat göda med Tmg+Kno3+Kh2po4 så har jag fått väääldigt mycket gråa trådalger...
#3 - 16 januari 2005 14:06
Mycket fint kar! Din lotus är mycket finare än min. =)
Har hört att det bästa mot alger är att skaffa en riktigt snabbväxande växt som kan sno all fosfat från algerna. Exempelvis Hygrophila Polysperma ska vara riktigt bra för det.
#4 - 16 januari 2005 14:38
Jag ser att du bara byter 30-40% men göder för hela volymen.
Gödningsmetoden du kör kräver att man byter minst 50% 1 gång i veckan.
Då kan man aldrig få mer än dubbla dosen näring och eventuella felaktiga propotioner mellan de olika ämnena drar inte i väg med tiden.

Att det kommer alger nu i början efter ny gödningsstrategi kan bero på att algerna reagerar snabbare på omställningen än växterna.

Ta det lungt, börja byta minst 50% i veckan och avvakta så löser det sig nog.
#5 - 16 januari 2005 14:41
[QUOTE=heeke]Jag ser att du bara byter 30-40% men göder för hela volymen.
Gödningsmetoden du kör kräver att man byter minst 50% 1 gång i veckan.
Då kan man aldrig få mer än dubbla dosen näring och eventuella felaktiga propotioner mellan de olika ämnena drar inte i väg med tiden.

Att det kommer alger nu i början efter ny gödningsstrategi kan bero på att algerna reagerar snabbare på omställningen än växterna.

Ta det lungt, börja byta minst 50% i veckan och avvakta så löser det sig nog.[/QUOTE]

Ok, jag kanske ska skära ner på ca 10 ml i stället. Tror nämligen inte att mina fiskar gillar att jag byter mer än 50 % vatten. :cool:
/thorsten
#6 - 16 januari 2005 14:45
Varför skulle dom inte gilla det?
Själv byter jag nog ca 70% i veckan utan problem.
Då har jag dessutom ganska dålig filtervolym (ca 2liter) för mina 450liter.
#7 - 16 januari 2005 15:02
Frisk burk =) Så lite alger är lätt att missa, så jag tror helt enkelt du börjat kolla extremt mycket nogrannare nu när du började göda med vad som tidigare ansetts algtriggande näringsämnen.

Men det är bra att du är på din vakt såklart.

Staghornalgerna/hjorthornsalgerna (vad du kallar toffsalger) kan vara tecken på lite för mycket NutriSi jämfört med makroämnen och CO2. De mörka banden (skäggalger) tyder på generellt för låg makronivå - och dom har du inte fått på en vecka det lovar jag dig. Som har byggts upp under en längre tid pga dålig tillväxt hos växterna, dvs för låga makronivåer (som du nu håller på och rätar upp).
#8 - 16 januari 2005 15:05
ok, jag kanske har börjat kolla lite mer :)
Ska avvakta nån vecka till och se hur det utvecklar sig. Tycker du att jag ska sänka dosen från 20 ml per 30% vattenbyte till 10 eller 15 ml?
#9 - 16 januari 2005 15:20
[QUOTE=thorre]
Jag skulle även vara intresserad av att få veta vad ni tycker om min burk
[/QUOTE]

Toksnyggt kar !!

Och hur i himmelfriden har du fått alla firrar att stå still tänkte tills jag insåg att Gallery klarar EXIF-data.

EOS 300D
Exposure Time:1/30-dels sek
ISO 400

Herregud jag behöööööööööver en ny kamera !
#10 - 16 januari 2005 15:24
Det är inte kameran som är det viktiga (om man har en hyfsad systemkamera) utan objektivet.

