Jaha ja, då har man gjort en liten lista på vad som ska försöka hinnas med under rescape och "service" vid tapetseringen som kommer att ske i början av december som det ser ut. Det beror ju givetvis på hur ekonomin ser ut om man lyckas fixa allt. Co2 system räknar jag inte med att kunna fixa föränn tidigast i vår om ens då.... Finns ju mäsk, men känns lite läskigt och svårkontrollerat?
Klistrar in min lilla lista nedan, ge gärna förslag på ex. ytterfilter, lysramp, rör till rampen foder etc. lite feedback helt enkelt. Listan finns längst ner i inlägget!
Bra att veta för att kunna ge feedback är ju vilka fiskar och växter som finns i karet.
Fiskar:
5 st. Xiphophorus maculatus (Sunset Platy)
3 st. Xiphophorus helleri (Svärdbärare som färgmässigt påminner om sunset Platy, d.v.s orangelysande med röda fenor)
2 st. Pelvicachromis pulcher (Vanlig Palettcilkid, samt deras 3 överlevande knattar)
1 st. Trichogaster trichopterus (Marmorgurami, en stackare som blivit ensam då dess vänner dog i flytten. De klarade inte nya vattenvärden etc. blev en chock för de...)
Malar:
5 st. Corydoras aenus/paleatus (Metallpansarmal eller fläckig pansarmal... Det är den albino varianten därav kan jag inte skilja på vilken av de det är men har för mig att det var paleatus, ska kolla när jag är på DM nästa gång) Ska köpa mig 5 st. till så att jag har totalt 10st.
1 st. Ancistrus sp. 'albino' (Albino ancistrus, ska låta denna växa till sig för att könsbestämma, sedan köpa en partner till denna)
1 st. Glyptoperichtys gibbiceps (Segelfenspleco, ska vara denna enligt DM såldes nämligen som gibbiceps, Den växer dock inte lika fort som mina 3 andra som jag har hemma hos mina föräldrar, den har inte heller de typiska fäckarna mot en ganska ljusbrun kropp, den är mer gråbrun och ser "hårdare" ut i fjällen... men kan ju vara miljön, eller bara ett sådant ex. helt enkelt?...)
Växter
Echinodorus bleheri (Paniculatus-Svärdplanta, men har inte riktigt så "vågiga" blad...)
Har även en ganska lågväxt svärdplanta med lite mer runda blad, ingen aning om vad den heter tyvärr.
Hydrocotyle leucocephala (Vattenspikblad)
Microsorum pteropus "Windeløv" (Windeløv ormbunke)
Microsorum pteropus (Javaormbunke)
Anubias barteri var. barteri/nana (Anubias, vet ej om det är barteri eller nana... Ser mer ut som barteri av bilderna att döma som finns här på Zoopet, men vet ej om den är så stor...)
Har en till anubiasvariant, vet dock ej vad den heter, ska ta kort på den och svärdplantan jag näämnde ovan så får vi se om någon vet vad det är.
Cryptocoryne becketti (Becketts cryptocoryne)
Finns även en brun cryptocoryne som jag inte vet exakt vad den heter, se bilden nedan.
Har också en väldigt låg bladväxt som ser ut som en mini cryptocoryne, ingen aning om vad det är... Se bilden.
Har även en röd bladväxt, som i storlek och form påminner lite om en Cryptocoryne wendtii den har dock inte det täta växtsättet... och den är som sagt mer rödbrun till riktigt mörkt vinröd när den trivs bra. Ringar in denna växt i bilden, den är till vänster i bild, tror även att det kan vara densamma som växten nere i högra hörnet i ett filmklipp Klotte postade i sin 540 tråd... Titta 1:15 in i filmklippet då nere till vänster i bild precis vid fisken. Den lite brunröda växten är det jag har tror jag.
Länk till sidan, inlägg nr: 79
Till sist har jag även något som ni kommer svära högt och länge över, nämligen andmat! Jag vet jag vet, ogräs, men det är i karet på "vinterförvaring" ska sedan slänga ut lite i min vattenspegel i vår.
Karet är tänkt att bli något mer high-tech och senare kanske göras om till malawi eller kanske tanganyika snäcklekare, så ytterfiltret bör ha hyfsat blås men ändå kunna fungera med nuvarande fiskar och växter. Det gör inte heller något om man kan ha detta ytterfilter till ett något större kar, säg ex. 250 L.
Innerfiltret jag har nu är ett AquaEl Fan 3.
Lägger in en lite äldre bild (observera, bilden togs innan flytt, har ej samma scape nu) och ska fixa en ny snart, men på den bilden syns både svärdplantan med runda blad som jag inte vet vad den heter samt den mer smalbladiga anubiasen som sitter i mitten av akvariet på en stor rot + de andra växterna jag undrar över... Har ingen bättre bild för tillfället men hoppas ni akn lista ut något av det hela i alla fall?
[ATTACH=CONFIG]38304[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38305[/ATTACH]
Nr. 1 Okänd Svärdplanta
Nr. 2 Okänd Anubias
Nr. 3 Okänd Den rödbruna växten som jag liknade vid en Cryptocoryne wendtii
Nr. 4 Okänd Cryptocoryne
Nr. 5 Okänd låg bladäxt, den jag kallade för mini cryptocoryne
Titta på listan och ge lite förslag allteftersom ni kommer på något.
[CENTER]
Inköp/fixarlista 160 L sällskapskar
[/CENTER]
[LIST=1]
[*]Ytterfilter
[*]Ny lysramp
[*]Nya lysrör
[*]Nytt foder, torrfoder i granulatform, tabletter till bottenlevande fiskar samt malar, fryst foder ex. Cyklops & räkmix
[*]Bygga om bänken, anpassa för ytterfilter, elurtag, timer's, strömbrytare och luckor. Förstärkning med reglar och bakstycke. Betsa på nytt.
[*]Fixa Co2[SIZE=3] [SIZE=2]anläggning[/SIZE][/SIZE]
[*][SIZE=2]Blanda torrmix PMDD á la defdac (Daniel).[/SIZE]
[/LIST]
Nicke