Resa till Duisburg med Zoopetare

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 juli 2010 18:01
Vi brukar ju alltid vara ett gäng med Zoopetare som brukar åka ner till Diskuschampionatet i Duisburg. Du kan läsa om förra championatet i denna artikel.

Till nästa mässa är den första bilen som utgår från Göteborg fullbokad, men vi är fler och har därför plats för någon/några fler så vi blir en bil till.
Färjan går från Göteborg onsdag kväll den 29 och sedan är vi därnere och besöker mässan föstås, en del affärer och säkert något offentligt akvarium. Det blir 4 nätter på hotell i Tyskland och på måndagen så kör vi uppåt och passar då även på att göra en del akvaristiska inhopp efter vägen - vi beräknas vara hemma i Göteborg igen på måndag kväll den 4/10.
Vi brukat ha mycket trevligt på dessa turer och vi har våra favoritställen (att besöka, äta, bo och dricka på) som vi känner väl till.

Totalt inkl. bilkostnad, färja och hotell går det på ca. 3.000 kr (bara en uppskattning eftersom vi inte säkert vet priset ännu).
Om du är intresserad så kontakta mig - vi behöver rätt snart boka hotellet eftersom det brukar vara svårt att få hotellrum i "mässtider"
#2 - 12 juli 2010 18:22
Är ju redan inbokad. Men ni som velat åka ner passa på det är en av årets höjdpunkter. Mycket fisk och tillbehör, mycket god mat och god öl, och det bästa sällskapet man kan ha.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 juli 2010 10:15
Ingen mer som har tänkt att haka på
#4 - 25 juli 2010 10:27
Jodå, jag:p. Men som du vet är vår bil redan full och även hotellet är bokat. Vore väldigt trevligt att få med lite mer folk då denna mässa är något i hästväg och inget som jag tänker missa.
För de diskusintresserade är det en resa som kan vara värd att besöka då det är diskuschampionat i år i samma mässhall. Att det även finns massor av trevliga affärer och även Europas största zoobutik, Zoozajac, i krokarna gör inte saken sämre:)!
Hur många platser har du kvar Kjell, är det bara du och Lasse än så länge?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 juli 2010 11:30
ansjo skrev:
Hur många platser har du kvar Kjell, är det bara du och Lasse än så länge?

Än så länge har flera bara sagt - kanske - men ingen har sagt ja.

Så om inte någon anmäler sig så flyger jag nog ner och hyr en bil - det blir mycket billigare än att köra ner ensam
#6 - 25 juli 2010 12:10
Det är ingen dum lösning, men nog måste det vara fler som är intresserade att komma dit?
Jaja, i vilket fall som helst ska det bli riktigt kul att få komma ner igen och shoppa loss:)!
#7 - 25 juli 2010 12:15
här är en till osäker själ.... hur mkt kommer kalaset kosta (utan shopping) och är det såna där jätteresor mellan sevärdheterna?
velar lite pga min fragila ekonomi....
#8 - 25 juli 2010 12:19
Räkna med ca 5000:- för mat, boende och hotell under dessa 5 dagar. Sedan shopping för minst 10`:p...
#9 - 25 juli 2010 12:22
ansjo skrev:
Räkna med ca 5000:- för mat, boende och hotell under dessa 5 dagar. Sedan shopping för minst 10`:p...

ohh.. det sved! fiskarna och pojkvännen måste ju ha mat, men han får väl äta räkmix som alla andra i hushållet:p

Nope...ni slipper mej denna gången.
#10 - 25 juli 2010 12:24
Och resan med i det priset, det glömde jag...boende och hotell är väl samma sak:p
#11 - 25 juli 2010 12:29
ansjo skrev:
Och resan med i det priset, det glömde jag...boende och hotell är väl samma sak:p

Fam vad störigt! jag vill ju följa med, men jag kan inte...hur jag än gör. jo om jag säljer 900 lters, men det gör jag ju inte.
du får köpa ett par schyssta redback till mej anders;)
#12 - 25 juli 2010 12:29
Skulle tro vi blir många svenskar därnere. MAfs buss är i det närmaste full vad jag förstått. Ciklidvännerna fyller en annan buss och hos diskussällskapet är redan 12 personer klara.
För egen del blir jag därnere tisdag-tisdag. :d
#13 - 25 juli 2010 12:32
kaj.p skrev:
Skulle tro vi blir många svenskar därnere. MAfs buss är i det närmaste full vad jag förstått. Ciklidvännerna fyller en annan buss och hos diskussällskapet är redan 12 personer klara.

För egen del blir jag därnere tisdag-tisdag. :d

bosse på akvarielagret ska vara domare där också...vet inte hur vanligt det är med svenska domare (?)
Sen är det några södertäljekisar med diskus som ska ner... om dom ska ställa ut vet jag inte men dom skulle ner iaf...
#14 - 25 juli 2010 12:35
Det är första gången mig veterligt, och således ett gott erkännande hur diskusSverige visar sig ute i världen:D!
#15 - 25 juli 2010 12:38
ansjo skrev:
Det är första gången mig veterligt, och således ett gott erkännande hur diskusSverige visar sig ute i världen:D!

Tydligen hade dom tjatat på honom som en tok också... han berättade det för mej.
Han svarade ja för att slippa deras tjat:p
#16 - 25 juli 2010 12:39
Det är första gången vi har en svensk domare i ett internationellt championat, Kjell var väl aktuell förra året på cichlidentag men det kom saker ivägen.
Kul med svenska namn i de internationella kretsarna.
#17 - 25 juli 2010 14:41
Appropå Duisburg så får vi hoppas att det inte blir lika trångt som det nu varit i helgen under Loveparade :(
Bilagor:
#18 - 25 juli 2010 14:55
Det vore roligt att åka dit!
Hur man nu skall få till det. Jag skall till Tyskland en sväng under semestern men längre söder ut och sedan till Varberg på Patriks möte den 5 Sep. Nu fick jag lite att fundera på!
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 juli 2010 15:22
det är ju alltid trevligt att fundera över trevliga saker:d
Ännu trevligare att utföra dom:p
#20 - 25 juli 2010 15:39
Snacka går ju;):p....det är bara att haka på!

Love parade ja, det var ju ingen kul avslutning med olyckan:(...
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 25 juli 2010 15:41
ansjo skrev:
Love parade ja, det var ju ingen kul avslutning med olyckan:(...

Fast vi brukar intre vara riktigt så många på akvaristikmässan så det går säkert bra;)
#22 - 25 juli 2010 15:52
det är ju alltid trevligt att fundera över trevliga saker:d

Ännu trevligare att utföra dom:p

Ja och sedan skall man hinna med och få det här beboligt till nästa år!
[ATTACH=CONFIG]35734[/ATTACH]
Skall bli rulatorvänligt!
#23 - 25 juli 2010 16:01
Då kan du gott behöva lite tysk avkoppling;)....
#24 - 25 juli 2010 16:37
ansjo skrev:
Då kan du gott behöva lite tysk avkoppling;)....

