Resultat fototävlingen september

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 15 september 2009 15:46
[COLOR=black][FONT=Arial]Så är då septemberomgången av fototävlingen avklarad. Denna omgång var temat ”Titt ut”.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Den som vann var drd. Shading, Lasse samt aneta tog sig för första gången in bland de 12 bästa, shading hamnade t.o.m. bland de 4 bästa (=Hall of Fame)[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Resultat[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]1/ 1950 poäng - drd / The beast[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]2/ 1720 poäng - Miluhe / Lite blyg[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]3/ 1200 poäng – JensA / It´s a big world out there[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]4/ 1130 poäng – shading / Levande sand[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]5/ 910 poäng - Patrik Steen / Ser han mig må tro??[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]6/ 790 poäng - Kjell Goldsson / Halvgömd under bladet[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]7/ 590 poäng - Petnym / Nyfiken gul[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]8/ 550 poäng – solis / Monsters Inc[/FONT][/COLOR]
[FONT=Arial][COLOR=black]9/ 480 poäng – Lasse / [/COLOR][COLOR=black]Något till vänster - något till höger?[/COLOR][/FONT]
[COLOR=black][FONT=Arial]10/ 420 poäng – mickey13 / Ancistrus[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]11/ 240 poäng – aneta / Titt ut[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]12/ 230 poäng – kaj.p / Visst tittar jag ut[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Vi har också en tävling där vi drar en vinst bland alla som deltar och den som hade turen med sig denna gång och vinner en Zoopetvinst är aneta[/FONT][/COLOR]

[FONT=Arial]Vi gratulerar vinnarna och övriga deltagare.[/FONT]

[COLOR=black][FONT=Arial]Totalt kom det in 406 röster från 109 röstande och det skickades in 14 foton till denna omgång.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]Ställningen i tävlingen ÅRETS FOTOGRAF[/FONT][/COLOR]
[FONT=Arial]1/ drd 12 + 10 + 8 + 12 + 10 + 10 + 12+ 10+12 = 96[/FONT]
[FONT=Arial]2/ Petnym 9 + 11 + 12 + 10 + 11 + 9 + 8 + 12 + 6 = 88[/FONT]
[FONT=Arial]3/ miluhe ….11 +12 + 5 + 1 + 1 + 12 + 5 + 7 + 11 = 65[/FONT]
[FONT=Arial]4/ Kjell Goldsson 1 + 6 + 11 + 12 + 3 + 2 + 11 + 7 = 53[/FONT]
[FONT=Arial]5/ Kaj.p 9 + 11 + 2 + 5 + 4 + 1 = 32[/FONT]
[FONT=Arial]6/ Johanski 7 + 3 + 11 + 9 = 30[/FONT]
[FONT=Arial]7/ Patrik Steen 7 + 1 + 4 + 4 + 3 + 2 + 8= 29[/FONT]
[FONT=Arial]7/ Jens.A 8 + 7 + 4 +10 = 29[/FONT]
[FONT=Arial]9/ Christian Alfredsson 4 + 9 + 9 = 22[/FONT]
[FONT=Arial]10/ Ansjo 7 + 8 + 1 + 5 = 21[/FONT]
[FONT=Arial]11/ heeke 2 + 10 + 6 = 18[/FONT]
[FONT=Arial]12/ Långås 10 + 7 = 17[/FONT]
[FONT=Arial]13/ Dahlberg 11 + 5 = 16[/FONT]
[FONT=Arial]14/ NIC 3 + 8 + 4 = 15[/FONT]
[FONT=Arial]14/ Guy Palm 3 + 5 + 1 + 6 = 15[/FONT]
[FONT=Arial][FONT=Arial]14/ Solis 2 + 8 + 5 = 15[/FONT]
17/ Pannecke 5 + 9 = 14[/FONT]
[FONT=Arial]17/ Starman 2 + 9 + 3 = 14[/FONT]
[FONT=Arial]19/ ReBs 2 + 8 + 3 = 13[/FONT]
[FONT=Arial]20/ Karlsson 1 5 + 7 = 12[/FONT]
[FONT=Arial]21/ Raskens 6 + 3 + 2 = 11[/FONT]
[FONT=Arial]22/ Arctic 10[/FONT]
[FONT=Arial]22/ Mickey13 1 + 6 +3 = 10[/FONT]
[FONT=Arial]24/ Shading 9[/FONT]
[FONT=Arial]25/ Azur 8[/FONT]
[FONT=Arial]26/ Reizgas 7[/FONT]
[FONT=Arial]27/ Katka 6[/FONT]
[FONT=Arial]27/ Micke 6 [/FONT]
[FONT=Arial]29/ mickey 5[/FONT]
[FONT=Arial]30/ Endymion 4[/FONT]
[FONT=Arial]30/ MacedonianLion 4[/FONT]
[FONT=Arial]30/ JojjeN 4[/FONT]
[FONT=Arial]33/ Lasse 4[/FONT]
[FONT=Arial]34/ Aneta 2[/FONT]