Aningens off topic kanske :)
#11 - 16 januari 2005 15:25
[QUOTE=thorre]
Tycker du att jag ska sänka dosen från 20 ml per 30% vattenbyte till 10 eller 15 ml?[/QUOTE]
Japp på enbart NutriSi isåfall. Absolut inte på KNO3. Mer CO2 är ju alltid bra, så om du inte kör med CO2 ska du absolut *inte* ha utblåset riktat mot ytan som du har nu. Egentligen borde du vända uppochner på hela innerfiltret så att utblåset blåste ut längs bottnen och stannade av ytcirkulationen helt.
#12 - 16 januari 2005 15:51
[QUOTE=defdac]Japp på enbart NutriSi isåfall. Absolut inte på KNO3. Mer CO2 är ju alltid bra, så om du inte kör med CO2 ska du absolut *inte* ha utblåset riktat mot ytan som du har nu. Egentligen borde du vända uppochner på hela innerfiltret så att utblåset blåste ut längs bottnen och stannade av ytcirkulationen helt.[/QUOTE]

Blir det inte för lite syre för fiskarna då?
#13 - 16 januari 2005 16:01
Växterna producerar långt mer syre än vad du kan få ner med cirkulation, men frågan är kanske befogad nattetid då filter, botten, fiskar respirerar. Å andra sidan brukar dom på forumen säga att syrehalten som byggs upp under dagen räcker länge.
#14 - 16 januari 2005 16:42
[QUOTE=defdac]Växterna producerar långt mer syre än vad du kan få ner med cirkulation, men frågan är kanske befogad nattetid då filter, botten, fiskar respirerar. Å andra sidan brukar dom på forumen säga att syrehalten som byggs upp under dagen räcker länge.[/QUOTE]

Jag får väl testa ... Firrarna borde ju inte tvärdö. Det finns ju ändå viss cirkulation kvar i burken .....
#15 - 16 januari 2005 17:06
Skulle jag kunna tillsätta mer KNO3 och KH2PO4 nu för att minimera algtillväxten eller ska jag vänta en vecka till innan jag ha i nå't mer och då ha i mindre NutriSI?
#16 - 17 januari 2005 02:39
Så man bör inte ha så kraftig ytcirkulation alltså *Oj*
Hehe jag har både mina strilrör från mina två 1200l/h ytterfilter riktade
väldigt mycket emot ytan, hör tillomed hur det porlar (stavning) om dom.

Får rikta ner dom lite.
Här lär man sig alltid ngt =)
#17 - 17 januari 2005 06:39
Mitt utblås (läs pumpens) var under natten inte riktat mot ytan utan i en horizontell linje med vattenytan. Utblåset är nu ca 10 cm under ytan så ytcirkulation finns men den är ytterst svag. Fiskarna verkar så vitt jag kan bedömma må bra. Gick in i nu på morgonen och tände rumsbelysningen och det var inte nån som simmade vid ytan och chippade efter luft i alla fall. :cool:
#18 - 17 januari 2005 07:42
[QUOTE=Krulle]Så man bör inte ha så kraftig ytcirkulation alltså *Oj*
Hehe jag har både mina strilrör från mina två 1200l/h ytterfilter riktade
väldigt mycket emot ytan, hör tillomed hur det porlar (stavning) om dom.

Får rikta ner dom lite.
Här lär man sig alltid ngt =)[/QUOTE]
Här kan du i första inlägget se skillnaden stor ytcirkulation ger vad gäller CO2-åtgång:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68525

I fallet där det är minimal ytcirkulation kan man se hur magnetventilen regelbundet kan stänga av CO2-flödet, medans i fallet med riklig ytcirkulation så måste insprutningen/magnetventilen vara på hela tiden (röd kurva).
#19 - 17 januari 2005 08:37
Kommer väl antagligen dröja en vecka eller två innan jag ser skillnaden av det ändrade utblåset på växterna. Återkommer med bilder då ....
#20 - 17 januari 2005 10:04
Jag fick också många staghorn när jag satte igång med gödning o CO2, men när jag väl fick ordning på mina nivåer försvann de. Men det märks ganska fort om man slarvar, då kommer de krypande igen. I synnerhet på cryptocyronen, av nån märklig anledning.
Så avvakta lite och se vad som händer.
#21 - 17 januari 2005 10:08
[QUOTE=mohlin]Jag fick också många staghorn när jag satte igång med gödning o CO2, men när jag väl fick ordning på mina nivåer försvann de. Men det märks ganska fort om man slarvar, då kommer de krypande igen. I synnerhet på cryptocyronen, av nån märklig anledning.
Så avvakta lite och se vad som händer.[/QUOTE]