Skall bara försöka lura ut hur jag skall kunna skicka hustrun till Svärmor i Albstadt och mig själv till Duisburg samtidigt!

Då blir det dubbel avkoppling!
#25 - 2 augusti 2010 06:27
Här händer det ingenting...? Inga nyanmälda, Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 augusti 2010 09:17
Nej, fast jag har inte heller tjötat på någon ännu
#27 - 2 augusti 2010 21:09
Det är klart, snart kräftskiva:p...
#28 - 2 augusti 2010 22:44
Sur gaggig gubbe här! Hade tittat fel på månad trodde det var September men det är ju i Oktober!
Så det lä inte bli något av för mig:(
#29 - 3 augusti 2010 16:50
Hej

Jag avstår nog denna gång (igen). Jag var sugen men har ändrat mig.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 augusti 2010 18:11
Så det lutar nog åt flyg och hyrbil för mig - det blir för dyrt annars
Fast jag avvaktar till efter kräftskivan med att bestämma mig
#31 - 3 augusti 2010 21:20
Det funkar det med, men det var lite tråkigt. Kanske dyker upp namn den 14:e:p...
#32 - 3 augusti 2010 21:32
ansjo skrev:
Det funkar det med, men det var lite tråkigt. Kanske dyker upp namn den 14:e:p...

håller helt med dej ansjo... tror folk kommer bli taggade:) dessutom kommer vi ha så trevligt, så när vi berättar det för folk efter kräftan så kommer dom bli MÄKTA avundsjuka och det kommer strömma in "anmälningar" till resan!!!

Jag blir mer och mer sugen på att haka på:p Och krafsar runt i min ekonomi som en liten råtta:p
Käkar jag nudlar resten av året så kan jag nog klara det;)
#33 - 4 augusti 2010 22:15
sjukt sugen på att åka !!startat två nya kar som behöver invånare .är det igen från västerås eller när området som ska åka??
#34 - 11 augusti 2010 13:21
Kollade upp färjebiljetterna i morse, och har lite funderingar på att om de övriga i bilen vill ta färjan hem på måndag kväll från Kiel istället för söndagen. Priset var helt ok tyckte jag, 4995:- för alla plus bil ToR med hytt.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 11 augusti 2010 13:23
ansjo skrev:
Kollade upp färjebiljetterna i morse, och har lite funderingar på att om de övriga i bilen vill ta färjan hem på måndag kväll från Kiel istället för söndagen. Priset var helt ok tyckte jag, 4995:- för alla plus bil ToR med hytt.

Ja det brukar vara lite billigare att åka hem på måndag kväll istället för på söndag kväll
#36 - 11 augusti 2010 13:26
Det var något erbjudande Stena hade ända till vintern, men jag kollade inte hemresan på söndagen.
Kjell, det hotellet vi brukar bo när vi är i Hannover ligger ganska bra till på vägen norröver från Duisburg, eller har du ett annat bra alternativ?
Inga fler som anmält intresse ännu?
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 11 augusti 2010 13:31
ansjo skrev:
Det var något erbjudande Stena hade ända till vintern, men jag kollade inte hemresan på söndagen.

Kjell, det hotellet vi brukar bo när vi är i Hannover ligger ganska bra till på vägen norröver från Duisburg, eller har du ett annat bra alternativ?

Inga fler som anmält intresse ännu?

Nej - det blir ca. 5 mil i omväg om man tar vägen över Hannover.

Nej, inga fler har anmält sig. Jag bestämmer mig för hur jag gör efter helgen - det blir åt helskotta för dyrt att betala 4995 ensam + bilkörningen. När det kostar ca. 1500 med flyg och bilhyra - men får se hur jag gör
#38 - 11 augusti 2010 17:01
Nästan så det är värt det, med tanke på deras schnitzlar:p. Men ölbryggeriets mat är inte fel den heller, och läsken till är riktig mumma så resan är värd nästan bara det. Ska bli riktigt kul att komma ner igen:)!

Nu är det lite väl tidigt, men vet du Kjell när nästa Planted Aquarium är nästa år? Jag får vara ute i god tid om jag behöver byta mina jobbardagar....
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 augusti 2010 17:22
ansjo skrev:
Nu är det lite väl tidigt, men vet du Kjell när nästa Planted Aquarium är nästa år? Jag får vara ute i god tid om jag behöver byta mina jobbardagar....

Väl tidigt :p - den mässan la jag in på "Möten och utställningar" på Zoopets första sida för ett par månader sedan;)
#40 - 11 augusti 2010 17:24
Ah, tänkte inte ens på att titta där utan sökte på mässor på nätet utan någon större framgång...thanks!
#41 - 19 augusti 2010 10:14
Det ska bli så kul att åka :D Jag börjar redan få lite resfeber :)
#42 - 19 augusti 2010 10:17
Samma här, och planerandet är i full gång. Lillfrasse har avbokat så Kjell tar hans plats då ingen lämnat något positivt besked om att de ville åka med i hans bil.
Det ska bli riktigt kul att få komma ner igen:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 19 augusti 2010 10:23
ansjo skrev:
Samma här, och planerandet är i full gång. Lillfrasse har avbokat så Kjell tar hans plats då ingen lämnat något positivt besked om att de ville åka med i hans bil.

Det ska bli riktigt kul att få komma ner igen:D!

Skall bli riktigt kul - ser fram emot resan:d

Det var några som kanske skulle åka med mig - men inget var bestämt så nu får dom hänga med på resan ner till Hannover första helgen i februari istället. Det blir också en resa att se fram emot
#44 - 19 augusti 2010 10:35
Den ska bli kul att åka på igen, trots att jag var lite fundersam i vintras, men det är alltid gott att åka söderöver och käka schnitzel:p...
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 19 augusti 2010 10:47
Och nu är färjebokning fixad och betald
#46 - 19 augusti 2010 10:48
Gott, vi åker på onsdag kväll så jag inte missade något:)? Mail om en natt extra på hotellet är även skickat...
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 19 augusti 2010 10:55
ansjo skrev:
Gott, vi åker på onsdag kväll så jag inte missade något:)? Mail om en natt extra på hotellet är även skickat...