[COLOR=black][FONT=Arial]PS 1[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Värt att nämna är att det foto man anser vara bäst vid röstningen ges 40 poäng, tvåan 30 poäng, trean 20 poäng och fyran 10 poäng.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Arial]PS 2[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial]Om 2 foton får samma poängtal som slutresultat, hamnar det foto först som har fått flest 40 poängare. Har de fått lika många vinner den som fått flest 30 poängare etc[/FONT][/COLOR]
#2 - 15 september 2009 15:55
Grattis:)!
#3 - 15 september 2009 15:55
Jag har väll varit bland dom 12 första innan:confused:
#4 - 15 september 2009 15:56
Förrsten grattis Drd:p
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 september 2009 16:28
solis skrev:
Jag har väll varit bland dom 12 första innan:confused:

Sorry - det är nu korrigerat
#6 - 15 september 2009 16:37
Tack, blev lite förvirrad där en stund:d
Bilagor:
#7 - 15 september 2009 16:55
Ojdå, det var värst... Nu blir det svårt att hämta in Drd's försprång... jaja, Grattis till Drd iallafall!

Den här titt-ut-bilden var jag först lite sugen att delta med...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 september 2009 17:26
petnym skrev:
Ojdå, det var värst... Nu blir det svårt att hämta in Drd's försprång... jaja, Grattis till Drd iallafall!

Den hade nog fått en betydligt högre placering - åtminstone hos mig.
Annars är det alltid svårt att veta vad som slår - jag har missat pga detta några gånger.
Dock detta är väl en del av charmen med tävlingen att det också gäller att ha känsla över vad som faller röstarna i smaken.

Fast vem vet - i nästa omgång är det kanske drd som gör en total felbedömning och skickar in ett foto som inte alls slår.
#9 - 15 september 2009 17:32
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=5]Oooyeeeeah !!![/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]Stort tack till alla röstande och medtävlande denna månaden oxå som hjälpte till att öka avståndet ner till resten av Årets fotografer ;)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]Grattis till er andra på "pallen"[/COLOR][/FONT]
#10 - 16 september 2009 06:08
petnym skrev:

Synd att du inte använde denna bilden, en klar vinnarkandidat.
#11 - 16 september 2009 07:04
Grattis!! drd
#12 - 16 september 2009 07:25
Guy Palm skrev:
Synd att du inte använde denna bilden, en klar vinnarkandidat.

Jag är själv övertygad om att den bilden skulle hamnat på en sämre placering då många som inte ens skulle se vilken slags fisk det är knappast skulle gett den några röster...
#13 - 16 september 2009 07:27
miluhe skrev:
Grattis!! drd

Tackar igen ;)

Grattis själv till andraplatsen [:o]
#14 - 16 september 2009 07:42
petnym skrev:
Jag är själv övertygad om att den bilden skulle hamnat på en sämre placering då många som inte ens skulle se vilken slags fisk det är knappast skulle gett den några röster...

Då är det ju helt fel på tävlingensomgångarna med tema eftersom många inte verkar bry sig om att bedömma ämnet utan bara röstar på fisken. Resultatet denna omgång visar klart det.
#15 - 16 september 2009 07:44
Bara att gratta igen.
Vissa placeringar var överrsakande för mig.
Veta art eller inte spelar ingen roll med temat för den här omgången.
#16 - 16 september 2009 07:45
Se nytt inlägg sist i tråden !
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 16 september 2009 07:46
petnym skrev:

Tycker nog att temat vägs in hyfsat mycket i röstandet - i alla har så definitivt varit fallet i denna omgång
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 september 2009 07:49
drd skrev:
Denna omgången om nåt visar väl ändå att rätt kort vann Guy ? Av 402 rösters deltagande så vann jag även om du med din senila blindhet inte lyckades se att ancistrusen "tittade ut" så var det nog många andra som gjorde det uppenbarligen !

Jamen lugna ner dig lite och var inte oförskämd - det har du inget för.
Den som vinner gör det alltid rättvist - sen om vi alla har lite olika smak och inte gillar samma foto, eller ser på temat på samma sätt är väl bara bra eftersom det ger variation.
#19 - 16 september 2009 07:59
drd skrev:
Denna omgången om nåt visar väl ändå att rätt kort vann Guy ? Av 402 rösters deltagande så vann jag även om du med din senila blindhet inte lyckades se att ancistrusen "tittade ut" så var det nog många andra som gjorde det uppenbarligen !