Kul at fler har uppleft det som jag upplever.
Jag ska luta mig tillbaka och avvakta ett par veckor och se vad som händer därinne på andra sidan glaset.
#22 - 17 januari 2005 11:30
[QUOTE=defdac]Här kan du i första inlägget se skillnaden stor ytcirkulation ger vad gäller CO2-åtgång:
http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68525

I fallet där det är minimal ytcirkulation kan man se hur magnetventilen regelbundet kan stänga av CO2-flödet, medans i fallet med riklig ytcirkulation så måste insprutningen/magnetventilen vara på hela tiden (röd kurva).[/QUOTE]

Jo det ser jag.
Är rätt ny inom dethär, så jag trodde att rätt kraftig yttcirkulation va ett krav
för att fiskarna skulle få tillräckligt med syre.
du säger att växterna producerar fullt tillräckligt, har full förståelse om dom gör det i akvarium som ditt, så måycket växter o sån "sprutt" som det är på dom. Men jag ska ta och ändra utblåsen och sen är det ju bara att hålla koll och sen vad som händer.
#23 - 19 januari 2005 17:26
Nu harjag klippt ner mina vackra skruvvalisnera och de vanliga valisneran så att de bara är 10 cm långa. Hoppas att de överlever det ........ Tycket mig vara tvungen att göra detta eftersom de verkligen började VÄXA alger på dem med stormfart. Jag måste göra nånting fel eller är det verkligen som så att växterna svarar långsamare på den nya näringen än algerna? Åkte förbi affären och införskaffade 5 st amanoräkor somm jag hoppas kommer att hålla efter algerna, förutom dem har jag 3 st siamesiska algätare och 3 st små ancistrus samtliga är pigga på alger men hinner helt enkelt inte med [B)]

Tanken har slagit mig att göra ett 70% vattenbyte så att jag får bort all den nya näringen ur vattnet och därmed hejdar algtillväxten. Å andra sidan så skulle detta även hämma tillväxten för mmina växter och på så sätt gynna algerna :eek:

Känner mig lite vilsen just nu och skulle blir jättetacksam för lite kvalificerade råd.

PS
Har även skaffat hornsäv som komplement till vattenpesten så snabbväxande växter har jag .....
DS
#24 - 19 januari 2005 17:34
Om det växer alger på växterna så är växterna begränsade av något, så då är det bara att vrida upp CO2-bubbeltakten eftersom det alltid där det tryter först.
#25 - 19 januari 2005 17:35
(vattenbyten med Linköpingsvatten är det sista du vill ge växterna, då kommer dom verkligen bli sittande måltavlor för algerna)
#26 - 19 januari 2005 18:01
ok, jag får helt enkelt vänta tills på lördag då det är dax för ett ordinarie vattenbyte och kanske halvera dosen gödning då, eller? Har inget CO2 att tillsätta och min ekonomi tillåter mig inte att införskaffa sådant just nu :(
#27 - 19 januari 2005 18:22
Det är lite lurigt att börja göda med PMDD om allt ser helt okej ut från start. Då har växterna allt dom behöver med de förutsättningarna. Extra gödning utan CO2 i det läget blir inte helt bra eftersom växterna sannolikt ändå växte på så bra dom kunde utan PMDD.