Vi åker ner på onsdag kväll och färjan går upp på måndag kväll
#48 - 19 augusti 2010 10:57
Jepp, då är vi på samma våglängd:D...
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 19 augusti 2010 11:02
På vägen hem besöker vi i Hamburg Garnelenhaus http://www.garnelenhaus.de/
samt Aquarium Tonndorf http://aquarium-tonndorf.de/
och kanske något mer

När vi är därnere kommer vi nog också (förutom mässan) att hinna med att besöka
Aquarium Wilhelmi http://www.aquarium-wilhelmi.de/
Zoo Zajac http://www.zajac.de/
Och det offentliga akvariet i Dusseldorf http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=170
#50 - 19 augusti 2010 11:35
Wow! Ja jädrar - det här skall bli kul!:)
#51 - 19 augusti 2010 15:53
Jag kommer gråta mig till sömns många nätter framöver över det beslutet men men ni skall få en önskelista och en skottkärra med pengar.
#52 - 19 augusti 2010 16:32
Tråkigt att du inte följer med Frasse lille [:-118]
Bilagor:
#53 - 19 augusti 2010 17:56
Melodi till 3 små gummor...

[CENTER]Fem akvaarister var på väg en dag, till akvariemässan ut i duisburg.
Fem akvaarister var på väg en dag, till akvariemässan ut i duisburg

Vi ska ta kort på nanokaren det små ända upp på hyllan vi bör nog stå på tå.
ciklidaktioner här och kräftutställning där
Och hjärtans låga priser ut i duisburg

Andra versen.

fem akvariser var nu på väg hem från akvariemässan ut i duisburg
fem akvariser var nu på väg hem från akvariemässan ut i duisburg
en hade ciklider, den andre hade kar, den tredje hade räkor och alla och en var
Den fjärde han var full och stupa ner i mull
Och den femte körde bilen hem från duisburg

[LEFT]detta kallas MaxB feber:p
[/LEFT]

[/CENTER]
#54 - 19 augusti 2010 17:59
Du e la otrolig, Karrokaja... på ett bra sätt skall tilläggas!

Sången var mycket bra, kan se dem framför mig...:D
#55 - 19 augusti 2010 18:10
PiaJo skrev:
Du e la otrolig, Karrokaja... på ett bra sätt skall tilläggas!

Sången var mycket bra, kan se dem framför mig...:D

Annika tar räkorna, kjell tar cikliderna, anders kör bil och nån tar karen och max är den som blir[:-37][:-86][:-89]
#56 - 19 augusti 2010 18:28
Rummen är nu även bokade ytterligare en natt, så nu är det bara att räkna ner:D....
#57 - 19 augusti 2010 20:46
ansjo skrev:
Rummen är nu även bokade ytterligare en natt, så nu är det bara att räkna ner:D....

Bra jobbat! :D
#58 - 20 augusti 2010 07:28
Vadå fem räknas inte jag :)
#59 - 20 augusti 2010 07:37
men sex blir ju konstigt....
#60 - 29 augusti 2010 15:48
Nytt i Duisburg är att du måste ha ett miljömärke på din bil för att få köra i centrum.
Märket beställs här http://www.plakette24.de/environmental/badge.php och kostar 12 Euro.
#61 - 29 augusti 2010 17:20
Tack Kaj, det är beställt nu:).
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 29 augusti 2010 18:09
kaj.p skrev:
Nytt i Duisburg är att du måste ha ett miljömärke på din bil för att få köra i centrum.

Märket beställs här http://www.plakette24.de/environmental/badge.php och kostar 12 Euro.

Fast mässområdet verkar ju inte ligga inom det gröna området och vi bor väl inte heller inom det gröna området
#63 - 29 augusti 2010 18:24
Ok, ska vi hoppa över märket då jag inte skickat in pengarna ännu? Man borde även kunna köpa det på plats isf, tycker jag..?
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 29 augusti 2010 18:31
ansjo skrev:
Ok, ska vi hoppa över märket då jag inte skickat in pengarna ännu? Man borde även kunna köpa det på plats isf, tycker jag..?

Vet ej, det beror ju lite på vart vi skall när vi är därnere - dvs vad som skall besökas?
Om jag fattat det hela rätt så gäller samma märke för flera städer och vi kommer kanske inom det gröna området i någon annan stad.
#65 - 29 augusti 2010 18:32
Ok, det är inte så mycket att dela på 4, så jag köper märket i vilket fall som helst:).
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 29 augusti 2010 18:34
ansjo skrev:
Ok, det är inte så mycket att dela på 4, så jag köper märket i vilket fall som helst:).

Instämmer det är ju peanuts
#67 - 6 september 2010 07:21
Jag har suttit i över en timme för att föra över pengarna till Tyskland utan att lyckas, får något besked att "mottagaren är inte godkänd" hela tiden. Vi får kolla på detta när vi kommer ner istället....
#68 - 7 september 2010 08:48
Snart åker vi :P
#69 - 7 september 2010 09:17
Jepp, och hur kul ska det inte bli:D?
#70 - 8 september 2010 15:37
3 veckor kvar nu exakt innan vi står och väntar på att få köra ombord på färjan:D.
Kjell har gjort en diger efterforskning efter offentliga akvarium, affärer mm så det var ett 25-tal olika ställen att välja mellan, att besöka under resan.
Vi är iväg för kort tid:p....
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 8 september 2010 15:47
ansjo skrev:
3 veckor kvar nu exakt innan vi står och väntar på att få köra ombord på färjan:D.

Kjell har gjort en diger efterforskning efter offentliga akvarium, affärer mm så det var ett 25-tal olika ställen att välja mellan, att besöka under resan.

Ja vi får nog stanna en månad eller nåt sånt:p
#72 - 8 september 2010 19:40
vad sugen man blir på att åka till tyskland!
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 8 september 2010 20:00
hult87 skrev:
vad sugen man blir på att åka till tyskland!

Det förstår jag:p
#74 - 8 september 2010 20:19
ansjo skrev:

Hmm Vi kan väl hålla kontakten JAg o Bosse Q är där nere lite längre o har också lite besök inplanerat så tips + eller - kanske kan spara mil. :)
#75 - 8 september 2010 21:14
Låter finemang, ska ni över till Hustinx i Belgien?
#76 - 9 september 2010 14:17
Jag lyckades betala märket idag, det var fel IBAN-nummer jag fått, men när väl rätt bokstäver var där så gick det fint:D. En grej mindre att tänka på:).
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 9 september 2010 14:21
ansjo skrev:
Jag lyckades betala märket idag, det var fel IBAN-nummer jag fått, men när väl rätt bokstäver var där så gick det fint:D. En grej mindre att tänka på:).

Bra

Jag mailade också över "vår affärsrunda" till Kaj så han har "lite" att gå efter:p

Har fått svar med synpunkter på listan från ansjo och Annika men från Max är det tyst som i graven - han verkar sova länge:d
#78 - 9 september 2010 14:57
Jag "pratade" med honom om det igår, och han är inte så noga med vart vi åker, han är bara glad att få följa med:p. Så du behöver inte vänta på Mats synpunkter på den biten iaf:).
Sedan håller han på att renovera lite hemma, så datarummet är just nu utröjt så det är bara på jobbet han kan kolla hit ibland...
#79 - 9 september 2010 19:34
Programmet

Time

Speaker

Title of the lecture

12:00 - 13:00Heiko BleherDiscovering new green Discus variations and new Angelsfish from Apaporis.
13:00 - 14:00Horst LinkeRaising Discus without parents, another way of Discus breeding.
14:00 - 15:00Klaus SchmitzMy experiences with Discus fish.

