Resultat, akvaforums fototävling - Mars

#1 - 20 mars 2006 22:30
Här är resultatet för akvaforums fototävling - Mars månad:

http://www.akvaforum.no/fotokonkurranse.cfm?path=1805,1808

Får gratulera Kjell Fohrman till att återigen slagit mig i en fototävling (med sin 3:e plats). Själv hade jag nog hoppats på en något högre placering än en 5:e plats...
#2 - 20 mars 2006 23:33
Vad kul. Grattis till er båda. Ettan och tvåan hade ju hög poäng, sen tre, fyra och fem på väldigt lik poäng lite under och efter det ett stort hopp till efterkommande. Är bilderna så där små eller ska man vara medlem för att kunna se dom större? Skärpan på 1an verkade ju inte så imponerande när man såg den i sådär smått format, men fisken var imponerande vacker.
#3 - 21 mars 2006 00:35
Grattis till Kjell, petnym och cobra! Kul att se era bilder!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 mars 2006 07:25
Tack för gratulationerna - hur förtjänta dom är denna gång kan kanske diskuteras[:o]
Jag tyckte nog att både petnyms och cobras foton var bättre än mitt, men å andra sidan så tyckte jag nog att mitt foto var bättre än det som vann.
Förstår mig upprigtigt sagt inte alls på resultatet - men det drabbade ju inte mig på något sätt i alla fall:D - en tredjeplats var över förväntan
Kanske är orsaken till det lite underliga resultatet att fotona bara visas i 500 pixlar - ingen kan alltså se dem i större format Sonja.

Fast visst fanns det många bra foton även i denna tävling och visst är det trevligt med fototävlingar. Det jämnar också ut sig med tur och otur i tävlingarna - han som i denna omgång vann lite oförtjänt (enligt mig , men inte enligt de allra flesta) hade i förra omgången ett riktigt kanonfoto och blev då bara 8.
#5 - 21 mars 2006 09:11
Det som slog mig är att många av de foton som ibland placerar sig ganska långt ner i Zoopets fototävling har en bättre skärpa än det som vann i denna tävling.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 21 mars 2006 09:30
[quote=elinor]Det som slog mig är att många av de foton som ibland placerar sig ganska långt ner i Zoopets fototävling har en bättre skärpa än det som vann i denna tävling.[/quote]
Jo men fotot som vann i den tävlingen vann helt klart på något annat än skärpan. T.ex. cobras foto i den tävlingen som orättfärdigt (tycker jag i alla fall;)) hamnade 11 i den tävlingen hade ju också bättre skärpa än det vinnade fotot där. Så just det fotot måste ha haft något speciellt som tilltalade röstarna i den tävlingen.
#7 - 21 mars 2006 09:34
Grattis till dom fina bilderna jag bara undrar vad för kameror ni använder?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 21 mars 2006 09:37
Själv kör jag med en Nikon D70 vilken dock uppenbarligen inte hjälpte för att få full skärpa på nosen;)
#9 - 21 mars 2006 11:24
[quote=Kjell Fohrman]Jo men fotot som vann i den tävlingen vann helt klart på något annat än skärpan. T.ex. cobras foto i den tävlingen som orättfärdigt (tycker jag i alla fall;)) hamnade 11 i den tävlingen hade ju också bättre skärpa än det vinnade fotot där. Så just det fotot måste ha haft något speciellt som tilltalade röstarna i den tävlingen.[/quote]
Och då kanske man kan säga att vi "äter" med ögonen. ;) Det som tilltalar en person är kanske osmakligt för någon annan. Och sen kanske det är så att skärpan inte alltid är det vinnande konceptet om bilden i sig har något visst över sig.:)
#10 - 21 mars 2006 12:34
[QUOTE=elinor]Och då kanske man kan säga att vi "äter" med ögonen. ;) Det som tilltalar en person är kanske osmakligt för någon annan. Och sen kanske det är så att skärpan inte alltid är det vinnande konceptet om bilden i sig har något visst över sig.:)[/QUOTE]
Då blir det väl mer "konstnärligt" över bilden, och det blir svårbedömt. Men ofta väldigt vackert när man mer ser till form och färg. Det finns en Norsk naturfotograf (bor i Sverige), fotar ej akvarier, som är enormt duktig. Terje Hellesö heter han och han fotar verkligen annorlunda. Antingen gillar man hans bilder eller så fattar man ingenting. Jag är väldigt förtjust i det han gör.
#11 - 21 mars 2006 16:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]... Jag tyckte nog att både petnyms och cobras foton var bättre än mitt, men å andra sidan så tyckte jag nog att mitt foto var bättre än det som vann.
Förstår mig upprigtigt sagt inte alls på resultatet...[/QUOTE] 3 stora F. Färgen, fisken, f(ph)otoshop. Det har du förklaringar. ;)

Grattis till er som bidrar med så fina foton. Hejhopp. Ralf
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 21 mars 2006 16:29
[quote=ralp]3 stora F. Färgen, fisken, f(ph)otoshop. Det har du förklaringar. ;)

Grattis till er som bidrar med så fina foton. Hejhopp. Ralf[/quote]
Möjligt att photoshop använts men tror inte det och trots allt så visar ju fotot fisken naturliga färger till 100% - vilket i sig ju är ett stort plus för fotot.
Sedan är det ju också en vacker fisk som du skriver, och ytterligare ett stort plus att fenorna är utfällda.

Men nu skall vi nog inte diskutera fototävlingar på andra hemsidor här utan det hör ju hemma där - kul under alla omständigheter att vi står oss bra i konkurrensen med norrmännen:D
#13 - 21 mars 2006 17:37
[QUOTE=Kjell Fohrman]..... - kul under alla omständigheter att vi står oss bra i konkurrensen med norrmännen:D[/QUOTE]

Kjempeflott! :)

Annons