Hur långt har katastrofen gått? När jag såg hur orolig Krulle blev över sina snygga grönalger på sin rot blev återigen medveten om att allt är väldigt relativt 8)
#28 - 19 januari 2005 19:01
[QUOTE=defdac]Det är lite lurigt att börja göda med PMDD om allt ser helt okej ut från start. Då har växterna allt dom behöver med de förutsättningarna. Extra gödning utan CO2 i det läget blir inte helt bra eftersom växterna sannolikt ändå växte på så bra dom kunde utan PMDD.

Hur långt har katastrofen gått? När jag såg hur orolig Krulle blev över sina snygga grönalger på sin rot blev återigen medveten om att allt är väldigt relativt 8)[/QUOTE]
Jag springer ut i vardagsrummet och försöker plåta lite. Tar ca 10 min :D
#29 - 19 januari 2005 19:22
Så nu är korten tagna och utlagda på servern.

Så här ser det ut efter "algsaneringen" bland mina valisnera
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0043?full=1

Så här växte det på alla valisnerabladen (jag vet att bladet på bilden inte e valisnera utan tror mig veta att det är en svärdplanta)
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0044?full=1

Och så måste jag ju bara lägga med ett kort på lite nya fina algfria blad och en nyfiken kardinal som slank med på ett hörn :)
http://thorre.se/gallery/aquarium/akvarium0046?full=1

En sak som jag lagt märke till som jag personligen tycker e lite skumm är att det inte växer några alger på tigerlotusen som står i förgrunden ("röd" näckros).
#30 - 19 januari 2005 19:35
Dom bladen såg döda ut vid topparna där algerna satt så det var bra att du tog ut dom därför om inte annat - och detta är något du kommer få göra kontinuerligt genom hela livslängden på växtakvariet. Konstant pillande och trimmande.

Karet är ju sterilt algfritt i övrigt 8) Mer KNO3 och KH2PO4 kommer ge dig finare grönalger som jag tror du föredrar jämfört med de äckliga staghornen.
#31 - 19 januari 2005 19:46
[QUOTE=defdac]Dom bladen såg döda ut vid topparna där algerna satt så det var bra att du tog ut dom därför om inte annat - och detta är något du kommer få göra kontinuerligt genom hela livslängden på växtakvariet. Konstant pillande och trimmande.

Karet är ju sterilt algfritt i övrigt 8) Mer KNO3 och KH2PO4 kommer ge dig finare grönalger som jag tror du föredrar jämfört med de äckliga staghornen.[/QUOTE]

Hehe, om jag förstår dig rätt så ska jag hälla i kanske 5 - 10 ml KNO3 och 5 - 10 ml KH2PO4 och inget nutrisi. Om jag byter vatten på lördag, ska jag hälla i dessa nu och sen vanlig dos av alla 3 på lördag efter ett 40%-igt vattenbyte?

Och du, det var inte kliniskt bland valisneran. De såg ut som små tomtar :)
#32 - 19 januari 2005 19:49
Haha ja dom ser kanske ut som tomtar =D

Eftersom du inte kör CO2 bör du bara dosera upp alla nivåer efter varje veckovattenbyte. Det räcker sannolikt hela veckan iom att koltillgången är den mest begränsande faktorn i din burk.
#33 - 19 januari 2005 19:53
[QUOTE=defdac]Haha ja dom ser kanske ut som tomtar =D

Eftersom du inte kör CO2 bör du bara dosera upp alla nivåer efter varje veckovattenbyte. Det räcker sannolikt hela veckan iom att koltillgången är den mest begränsande faktorn i din burk.[/QUOTE]

Med tomtar menade jag att de var skäggiga :)

Ok, ska vänta och se vad som händer på lördag. Ska kanske tillsätta mindre NutriSi och mer av KNO3 och KH2PO4.

Kan du tipsa mig om vad jag behöver för att bygga en bra CO2 anläggning. Samt var jag handlar grejorna. Det enda som jag redan vet att jag måste ha är en brandsläckare utan stigarrör.

Annons