Friday oct. 1

Time

Speaker

Title of the lecture

11:00 - 12:00Horst LinkeBreeding Discus fish, observations in reproduction.
12:00 - 13:00Horst K�hlerPrevention of Discus diseases.
13:00 - 14:00Bernd DegenWhere to leads the path of the Discus.
14:00 - 15:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings.
15:00 - 16:00Patriz HilsenbeckDiscus - attitude and problems.

Saturday oct. 2

Time

Speaker

Title of the lecture

10:00 - 11:00Patriz HilsenbeckDiscus - attitude and problems.
11:00 - 12:00Heiko BleherDiscovering new green Discus variations and new Angelsfish from Apaporis.
12:00 - 13:00Horst K�hlerDiscus fish, Quo Vadis.
13:00 - 14:00Bernd DegenWhere to leads the path of the Discus.
15:00 - 16:00Jack WattleyJack Wattley answers questions about Discus fish.
16:00 - 17:00Ingo KoslowskiColorfull fish for in the Discus aquarium.

Sunday oct. 3

Time

Speaker

Title of the lecture

10:00 - 11:00Dr. Wolfgang StaeckSouth American aquariumplants and their natural habitat.
12:00 - 13:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings.
15:00 - 16:00Dr. Wolfgang StaeckAngelfish of the Pterophyllum genus.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 9 september 2010 19:58
Vet du om något av föredragen är på engelska? Jack Wattleys frågestund antar jag är det - men någon annan?

Sedan kan man tro vad man vill om Heiko Bleher - men nog skrävlar han väl mer än vanligt när han påstår att finns sjungande rockor:p

12:00 - 13:00Heiko BleherPotamotrygonidae - Singray, a partner of Discus with new findings
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 9 september 2010 20:07
Det är ju inte bara diskusföredrag där utan även andra - lägger in listan nedan, men med tysk text. Antar att föredagen ändå är på tyska ;)

[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]Torsdag:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]11:30-12:30 Chris Lukhaup Nano-Aquaristik[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]12:30-13:30 Stefan Gohmann Wie wird man Meerwasseraquarianer?[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]13:30-14:30 Ingo Seidel Auf der Suche nach neuen L-Welsen im Norden Brasiliens[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]14:30-15:30 Friedrich Bitter Amerikanische Krebsarten im Hobby[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]15:30-16:30 Marco Hasselmann Pelvicachromis und Co. – Diese Typen aus dem Westen![/FONT][/COLOR]
[COLOR=white][FONT=TradeGothicLTStd-BdCn20]Freitag, 01.10.2010[/FONT][/COLOR]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]Fredag[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]10:30-11:30 Marco Hasselmann Unternehmen Afrika – Die Entdeckung Gabuns[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]11:30-12:30 Friedrich Bitter Zwerggarnelen – Den Züchtern über die Schulter geschaut[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]12:30-13:30 Rainer Stawikowski Kakteen & Buntbarsche - Aquarianer besucht Aquarianer in Nordmexiko[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]13:30-14:30 Stefan Gohmann LEDs und andere Beleuchtungsmethoden in der Aquaristik[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]14:30-15:30 Ingo Seidel Pflege und Zucht einiger neuer L-Welse[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]15:30-16:30 Dr. Dieter Brockmann Großpolypige Steinkorallen im Riffaquarium[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]16:30-17:30 Sascha Thamm Mittelamerikanische Buntbarsche[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18] [/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]Lördag[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]10:30-11:30 Chris Lukhaup Wirbellose im Süßwasseraquarium[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]11:30-12:30 Horst Linke 100 Jahre Siamesicher Kampffisch – Ein Fisch mit Geschichte(n)[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]12:30-13:30 Bühne Claus Schaefer Workshop Aquarien einrichten[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]13:30-14:30 Ingo Seidel Algenfresser im Aquarium - Fische, Schnecken und Garnelen zur biologischen Algenbekämpfung[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]14:30-15:30 Harro Hieronimus Keine Angst vor Wasserwerten - richtig messen und verstehen[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]15:30-16:30 Dr. Dieter Brockmann Einstieg in die Meerwasseraquaristik – Von der Planung bis zur erfolgreichen Pflege[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]16:30-17:30 Ernst-Otto von Drachenfels Streifzug durch die Aquaristik, in 40 Minuten von Afrika zum Rio Negro[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18] [/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Söndag[/FONT][/SIZE]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]10:30-11:30 Horst Linke Der Altum – König im Aquarium[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]11:30-12:30 Armin Kandler Höhlenbrütende Tanganjikasee-Cichliden aus der Gattungsgruppe Lamprologini[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]12:30-13:30 Bühne Siegerehrung Diskus Championat[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]13:30-14:30 Chris Lukhaup Wirbellose im Süßwasseraquarium[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]14:30-15:30 Christian Homrighausen Einrichtung eines Nano-Meerwasseraquariums nach der Schnellstart-Methode (Workshop)[/FONT]
[FONT=TradeGothicLTStd-Cn18]15:30-16:30 Chris Lukhaup Nano-Aquaristik[/FONT]
#82 - 10 september 2010 02:56
Vet du om något av föredragen är på engelska? Jack Wattleys frågestund antar jag är det - men någon annan?

Sedan kan man tro vad man vill om Heiko Bleher - men nog skrävlar han väl mer än vanligt när han påstår att finns sjungande rockor:p

Det vill jag se, Heiko i sin svarta hatt sjunger rock(a):D...
#83 - 10 september 2010 04:00
Även om jag åker med MAF istf med Zoopet så har jag lurat på att vika hela lördagen för föredragen - det finns mycket som lockar där!!

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 10 september 2010 07:38
Även om jag åker med MAF istf med Zoopet så har jag lurat på att vika hela lördagen för föredragen - det finns mycket som lockar där!!

Hilsen,

/P

Vi kommer sannolikt inte alls att vara där på lördagen. Däremot hela söndagen och säkert också en del på torsdag och fredag. Orsaken till att vi inte är där på lördagen är att det är så jäkla mycket folk där då att det blir jobbigt att ta sig runt, få i sig mat, fota och handla. Söndagen brukar vara lite bättre än lördagen i det avseendet och dessutom brukar det gå bra att göra bra affärer i slutet av söndagen.
Fast vardagarna är egentligen bäst som besöksdagar eftersom det är minst med folk där då - speciellt i år eftersom helgdagen i år infaller på söndagen då blir det extra tryck på helgen eftersom folk jobbar på torsdag och fredag.

