Restart Tangakar

#1 - 23 november 2007 11:09
Hallå alla glada!

Håller på att starta upp ett tanga-kar, 150 liters. Det är inrett o klart o håller på att stabilisera vattenvärdena så har ju börjat kika runt efter fiskar. Är ju sen tidigare frälst på snäckskalslekare framförallt multisar. Läste lie om N. similis o den verkar ju intressant..verkar dock svårare att få tag i än multisen...tycker dessutom de här två arterna liknar varandra väldigt mkt...eller har jag fel?

Jag skulle gärna vilja ha lite sällskap till snäckskalslekarna, eventuellt av ett gäng unga prinsessor som får parbilda sig i lugn o ro alt. N. buesheri som jag tycker verkar väldigt intressant. Någon med erfarenheter av denna vackra fisk?..både enskilt o tillsammans med multisar/simils

MVH
Micke
#2 - 23 november 2007 14:12
tjenna tanga vän!:)
multisar och similisar är inte lika när man ser dem "live". Jag upplever att similis är smalare i kroppsformen, nästan lite rundavlång :p. Sen har jag väl för mig att similis inte gräver allt för mycket (kan ha fel).

aaah prinsessor asså, jag kör prinsessor och multisar i mitt 180liters kar, och mina multisar är hårt mobbade av prinsessorna (specielt när prinsessorna har en yngelsvärm).

Om du kan så tycker jag det är bättre du kör någon julle surt eller kanske prinsen av burundi, vet dock inte om den e lika beskyddande som prinsessorna. Men det går ju att ta reda på.

I göteborgs området är det väl Ciklidhobby i Nol och Zoomässan som brukar ha similis inne med jämna mellanrum, hur det är i västerås trakterna vet jag dock inte.
#3 - 23 november 2007 14:28
fredd skrev:
tjenna tanga vän!:)

multisar och similisar är inte lika när man ser dem "live". Jag upplever att similis är smalare i kroppsformen, nästan lite rundavlång :p. Sen har jag väl för mig att similis inte gräver allt för mycket (kan ha fel).

aaah prinsessor asså, jag kör prinsessor och multisar i mitt 180liters kar, och mina multisar är hårt mobbade av prinsessorna (specielt när prinsessorna har en yngelsvärm).

Om du kan så tycker jag det är bättre du kör någon julle surt eller kanske prinsen av burundi, vet dock inte om den e lika beskyddande som prinsessorna. Men det går ju att ta reda på.

I göteborgs området är det väl Ciklidhobby i Nol och Zoomässan som brukar ha similis inne med jämna mellanrum, hur det är i västerås trakterna vet jag dock inte.

Tack för tipset, har försökt med Jullar förut men aldrig lyckats. Nått speciellt att tänka på när det gäller Jullar jmf. med prinsessor?
HazelCR
#4 - 23 november 2007 14:36
dimspik skrev:
Tack för tipset, har försökt med Jullar förut men aldrig lyckats. Nått speciellt att tänka på när det gäller Jullar jmf. med prinsessor?

Jämförelse, tänker du på ngt särskilt?

Spontant svar blir iaf att Jullar kan du ha i mindre kar och de är extremt bottenfixerade (underlag under buken vill de ha), medan Prinsessor tar hela karet i besitning, speciellt när de blivit fler. (Obs att det eg. inte är riktigt rätt att generalisera om Jullar, eftersom de är lite skillnad i storlek på de olika arterna.)
Ngn kanske protesterar och säger att prinsessor går att ha i relativt små kar också, men men det är min åsikt, inklusive vad jag tycker passar firrarna bäst. Prinsessor är mkt fina i ett större kar och i ett större antal. Tidigare har jag haft ett 450 liters kar med många Prinsessor. Det är fint det!

Ditt kar 150 liter är stort nog.

Märkligt nog så har jag för tillfället ett 140 liters kar med ett multispar och ett J. marlieripar OCH ett 165 liters kar med ett Multispar och 4 st icke fullstora Prinsessor.
Jag har båda alternativen igång, än så länge har inte några av dem ynglat ännu.
#5 - 23 november 2007 14:41
en grej med jullar är ju att dom är känsliga för stora vattenbyte och att man pillar för mycket i karet. Jag hade ett par jullar i ett 60liters kar i ett tag, och där gjorde jag 25-30%igt vattenbyte varje vecka, och sen så pillade jag aldrig i karet, jag lät bara allt vara. och det funkade perfekt, dom hann få 2 kullar med yngel innan jag sålde dom.
HazelCR
#6 - 23 november 2007 14:43
fredd skrev:
en grej med jullar är ju att dom är känsliga för stora vattenbyte och att man pillar för mycket i karet. Jag hade ett par jullar i ett 60liters kar i ett tag, och där gjorde jag 25-30%igt vattenbyte varje vecka, och sen så pillade jag aldrig i karet, jag lät bara allt vara. och det funkade perfekt, dom hann få 2 kullar med yngel innan jag sålde dom.

Jullar, det är också lätt att splittra fungerande par om man förändrar för mkt för dem.
Ska man flytta dem till ett nytt kar, är det bra om man samtidigt flyttar deras lekgrotta. Kanske t.o.m försöker återskapa omgivningen kring deras lekgrotta/revir.