Hade du rögat på när du kommenterade Stene ? Han tittat ju ut från sitt gömställe i röret ;)

Dessutom så lekte paret vid detta tillfället så honan är inne i röret och håller på att klämma ut rommen och han håller henne fast så hon inte kommer ut i fotot.

Nu får du väl ändå ta och tagga ner, med din inställning förlorar du många röster i slutomgången.
Visa mig var någonstans jag har skrivit att du inte höll dig till ämnet ?
#20 - 16 september 2009 08:00
Ja, alla tycks ha sin egen syn på detta med tematävlingar, men det får vi nog leva med om vi skall ha allmän omröstning. Det är liksom en del av spelet.
#21 - 16 september 2009 08:08
Grattis!
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 september 2009 08:12
petnym skrev:
Ja, alla tycks ha sin egen syn på detta med tematävlingar, men det får vi nog leva med om vi skall ha allmän omröstning. Det är liksom en del av spelet.

Instämmer helt - tycker att det är lite kul hur olika vi kan se på ett foto. En del av tävlingen är ju också att ha en känsla för vad som kommer att slå. Detta har jag inte alls - när jag skickar in ett som jag tycker rätt dåligt foto så får det en bra placering och tvärtom.

Angående kommentarerna så kan det innehålla både ros och ris (det är liksom poängen med det) och då får man acceptera att inte alla kommentarer är positiva.
#23 - 16 september 2009 08:28
grattis drd,,,men har du slut på fotoideér då du har tävlat med samma bild i mars och vann en annan fototävling med samma bild men något beskärd i denna? forumet som handlar om malar? fuskpelle :)
#24 - 16 september 2009 08:49
Guy Palm skrev:
Nu får du väl ändå ta och tagga ner, med din inställning förlorar du många röster i slutomgången.

Visa mig var någonstans jag har skrivit att du inte höll dig till ämnet ?

Nä men du gillar ju nästan aldrig mina foton Guy ändå eller hur :) ?

Sen får man ju ta det jag skriver med en nypa salt och humor ju det måste du väl ändå förstå.
Du har nog inte gett mig en enda givande och bra bedömning på något kort nånsin vad jag kan komma ihåg eller hur ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 16 september 2009 08:52
starman_ skrev:
grattis drd,,,men har du slut på fotoideér då du har tävlat med samma bild i mars och vann en annan fototävling med samma bild men något beskärd i denna? forumet som handlar om malar? fuskpelle :)

?????????
I mars var temat - nya artbeskrivningar på växter - så drd ställde knappast upp med en mal.
Man får ställa upp med foton som deltagit i andra tävlingar.
#26 - 16 september 2009 08:55
det var i en annan tävling (ej zoopet) mr drd ställde upp med bilden i mars....hänger du med nu?
#27 - 16 september 2009 08:56
Tror att starman mena på ett annat forum ;)
Dock så hade jag helt glömt av det, har inte varit lika aktiv någon annanstans som zoopet sen i våras så vilka bilder som hamnar var kan vara lite förvirrande även för mig :D
Dock har ju inte det med saken att göra, idétorka visst ibland.
Tänkte igentligen ställa upp med en bild på en viss annan malart med ränder men då chansen för att det ev. skulle likna något tidigare publicerat kort här på zoopet så föll valet på The Beast ändå.
Räknade lite med att den skulle ha hyffsad chans, även om viss osäkerhet infann sig ;)
#28 - 16 september 2009 09:02
det gäller att ha några äss i rockärmen då idetorkan slår till hehe...
Bilagor:
#29 - 16 september 2009 09:02
starman_ skrev:
det gäller att ha några äss i rockärmen då idetorkan slår till hehe...

True ;) :D
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 16 september 2009 09:03
drd skrev:
Nä men du gillar ju aldrig mina foton Guy ändå eller hur ?

Sen får man ju ta det jag skriver med en nypa salt och humor ju det måste du väl ändå förstå.

Du har nog inte gett mig en enda givande och bra bedömning på något kort nånsin vad jag kan komma ihåg eller hur ;)

Guy brukar ofta vara rätt kritisk i sin bedömning av fotona - tror knappast heller att mina foton brukar få så bra bedömning av honom (i denna omgång så uppfyllde det inte temat). Men samtidigt som det är upp till var och en hur man röstar så är det faktiskt upp till var och en också hur man kommenterar.
Man får faktiskt acceptera det.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 16 september 2009 09:04
starman_ skrev:
det var i en annan tävling (ej zoopet) mr drd ställde upp med bilden i mars....hänger du med nu?

OK - men det är ju som jag skriver tillåtet.
#32 - 16 september 2009 09:07
Guy brukar ofta vara rätt kritisk i sin bedömning av fotona - tror knappast heller att mina foton brukar få så bra bedömning av honom (i denna omgång så uppfyllde det inte temat). Men samtidigt som det är upp till var och en hur man röstar så är det faktiskt upp till var och en också hur man kommenterar.