Men som du säger så är lördagen extra intressant ur föredragssynpunkt - men även de andra dagarna innehåller ju en del gobitar
#85 - 10 september 2010 21:13
Jag tror inte heller MAF kikar inom på lördagen, det blir en liten egen tur där om det blir av... samtidigt trist att missa buss, butiker och allt, men just lördagen känns otroligt lockande. Nå. Jag får se.

Hilsen,

/P
#86 - 11 september 2010 04:33
Vet inte alls hur schemat ser ut för mig men jag kommer ju o finnas därnere o har plats i bilen. Jag vet också att det finns enn annan hyrbil med plats i, så saker o ting går säkert o lösa.
Sedan var det förr fria almänna kommunnikationer för hotelgäster, det var barar o säga tilli receptionen, vet dock inte om detta finns kvar.
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 11 september 2010 08:52
Jag frågade dom om några föredrag var på engelska och fick då svaret att de flesta var på tyska, men man kunde fråga föredragshållaren om han kunde hålla dem både på tyska och engelska.
Jag frågade då vilka som var på engelska och fick då svaret
I don't know which lectures will be in English, but as I said above just ask the speaker to do his lecture in two languages. Most of the speakers are willing to do so.

Goddag yxskaftsvar - föredragen är mycket tidsbegränsade och att någon oförberedd skulle hinna med att hålla sitt föredrag både på tyska och engelska är ju löjligt att tro.
Men det är ju bekvämt att säga så för de vet ju att ingen kommer att fråga.
Så föredragen lär vara på tyska
#88 - 11 september 2010 20:26
Tja, det får vara så. Lördagen känns ändå extremt lockande att sitta ned och insupa det jag lyckas få med mig. Lyssnade på ett par föredrag på tyska för ett tag sedan, och akvaristiktyskan är ändå rätt ok. Bara ta folket som håller föredragen, Lukhaup, Linke, Seidel och Hieronimus ville jag gärna höra vad de har att säga. Worldclass, helt enkelt.

Kaj,
vi får höras om hur sakerna fungerar därnere, misstänker det blir lite improvisationer för mig/andra plus att vi säkerligen ses någonstans. Kunde trasport lösas vore det finfint, men alls inget nödvändigt. Funkar det, så funkar det. Vill jag till föredragen så kommer jag dit, det vet jag. Det enda jag är säker på är att jag inte kommer haka på engelsmännen i baren... *s*

Hilsen,

/P
Bilagor:
#89 - 17 september 2010 15:11
Idag kom klistermärket i brevlådan iaf, så nu kan vi cruisa var vi vill i städerna och kanske Reeperbahn i Hamburg ligger illa till, där har vi ju varit en gång tidigare:D...nu är det bara 12 dagar kvar:p....
#90 - 19 september 2010 16:11
Jag ser fram emot att få cruisa med ett gäng shysta grabbar :D
Har även övat på att bära en massa tunga saker i helgen. Uppsala Akvarieförenings fisklokal går i graven. Sista september måste vi vara ute. HSB höjde hyran med 350%. Lite väl saftigt :(
#91 - 19 september 2010 16:52
Ooops, och hyran på vår kollonilott åker upp med 200% under 3 år, och det tyckte jag var mastigt:(...

10 dagar kvar:D!
#92 - 20 september 2010 06:37
Annika skrev:
Jag ser fram emot att få cruisa med ett gäng shysta grabbar :D

Har även övat på att bära en massa tunga saker i helgen. Uppsala Akvarieförenings fisklokal går i graven. Sista september måste vi vara ute. HSB höjde hyran med 350%. Lite väl saftigt :(

Cruising blir nog fint, och det är bra att öva på att bära tunga saker inför trippen - men rackarns surt med sådan hyreshöjning!! Verkar vara lite trend där, både föreningslokaler och odlingslokaler är numera svåra att hitta till vettig peng. Tradigt.

Hilsen,

/P
#93 - 24 september 2010 03:30
Lite info om mäsan och en karta på utställare, där finns mycket mumma att spana på:p!
http://www.discus.info/
http://www.discus.info/hallenplan.pdf
#94 - 24 september 2010 06:42
ansjo,
tackar för länkarna!! Fick rätat ut en del frågor, kommer funka som bulvan för en del folk. Blir nog lite fisk med hem ändå... *s*

Hilsen,

/P
#95 - 25 september 2010 10:01
Det börjar närma sig, bara 4 dagar kvar tills vi åker:D!
#96 - 28 september 2010 18:51
GISSNINGSLEK! :D

Kommer Annika hoppandes på kryckor? [:-59]
Om JA, vad har hon gjort med foten? [B)] [:-5]
#97 - 28 september 2010 18:55
Vad har du gjort med foten?
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 28 september 2010 18:59
Annika skrev:
GISSNINGSLEK! :D

Kommer Annika hoppandes på kryckor? [:-59]

Om JA, vad har hon gjort med foten? [B)] [:-5]

Sympatisjukdom[:D]

Vi ses imorgon - jag har kaffet klart strax före 4.
Bilagor:
#99 - 28 september 2010 18:59
Till alla som skall resa till Tyskland:

Ha det så roligt :D
Köp en massa roligt och sen vill vi se en massa bílder, så att vi önskar vi var med.
#100 - 28 september 2010 19:09
PiaJo skrev:
Vad har du gjort med foten?

Jag skulle åka med ett sånt däringa underjordiskt tåg som de har i Hufvudstaden. Det gick bra ända tills jag skulle upp till markytan igen. Då stukade jag foten i rulltrappan :(
#101 - 28 september 2010 19:10
Sympatisjukdom[:D]

Vi ses imorgon - jag har kaffet klart strax före 4.

Vi ses imorgon :D
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 28 september 2010 19:12
Annika skrev:
Jag skulle åka med ett sånt däringa underjordiskt tåg som de har i Hufvudstaden. Det gick bra ända tills jag skulle upp till markytan igen. Då stukade jag foten i rulltrappan :(

Men i Tyskland slipper du åka i något underjordiskt tåg för där kör ansjo ovan jord.
Kommer nog att bli kul för ansjo att få köra färdtjänst:D
#103 - 28 september 2010 19:13
Annika skrev:

Åh, fy..precis innan man skall åka på resa :( Hoppa lugnt i Tyskland, du o Kjell
#104 - 28 september 2010 19:18
Tack :)
#105 - 28 september 2010 20:11
förra gången hoppade jag runt på kryckor;)
Det var JÄTTE roligt:p Du kommer få en härlig tid annika! så kan du tävla med kjell också;) han är ganska snabb:)

Och ni övriga!! Gud och ekonomin vare med er!! ha det så jävla gött!
Pussar och kramar
#106 - 28 september 2010 21:36
Ajdå, då vet jag vem du kan krycka omkring med:p...Ska jag ta med mina med;)?
Jodå, vi ska nog ha det toppen!