Mindre vattenbyten, så ska det vara, precis som du skriver.
#7 - 23 november 2007 14:55
HazelCR skrev:
Jullar, det är också lätt att splittra fungerande par om man förändrar för mkt för dem.

det var det jag försökte få fram ;)
#8 - 23 november 2007 15:02
HazelCR skrev:
Jämförelse, tänker du på ngt särskilt?

Spontant svar blir iaf att Jullar kan du ha i mindre kar och de är extremt bottenfixerade (underlag under buken vill de ha), medan Prinsessor tar hela karet i besitning, speciellt när de blivit fler. (Obs att det eg. inte är riktigt rätt att generalisera om Jullar, eftersom de är lite skillnad i storlek på de olika arterna.)

Ngn kanske protesterar och säger att prinsessor går att ha i relativt små kar också, men men det är min åsikt, inklusive vad jag tycker passar firrarna bäst. Prinsessor är mkt fina i ett större kar och i ett större antal. Tidigare har jag haft ett 450 liters kar med många Prinsessor. Det är fint det!

Ditt kar 150 liter är stort nog.

Märkligt nog så har jag för tillfället ett 140 liters kar med ett multispar och ett J. marlieripar OCH ett 165 liters kar med ett Multispar och 4 st icke fullstora Prinsessor.

Jag har båda alternativen igång, än så länge har inte några av dem ynglat ännu.

Mitt problem med Jullar har väl varit att de inte överlevt särskilt länge helt enkelt, ett par veckor eller så... det är väl den jämförelsen jag är ute efter..seventuella skilnnader i livsbetingelser..

Nån erfarenhet av N. bueseher då?
#9 - 23 november 2007 16:49
det du borde ta reda på är ju hur det kommer sig att dom inte lever så länge, jag har inte hört att dom är kortlivade innan
#10 - 23 november 2007 17:13
180 liter burk.

13 Multisar
5 Svartvit julle
1 Ancistrus
2 Zebrasnäcka

Det var vad jag startade med, nu har jag 50 – 70 Multis yngel också. Startade i slutet av augusti.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

Mitt kar kommer in på sidan 63, därefter finns återkommande bilder och kommentarer. Ha en trevlig kväll du en lååång tråd att gå igenom
#11 - 24 november 2007 17:12
I mitt 180 Liters Tanganyika har jag snäcklekare i form av Dvärgcompressiceps "Sumbu" Shell 2 par. Dessa går hos mig bra ihop med pinsessarten Neolamprologus Marunguensis och 1 Transcriptus par. Kombinationen fungerar utmärkt. Jag dror att Marunguensis är lite lugnare än övtiga prinsessarter. Dessutom är den väldigt vacker.
#12 - 25 november 2007 20:29
Sådär ja. Nu är jag nöjd med karet och vattenvärden har stabiliserats så i morrn blir det inköp av ett antal multisar. Hoppas att de kommer trivas o boar in sig ordentligt. Har å beställt 4 N. buesheri men de får jag vänta på i några veckor.
#13 - 25 november 2007 21:12
dimspik skrev:
Sådär ja. Nu är jag nöjd med karet och vattenvärden har stabiliserats så i morrn blir det inköp av ett antal multisar. Hoppas att de kommer trivas o boar in sig ordentligt. Har å beställt 4 N. buesheri men de får jag vänta på i några veckor.

Vi vill se bilder:p:D:p
#14 - 25 november 2007 21:26
c90368 skrev:
Vi vill se bilder:p:D:p

mmmm så fort jag fattat hur man gör...nybörjare ju :confused:
#15 - 25 november 2007 22:13
En god start är att bli Golden medlem, sen är det inga problem:)

Ett annat alternativ är att lägga upp bilderna på någon annan sida och länka dit.
#16 - 27 november 2007 22:20
Sex multisar (3 hanar o 3 honor) samt en liten ancistrus införskaffades igår, ser ut o trivas bra än så länge. Den ene hanen verkar ha lagt beslag på samtliga honor....fler honor?
De är väldigt aggressiva mot den stackars malen...anfaller i flock när han närmar sig...
#17 - 28 november 2007 20:34
dimspik skrev:
Sex multisar (3 hanar o 3 honor)

De är väldigt aggressiva mot den stackars malen...anfaller i flock när han närmar sig...

Multisar anfaller allt som kommer nära i flock:p

Din Ancistrus kommer nog snart på att h*n är nattaktiv:)
#18 - 2 december 2007 21:12
c90368 skrev:
Multisar anfaller allt som kommer nära i flock:p

Din Ancistrus kommer nog snart på att h*n är nattaktiv:)

Karet. Utan fisk dock!
#19 - 5 december 2007 20:46
dimspik skrev:
Sex multisar (3 hanar o 3 honor) samt en liten ancistrus införskaffades igår, ser ut o trivas bra än så länge. Den ene hanen verkar ha lagt beslag på samtliga honor....fler honor?

Bra att de anfaller i flock allaredan. Det är ett tecken på att de håller på att sätta sig i burken. :)
#20 - 15 januari 2008 19:55
Nu har det blitt bebisar å, himla kul. Två av paren har lyckats få varsin kull nästan samtidigt.
Inte finns det nån risk för att malen käkar småttingarna...hanär iaf väldigt intresserad av snäckorna och lyckas mer eller mindre ta sig in i dem...

Annons