Reservdelar till pump?

#1 - 2 oktober 2006 11:21
Jag köpte ett begagnat akvarium med en pump av märket ehiem, men nu har jag råkat förstöra plasthöljet runt själva filtret på pumpen. Jag vet inte vilken modell det är på pumpen men den är 8-kantig i grön plast, ämnad för ett 55 l akvarium.

Någon som vet vilken modell det är och om det finns "reservdalar" att köpa till dessa?
#2 - 2 oktober 2006 11:34
Hej

Kolla om det verkligen inte står någon siffra som anger modellbeteckningen.Eheim är rätt så duktiga på att hålla delar men om det är ett innerfilter så är det nog tveksamt om det är idé att köpa delar.
På eheim´s hemsida finns lite sprängskisser med artikelnummer på resp del.Länk till sidan : http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=downloads_28896_ehen .
Fredrik
#3 - 2 oktober 2006 11:35
Är pumpen ljusgrön, så kan det bli problem, då jag inte har sett dessa på marknaden på många år.
En ny pump är inte så dyr, jag skulle tro att om du kan få tag i en sådan plastkåpa så är den nästan lika dyr som en ny pump.
#4 - 2 oktober 2006 14:12
Jag misstänkte att det inte var någon idé. Har dock lyckats få ihop pumpen ändå men det ser inte direkt snyggt ut. Om den inte funnits på marknaden på många år så måste ju pumpen vara ganska gammal och då är det säkert bäst att skaffa en ny ändå.
Vilken pump är lämpligast/prisvärdast om jag ska skaffa en ny till mit 55 liters-kar? Jag funderar på Fluval 2+, skulle det fungera?
#5 - 2 oktober 2006 16:07
Isolde81 skrev:
Jag misstänkte att det inte var någon idé. Har dock lyckats få ihop pumpen ändå men det ser inte direkt snyggt ut. Om den inte funnits på marknaden på många år så måste ju pumpen vara ganska gammal och då är det säkert bäst att skaffa en ny ändå.

Vilken pump är lämpligast/prisvärdast om jag ska skaffa en ny till mit 55 liters-kar? Jag funderar på Fluval 2+, skulle det fungera?

tuffar den på och den inte skramlar och slår så varför köpa nytt :)

Annons