Jag hämtar upp dig vid centralen Annika, och så drar vi till Kjell sedan och hinkar i oss kaffe:)!
#107 - 29 september 2010 07:10
Wee!! Idag bär det iväg för mig, känner mig lite sen... men jag tror jag kommer ner iaf!! *s*

Bra det, med att ekonomin må vara med mig... får hoppas den håller ihop!! Bilder lär knappast behövas, ni får vara avundsjuka ändå. ;)
#108 - 29 september 2010 10:38
Halloj!

Nu sitter jag på tåget. Kryckorna lämnade jag faktiskt hemma. Foten gör inte tillräckligt ont för att orka släpa på dem. :D
#109 - 29 september 2010 11:32
Och jag åker snart för att tanka bilen och sedan köra norröver mot Göteborg.
Ha det så kul alla som stannar hemma, vi ska ha det kul för er med:D:p...
#110 - 29 september 2010 11:41
ansjo skrev:
Och jag åker snart för att tanka bilen och sedan köra norröver mot Göteborg.

Ha det så kul alla som stannar hemma, vi ska ha det kul för er med:D:p...

Jag ringer och kollar så att max sköter sej!!
Pojken är ju vuxen...men ändå:p
#111 - 29 september 2010 11:44
karrokaja skrev:
Jag ringer och kollar så att max sköter sej!!

Pojken är ju vuxen...men ändå:p

Idag har jag fått på mig både byxor och skjorta...;)
#112 - 29 september 2010 11:55
MaxB skrev:
Idag har jag fått på mig både byxor och skjorta...;)

strumpor och kallingar också???
#113 - 29 september 2010 11:56
karrokaja skrev:
strumpor och kallingar också???

Jädrar... det glömde jag i villervallan - man är ju vuxen... men ändå.
#114 - 30 september 2010 06:16
Så var vi strax framme i Tyskland efter en trevlig kväll med lite god mat och dryck:)!
Om ca 4 timmar är vi på den första stoppen och shoppen...
#115 - 30 september 2010 07:01
Härligt att du håller oss uppdaterade på vad ni pysslar med :D
#116 - 5 oktober 2010 12:28
Jag tänkte sätta in några (av många) bilder från resan. Jag måste få tacka Ansjo, Annika och Kjell för en helt fantastisk resa - jag vet banne mig inte hur många zooaffärer och officiella akvarier, förutom mässan, vi varit på - men roligt har vi haft - och massor att titta på. Öl och schnitzlar har det knôtts ner i långa banor (jag råkade få ett kylskåp fyllt med öl precis utanför min hotelldörr, bara att ta, kryssa för och njuta).
Jag lägger upp fler bilder senare (koppar discus just nu), men här är några från mässan.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#117 - 5 oktober 2010 13:32
Ja det var en riktig höjdarresa med jättetrevligt resesällskap:D
Och du Mats förutom mässan så hann vi med att besöka 9 affärer och 2 offentliga akvarier så vi hann med en hel del (förutom då att äta schnitzlar och dricka öl:p)

Själv köpte jag ingen fisk som skall koppas in men däremot så tog jag 1.200 foton under resan så det blir en hel del att gå igenom och lägga in. Fast det hinner jag först börja ta tag i under nästa vecka.
#118 - 5 oktober 2010 13:45
Hoppas det läggs ut en artikel oxå framöver Kjell. ;)
#119 - 5 oktober 2010 13:46
Oj vilka tjusiga firrar på bilderna Mats! (=
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 5 oktober 2010 13:47
Rooster skrev:
Hoppas det läggs ut en artikel oxå framöver Kjell. ;)

Självklart
Bilagor:
#121 - 5 oktober 2010 14:58
Här är en intressant och vacker neontetra med extra blått skimmer på huvudet och på kroppen i övrigt - kommer dock inte riktigt ihåg vad den heter - (neon diamond eller någonting sådant...) men förbaskat vacker var den!:)
#122 - 5 oktober 2010 15:07
Zoopet har skitit på sig och vill inte ladda upp bilder av någon anledning... testar igen...
#123 - 5 oktober 2010 15:12
Är inte mycket för neoner, men dessa var mycket fina :D
#124 - 5 oktober 2010 16:08
Jag håller med föregående talare, som vanligt en fantastisk resa som man gärna gör om:)!
Har precis koppat in fisken, snäckorna och räkorna till sina kar, bundit de nya olika sorternas mossa på de nya rötterna osv...:p En del bilder blev det, men jag känner inte riktigt att jag har lust eller tid idag att fixa med detta, så det blir lite senare jag kommer med mina bidrag.
#125 - 5 oktober 2010 17:37
Alla överlevde resan, är inkoppade och klara.

11 st Neolebias powelli fick bla följa med mig hem. Lite suddig bild. Ska försöka få några bättre senare.
#126 - 5 oktober 2010 18:12
Självklart

Gött mos!
#127 - 5 oktober 2010 18:17
Annika skrev:

11 st Neolebias powelli fick bla följa med mig hem. Lite suddig bild. Ska försöka få några bättre senare.

Oj vilken liten firre! =) En liten rasbora eller hur. Söta är de iaf. (=
#128 - 5 oktober 2010 18:18
Oj, snygga neoner, de var säkert inte billiga om de nu ens var till salu.
#129 - 5 oktober 2010 18:48
Jo, det var nära att ett gäng fick följa med hem till mig då jag var ganska sugen på dem men pengakistan började sina till slut:p...
Om jag inte minns helfel gick de på 30 euro för 10 st eller något liknande. De såg precis ut som neoner men med mindre blått baktill på kroppen men mer lyster i det blå runt ögat, skitsnygga!
#130 - 6 oktober 2010 07:06
Annika skrev:

Schysst!! De såg inte jag - var hittade du dem? (Rooster, det är en liten afrikansk tetra, sällsynt som få).

Nu åkte jag med MAF:s buss och det var trivsamt det med. Blev inte särdeles med fisk, desto mer växter (tack för Hygroryzan, Annika!!).

Hilsen,

/P
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#131 - 6 oktober 2010 09:31
Jag hinner som sagt nu inte med att gå igenom och sortera mina 1200 foton från Tysklandsresan men lägger i alla fall in 3 st av dom
Dels på Championatvinnaren i tävlingen om den vackraste naturformen
Dels på Championatvinnaren i tävlingen om den vackraste odlingsformen
samt ett foto på mina trevliga medresenärer framför hotellentrén
#132 - 6 oktober 2010 17:36
Schysst!! De såg inte jag - var hittade du dem? (Rooster, det är en liten afrikansk tetra, sällsynt som få).

