Resonans i akvariet

#1 - 28 november 2007 13:00
Hejsan

Har en liten fråga.

Vi har ett Juwel Rio 180 och jag kan inte säga att jag störs nämnvärt av ljudnivån, det är ett lågt brummande ljud.

Men..När man öppnar luckorna för att ge dem mat så blir det så tyst att man nästan tror man tappat hörseln.

Har testat så att det inte är ett lock som ligger och vibrerar, så det måste bli ngt ljud som förstärks när locken stängs.
Är det någon som reflekterat över såna saker, kanske till och med ngn som har en lösning på "problemet"
#2 - 28 november 2007 13:48
Ibland kan det bli resonans ljud från kablar o.l. som ligger imot akvarietoch vibrerar. kolla det till att börja med.
#3 - 28 november 2007 14:36
Om det är en sluten ramp, alltså som en "låda" som ligger ovanpå karet, kan denna uppföra sig som en akustisk ljudkammare. Om t.ex. pumpen/filtret har en lågt brummande frekvens så förstärks dessa i den "akustiska lådan" - tänk på hur en akustisk gitarr funkar.Hela rampen blir ett membram som vibrerar. När du öppnar luckan riktas brummet åt ett visst håll och följden blir att du hör mindre av brummet. Däremot kan brummet kanske höras någon annanstan i rummet, troligtvis uppåt taket till.
Prova för skojs skull att lägga händerna uppe på rampen och lätt trycka till - och lyssna om det blir någon skillnad. Tystnar det så har du dämpat rampens vibrationer.

Edit; Om det nu är denna typen av vibrationer du hör så kan lösningen vara att kolla över det som opus skrev innan, lösa kablar o.dyl. som ligger emot och vibrerar. Funkar inte det så kolla om du kan lägga något uppe på rampen för att eventuellt stoppa de värsta vibrationerna.
#4 - 28 november 2007 15:43
Irriterande nog så har Juwel rio 180 en del brummande. Inte jättehögt, men nog för att vara störande. Ljudet kan ändras lite i ferkvens när man riktar om vattenstrålen. Akvarier borde vara tystare än så här.
#5 - 13 december 2007 15:59
återkoppling

Gör en kort återkoppling som kanske är till nytta för någon.

Själva munstycket för strålen består av 2 delar
När jag drog åt den innersta minskade resonansen betydligt.
Den yttersta ställde jag tillbaka så att strålen går på samma sätt som innan operationen.

Hur som helst.. mkt tystare blev det iaf.
#6 - 13 december 2007 16:06
Vårat Juwel låter inget.. eller så e det kanske vi som e halv döva ;) Men vi kör utan det där svarta utblåset..
#7 - 13 december 2007 20:54
Har X:akt samma bekymmer med mitt, fast det är ett Aquael. Ska kolla det där med sladdarna. Jag kör med dubbla filter så jag har dubbla sladdar som kanske ligger an locket någonstans och ger detta resonansljud.

Annons