Man får faktiskt acceptera det.

Självklart Kjell och det har jag aldrig skrivit någonstans att det inte skulle vara acceptabelt heller.

Vissa är lite mer frispråkiga än andra helt enkelt :d
#33 - 16 september 2009 09:35
drd skrev:
Nä men du gillar ju nästan aldrig mina foton Guy ändå eller hur :) ?

Och ditt minne är lika kort som en dvärgtandkarp :d

Mycket bra Discusbild med härliga färger. Extra plus för roten.

En snygg fisk och bra bild. Personligen så hade jag velat se mer

av bakgrunden och miljön runt fisken

Inte helt lätt att få med en hel altum på bild. Detta är ett bra

exempel där både färger och beskärning har blivit lyckad.

Bra beskuret foto som visar hela scalaren. Snyggt med den svarta

bakgrunden som lyfter fram fisken.

Bra skärpa och fint ljus, däremot tycker jag att den bakre

skalaren stör mer än den tillför något.

Är inte så förtjust i denna typ av bilder. Visst lyfts fisken fram,

men ändå ser det onaturligt ut. Färger och skärpa är i toppklass.

Mycket bra artfoto som visar hur vackra killi är, kanske skulle

varit lite närmare

Fin pose på fisken. Blixtljuset ovanifrån har blivit alldeles för

framträdande på ryggen. Det vita blänket stör en hel del. Temat

uppfyllt med en härligt röd kampfisk.

Trots att huvudfisken inte är helt i bild så har detta blivit en bra

diskusbild. Fina färger och bra skärpa. De små kopiorna lyfter bilden.

#34 - 16 september 2009 09:35
Gör som jag drd när jag känner för dräpande kommentarer. Ställ dig på huvudet och balansera två bollar på fötterna. När du gjort det så sätter du dig vid datorn igen och avgör om det blir på sändknappen eller deleteknappen du trycker på för ditt inlägg :) För det mesta blir det delete för mig :)

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 16 september 2009 09:44
Lasse skrev:
Gör som jag drd. Ställ dig på huvudet och balansera två bollar på fötterna. När du gjort det så sätter du dig vid datorn igen och avgör om det blir på sändknappen eller deleteknappen du trycker på för ditt inlägg :) För det mesta blir det delete för mig :)

MVH Lasse

Grattis Lasse - för första gången så har du ju lyckats ta dig in på 12 i topp. Gjorde du på ovanstående sätt när du fotade också dvs ställde dig på huvudet och balanserade två bollar på fötterna samtidigt som du fotade:D
#36 - 16 september 2009 09:53
Lasse skrev:
Gör som jag drd när jag känner för dräpande kommentarer. Ställ dig på huvudet och balansera två bollar på fötterna. När du gjort det så sätter du dig vid datorn igen och avgör om det blir på sändknappen eller deleteknappen du trycker på för ditt inlägg :) För det mesta blir det delete för mig :)

MVH Lasse

Nästa tävling är ju valfritt tema, skulle vilja ha en bild på dig i den possitionen;)
EDIT Oops, Kjell kom före mig :p
#37 - 16 september 2009 10:39
Guy Palm skrev:
Och ditt minne är lika kort som en dvärgtandkarp :d

Japps ibland :d:d:d:d

Kanske ska ta en slutafredkaffe på Åleds om några timmar Guy ?
Jag o starman e på väg upp snart ;)
Bilagor:
#38 - 16 september 2009 10:40
Grattis Lasse - för första gången så har du ju lyckats ta dig in på 12 i topp. Gjorde du på ovanstående sätt när du fotade också dvs ställde dig på huvudet och balanserade två bollar på fötterna samtidigt som du fotade:D

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=7]HAHAHAHA ![/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]det skulle jag viljat se live det ;) :D[/SIZE][/FONT]
#39 - 16 september 2009 10:53
drd skrev:
Japps ibland :d:d:d:d

Kanske ska ta en slutafredkaffe på Åleds om några timmar Guy ?

Jag o starman e på väg upp snart ;)

Det hade varit kul, men jag börjar jobba 14:00:d
#40 - 16 september 2009 12:37
Jag har faktiskt fått väldigt bra kommentarer på mina foton av Guy, så jag är benägen att inte hålla med! ;)
#41 - 16 september 2009 13:09
Jag har fått bägge och från Guy - kan det bero på fotot tro? :)

MVH Lasse
#42 - 16 september 2009 14:25
Lasse skrev:
Jag har fått bägge och från Guy - kan det bero på fotot tro? :)

MVH Lasse

Precis det jag menar :)
#43 - 18 september 2009 09:18
Oj, vi blev trea! Med en gammal bild tagen med en gammal kamera...multisar är söta, men det här var över all förväntan! :D

Annons