Nu åkte jag med MAF:s buss och det var trivsamt det med. Blev inte särdeles med fisk, desto mer växter (tack för Hygroryzan, Annika!!).

Hilsen,

/P
Nu heter jag iofs inte Annika, men de hittade vi i en riktigt trevlig butik i Hamburg, Aqzeno http://www.vonwussowimporte.dyndns.org:82/ .
Kjell Fohrman
Administrator
#133 - 6 oktober 2010 19:03
Annika skrev:

Ja dom fiskarna var ett riktigt fynd och du var så snabb att lägga beslag på alla som var kvar att jag inte ens hann med att fota dom:D
#134 - 6 oktober 2010 21:17

Hilsen,

/P

Aha tack för svaret! =)
#135 - 7 oktober 2010 06:13
ansjo skrev:
Nu heter jag iofs inte Annika, men de hittade vi i en riktigt trevlig butik i Hamburg, Aqzeno http://www.vonwussowimporte.dyndns.org:82/ .

Najs butik, lägges i baknacken till framtida Tysklandsresor!!

Hilsen,

/P
#136 - 7 oktober 2010 16:59
Jag slänger in en påse blandat från mässan!:)
#137 - 7 oktober 2010 18:34
Nice bilder, Mats! Inte sugen att åka tillbaka:p? Och köpa det man inte fick tummen ur att göra....
#138 - 7 oktober 2010 19:13
Vilka fina fiskar :D

Nån gång kanske man skall följa med herrarna (och Annika) till Tyskland :)
#139 - 7 oktober 2010 19:16
ansjo skrev:
Nice bilder, Mats! Inte sugen att åka tillbaka:p? Och köpa det man inte fick tummen ur att göra....

Njaaa, jag har ju godbitarna här i stugan nu så... Satt och kollade på adoketorna nu ikväll - jädrar vad fina de börjar bli nu, rödsvarta och granna. Det ser för jädra gôtt ut när hanen står helt lodrätt och skakar framför honan - det var roligt att få tag på dessa juveler!
Bilagor:
#140 - 7 oktober 2010 19:18
Det här karet var ju också rätt fint... ähum...
#141 - 7 oktober 2010 20:45
Jovars...:p
#142 - 7 oktober 2010 22:43
Man måste säga att det är populärt med bilder och filmer här i tråden...
Så, bara för det så sätter jag in en liten snutt på ett saltnano och en jädra skön Mandarin-figur.
Sedan kan det kanske vara bra på ett tag...?
#143 - 7 oktober 2010 22:55
MaxB skrev:
Man måste säga att det är populärt med bilder och filmer här i tråden...

Så, bara för det så sätter jag in en liten snutt på ett saltnano och en jädra skön Mandarin-figur.

Sedan kan det kanske vara bra på ett tag...?

Drömfisken, jag har låvat mig själv att äga ett par av den fisken någon gång i framtiden :)
#144 - 21 oktober 2010 10:38
Nu har jag lagt in mina bilder från resan http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1179
#145 - 21 oktober 2010 12:31
#146 - 21 oktober 2010 13:24
Var trycker ni för att lägga in bilder i "medlemsbilder"? - jag tänkte bonka in mina där också!
#147 - 21 oktober 2010 14:59
Var trycker ni för att lägga in bilder i "medlemsbilder"? - jag tänkte bonka in mina där också!

Gå in på Avdelningar\Goldmedlemmarnas fotoarkiv.
Om du vill skapa ett nytt album för dina bilder, så som mitt "Duisburg 2010", välj Album Admin och Lägg till ett album (uppe till vänster)
Välj sedan Ladda upp foton (uppe till höger). Kolla att rätt album är valt och sedan är det bara att ladda upp bilderna. Det kan ta en stund.
#148 - 21 oktober 2010 15:12
har kollat in era bilder nu annika och ansjo!
Så jävla fina bilder!! Ni hade det redigt mysigt!;)
Bilagor:
#149 - 21 oktober 2010 18:35
Efter fyrtiofjorton knapptryck är några - av de bilder jag laddade upp - här; http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1180
Hoppas länken funkar... Var de andra 10-15 bilderna tog vägen vet jag inte...
Det var nog den sämsta, lökigaste bildhantering jag någonsin upplevt - en stor trälår svensk oskalad lök. Tja, man kan inte förvänta sig annat av PC-teknologi från 1400-talet... Ja, jisses... Men nu är det lite bilder där någonstans iallafall!
Fler bilder från ett off. akvarium och sealife kommer senare - jag har fått min dos av PC-handhavande för tillfället!;):)
#150 - 21 oktober 2010 18:54
Bahaha!!!!!

Vafan har du gjort med kjell max??!?!?!?!
*Är han fastbunden i sängen eller vad??
#151 - 21 oktober 2010 19:02
karrokaja skrev:
Bahaha!!!!!

Vafan har du gjort med kjell max??!?!?!?!

*Är han fastbunden i sängen eller vad??

Tänkte samma sak, vad har de gjort med Kjell[:O][:-10]
#152 - 21 oktober 2010 19:18
PiaJo skrev:
Tänkte samma sak, vad har de gjort med Kjell[:O][:-10]

Men det ser ganska mysigt ut..ellerhur pia;) grrrrr lixom:p:D:D
#153 - 21 oktober 2010 20:07
karrokaja skrev:
Men det ser ganska mysigt ut..ellerhur pia;) grrrrr lixom:p:D:D

aaahahaha...grrrrr, bunden med elkabel:p....grrrr....[:-38];):D

Hoppas att de hade roligt det är ju huvudsaken.....
#154 - 21 oktober 2010 20:18
Ser ut som om dom hade GRYMT kul;)
Kjell Fohrman
Administrator
#155 - 24 oktober 2010 18:09
Efter fyrtiofjorton knapptryck är några - av de bilder jag laddade upp - här; http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1180

Det var nog den sämsta, lökigaste bildhantering jag någonsin upplevt - en stor trälår svensk oskalad lök. Tja, man kan inte förvänta sig annat av PC-teknologi från 1400-talet... Ja, jisses... Men nu är det lite bilder där någonstans iallafall!

Fler bilder från ett off. akvarium och sealife kommer senare - jag har fått min dos av PC-handhavande för tillfället!;):)

Känns skönt att det faktiskt finns dom som är ännu sämre än jag på datorhantering:p
Själv har jag väl fram till nu lagt in uppåt 10.000 foton på Zoopet och visst är det bökuigt men det går;)
admin
Christian Alfredsson
#156 - 24 oktober 2010 18:12

Håller med dig om att det inte är bra. Jag ska kolla på om vi kan ersätta det med ett annat. Photopost var bäst när vi startade men har inte utvecklats.
Kjell Fohrman
Administrator
#157 - 24 oktober 2010 18:38
admin skrev:
Håller med dig om att det inte är bra. Jag ska kolla på om vi kan ersätta det med ett annat. Photopost var bäst när vi startade men har inte utvecklats.

