Reservdelar till eheim ytterfilter

#1 - 2 november 2012 20:57
Vi ska iväg i morgon och titta på ett 540l kar till äldsta dottern.

Säljaren har även ett eheim ytterfilter till salu för 500:-. Haken är bara att hunden tuggat sönder det.
Filtret är i princip nytt. Hade inte varit i gång så länge innan det blev söndertuggat. Som jag uppfattade det är det slanganslutningarna som är trasiga. Finns dessa att köpa lösa och i så fall vad kostar de? Kan man köpa ett komplett lock? Vet inte vilket av eheims filter det är(säljaren hade lite dålig koll). Det säljaren visste var att det var ett av de största ytterfiltren som kostar ca 3500:-
Eftersom jag inte har nån riktig koll på det här behöver jag hjälp.
#2 - 2 november 2012 21:03
www.pwss.se tror jag har störst utbud av reservdelar.
annars kan du säkert höra med din lokala djuraffär om dom kan plocka hem delarna som du behöver, brukar inte vara några problem.
#3 - 2 november 2012 21:20
Köp det, reservdelar finns lätt att få tag i. Ta hem filtret sp ska vi hjälpa dig med vilka delar som behövs och artikelnummer på dessa:)!
#4 - 2 november 2012 21:30
Får kolla vad det är för filter i morgon. Bara jag vet beteckningen på filtret kan jag ju kolla på pwss om delarna finns.
Om det räcker med delar för 2-300:- så borde det ju va ett bra pris?

Tack
#5 - 2 november 2012 21:45
Kommer nog att behöva lite hjälp med ett och annat om dottern köper karet. Sitter tydligen bakgrund, filterhörna, powerhead .....
Hängde inte riktigt med där men ni finns ju här så det blir nog bra.

Hade tänkt vänta med ett större kar men när det dyker upp ett inom 10mil komplett för 1500:- så är det väl bara att åka.
Fattas bara växter och fiskar.

Just det, måste ut och mäta bilen invändigt.
#6 - 2 november 2012 21:46
Vad har du för bil? ;)
#7 - 2 november 2012 21:46
löp o köp!
#8 - 2 november 2012 21:59
[QUOTE=PiaJo;1618299]Vad har du för bil? ;)[/QUOTE]

Volvo kombi
#9 - 2 november 2012 22:01
då är det nemas problemas, bara att fälla baksätet :) Hjälpte eller kanske rättare sagt stjälpte :p ett par killar förra helgen med att baxa in ett 540 i en volvo v70:)
#10 - 2 november 2012 22:11
Ställningen får jag knyta på taket.
vi måste iallafall ta två bilar för att få med grus och tillbehör. Gubben måste ju även vara med som bärhjälp
#11 - 2 november 2012 22:21
Lycka till och hoppas allt blir bra:)

glöm inte att berätta hur det gick;):)
#12 - 2 november 2012 22:23
Hyr ett släp iställe så går det mycket smidigare att få med karet, en filt och spännband till karet och ställning och övriga grejer. Ska du hålla på och krångla in det i en "liten" bil så skadar du det lättare och det är nog inte så plant underlag.
#13 - 2 november 2012 23:06
[QUOTE=PiaJo;1618317]då är det nemas problemas, bara att fälla baksätet :) Hjälpte eller kanske rättare sagt stjälpte :p ett par killar förra helgen med att baxa in ett 540 i en volvo v70:)[/QUOTE]Inte min väl? För jag har en XC70:D...
#14 - 3 november 2012 06:12
[QUOTE=åheim;1618328]Hyr ett släp iställe så går det mycket smidigare att få med karet, en filt och spännband till karet och ställning och övriga grejer. Ska du hålla på och krångla in det i en "liten" bil så skadar du det lättare och det är nog inte så plant underlag.[/QUOTE]

Har eget släp men karet mår nog bättre i bilen pga dåliga grusvägar.
Det blir plant i bilen om jag viker sätet och tar bort plastmattan längst bak.
Tänkte även lägga frigolit under karet och dra band över så det inte tippar. Även frigolit framför ifall jag måste bromsa för älgarna som dräller överallt just nu. Alla andra grejer tar vi i gubbens bil så inget kan tippa mot karet. Tror det kommer gå bra.
#15 - 3 november 2012 06:30
[QUOTE=PiaJo;1618326]Lycka till och hoppas allt blir bra:)

glöm inte att berätta hur det gick;):)[/QUOTE]

givetvis berättar jag hur det gick.

Hoppas bara vi får in det i dotterns rum sen. Hon bytte till en mindre garderob för att få in ett större kar så jag hoppas vi mätt rätt.
Hon har redan 2 kar i rummet, 120+20 så jag hoppas den här ställningen är så pass hög att hon får plats med ett 54l under. Hon har ett som ska igång som yngelkar.
Jisses, skulle byggt ett till rum när vi byggde huset. Helkaklat med golvbrunn och vattenkran:D Vi är smittade av akvaristsjukan
#16 - 3 november 2012 22:00
Nu är karet hämtat. Transporten gick bra. Det var inte så tungt som jag trodde.

Nu funderar jag på om det bästa är att dra igång en projekt tråd för att samla alla mina frågor på ett ställe, eller om jag ska ta frågorna på respektive avdelning. Det är ju lätt att trådarna svävar iväg utanför ämnet, men samtidigt kanske det är lättare att få hjälp om frågorna är uppdelade.

Det enda jag vet är att med det här karet ska vi ta det LUUUUUGNT. Fisksoppa blir det garanterat men förhoppningsvis en något mer genomtänkt sådan.
#17 - 3 november 2012 22:34
Reservdelar till eheim ytterfilter

[QUOTE=HelenLind;1618538]Nu är karet hämtat. Transporten gick bra. Det var inte så tungt som jag trodde.

Nu funderar jag på om det bästa är att dra igång en projekt tråd för att samla alla mina frågor på ett ställe, eller om jag ska ta frågorna på respektive avdelning. Det är ju lätt att trådarna svävar iväg utanför ämnet, men samtidigt kanske det är lättare att få hjälp om frågorna är uppdelade.

Det enda jag vet är att med det här karet ska vi ta det LUUUUUGNT. Fisksoppa blir det garanterat men förhoppningsvis en något mer genomtänkt sådan.[/QUOTE]

Ny tråd, det är roligt det :)
#18 - 4 november 2012 07:08
Det kanske är bäst med en projekttråd för frågorna kommer att vara många av varierat slag.
I går kväll undrade jag vad vi gett oss in på. Det är grejer över allt. Karet står i badrummet för rengöring, på vardagsrumsgolvet står en bakgrund som måste rengöras, grushinkar fulla hallen och påsar överallt med pumpar, filter och slangar som jag inte har en aning om vad är:confused:
Vi har lite jobb framför oss, men det ska bli kul.
#19 - 4 november 2012 10:25
[QUOTE=ansjo;1618346]Inte min väl? För jag har en XC70:D...[/QUOTE]

Jooo, det är ju samma innermått i dessa bilar... :D

[QUOTE=HelenLind;1618566]Det kanske är bäst med en projekttråd för frågorna kommer att vara många av varierat slag.
I går kväll undrade jag vad vi gett oss in på. Det är grejer över allt. Karet står i badrummet för rengöring, på vardagsrumsgolvet står en bakgrund som måste rengöras, grushinkar fulla hallen och påsar överallt med pumpar, filter och slangar som jag inte har en aning om vad är:confused:
Vi har lite jobb framför oss, men det ska bli kul.[/QUOTE]

Skriv gärna här när du startar tråden så man inte missar den ;):)

Annons