Jo men visst har det utvecklats - det blir hela tiden sämre och sämre:p

Tack ansjo, annika och Mats för era foton - kommer att ta hjälp av dom när jag skriver ihop en artikel
admin
Christian Alfredsson
#158 - 24 oktober 2010 19:21
Kjell Fohrman
Administrator
#159 - 8 november 2010 16:47
Nu är äntligen artikeln från vår Tysklandsresa klar - håll till godo http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=305
#160 - 8 november 2010 17:22
Något som jag tycker är synd är att det alltför sällan står vad det är för fisk på bilderna. Jag inser att det är massor med jobb men det vore roligt att få en chans att lära sig lite mer istället för att titta på vackra fiskar utan att veta vad det är.

Hälsningar
Jennifer
#161 - 8 november 2010 17:43
Trevlig läsning, bara elva månader kvar till nästa gång:p...
Kjell Fohrman
Administrator
#162 - 8 november 2010 18:04
jenmad skrev:
Något som jag tycker är synd är att det alltför sällan står vad det är för fisk på bilderna. Jag inser att det är massor med jobb men det vore roligt att få en chans att lära sig lite mer istället för att titta på vackra fiskar utan att veta vad det är.

Hälsningar

Jennifer

Ofta är det dock så att vi har fotat fiskar men namnet är inte angivet - så som sagt - jag kanske inte vet.
Men du (och andra) kan ju alltid fråga om det är någon speciell fisk du undrar över - vet inte jag, kanske någon annan vet.
Kjell Fohrman
Administrator
#163 - 8 november 2010 18:05
ansjo skrev:
Trevlig läsning, bara elva månader kvar till nästa gång:p...

Ja men innan dess har vi ju Planted Aquarium och dit är det bara 2,5 månader
#164 - 8 november 2010 22:08
Hur fick ni hem discusarna?
#165 - 8 november 2010 22:17
Singelpackade i dubbla stora påsar med syrgas, sedan i en frigolitlåda. Packades på söndagen och kom hem på tisdagen utan några som helst problem:).
#166 - 10 november 2010 08:59
Nu är äntligen artikeln från vår Tysklandsresa klar - håll till godo http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=305

Nu var vi faktiskt 4 som tyckte att Diskus Zierfisch Center inte var värt resan, men vi kanske sov allihop eller så ser man olika saker. :)
Jag har nog besökt butiken årligen de sista 10 åren Bosse sedan mer än 20 år tilllbaka och ur våran aspekt så blir butiken mindre o mindre från vad den en gång varit. Förr var de en höjdare med sina Showtanks o stora utbud av odlad diskus, VF diskus och L-malar dag är det där som i så många andra butiker enbart Stendker fisk. Men klart stryker man diskus ur firmanamnet så är det väl en rätt Ok butik. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#167 - 10 november 2010 09:35
kaj.p skrev:
Nu var vi faktiskt 4 som tyckte att Diskus Zierfisch Center inte var värt resan, men vi kanske sov allihop eller så ser man olika saker. :)

Jag har nog besökt butiken årligen de sista 10 åren Bosse sedan mer än 20 år tilllbaka och ur våran aspekt så blir butiken mindre o mindre från vad den en gång varit. Förr var de en höjdare med sina Showtanks o stora utbud av odlad diskus, VF diskus och L-malar dag är det där som i så många andra butiker enbart Stendker fisk. Men klart stryker man diskus ur firmanamnet så är det väl en rätt Ok butik. :)

Jepp uppenbarligen ett gäng med sömngångare på besök:p
Men det är ju som så att smaken är som baken och det är ju kul att vi alla inte tycker samma för det vore ju rätt tråkigt.

PS. Jag besökte också butiken första gången för lite drygt 20 år sedan, men tyckte nog att det fortfarande finns minst lika mycket intressant att se där - även om nu affären har blivit mindre sedan dess som du skriver.
#168 - 10 november 2010 13:13
Ur diskusperspektiv kan den säkert ha gått ner sig, men som "ren" akvarieaffär var det en i mitt tycke en av de bättre affärerna vi var på:). Nu var det första gången jag var där, men de hade ett och annat skumt i karen, bla en nano-ottocinclus som jag först trodde var ett malyngel:p...
#169 - 10 november 2010 23:06
Vilken trevlig artikel! Det var en rejäl flashback - härligt!
Kjell, jag kan ha fel, men jag tror att adoketorna heter Ivanacara adoketa - det stod nåt annat namn där i artikeln.
#170 - 11 november 2010 04:44
Har varit på Discus-center 5-6 gånger, och det blir alltid inhandlat någon fisk där. Jag kikar nu inte särdeles efter discus, där har de kanske fått sämre utbud. Annan fisk har de däremot alltid något kul av. Denna gång fick ett praktpar Kongociklider följa med hem. Vi spånade lite på bussen om att ändra resrutten till nästa gång, men jag tror inte någon får för sig att stryka Discus-center... ;)

Hilsen,

/P
Kjell Fohrman
Administrator
#171 - 11 november 2010 09:17
Kjell, jag kan ha fel, men jag tror att adoketorna heter Ivanacara adoketa - det stod nåt annat namn där i artikeln.

Rätt och rätt när det gäller namn kan man alltid diskutera - men det vanligaste förekommande släktnamnet för arten är Nannacara och det brukar den också heta i Sverige.
Detta anges också i Fishbase http://www.fishbase.se/Nomenclature/SynonymsList.php?ID=52354&SynCode=127041&GenusName=Nannacara&SpeciesName=adoketa så tillsvidare så använder jag det.

Kul att du gillade artikeln - den väcker ju lite goa minnen til liv:D
#172 - 11 november 2010 09:53
Rätt och rätt när det gäller namn kan man alltid diskutera - men det vanligaste förekommande släktnamnet för arten är Nannacara och det brukar den också heta i Sverige.

Detta anges också i Fishbase http://www.fishbase.se/Nomenclature/SynonymsList.php?ID=52354&SynCode=127041&GenusName=Nannacara&SpeciesName=adoketa så tillsvidare så använder jag det.

Kul att du gillade artikeln - den väcker ju lite goa minnen til liv:D

Ja, OK, då kör vi på det! Det blir lite kufiskt när man läser om dom på ciklid.org och andra ställen - men, som sagt - helt OK för min del! Jag är glad att ett fint par simmar i mitt kar numera!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 11 november 2010 10:12
Ja, OK, då kör vi på det! Det blir lite kufiskt när man läser om dom på ciklid.org och andra ställen - men, som sagt - helt OK för min del! Jag är glad att ett fint par simmar i mitt kar numera!:)

Ja jag såg att NCS har döpt om den så det är kanske en namnändring på gång - i så fall ändrar jag också

Annons