resa med fisk?

#1 - 31 mars 2005 16:49
Länge sedan jag köpte fisk långt hemmifrån. jag vill köpa ett par fiskar i kristianstad nu när jag är här, sen ska jag åka hem med tåg.. ca 4 timmar... inga problem.. ordentligt med luft och förvara varmt och rumstemp... eller? någon som har tips.. funderar på att låta bli...

Jag hade tänkt ett par pansarmalar och kanske ett par eldstjärtar.
#2 - 31 mars 2005 16:56
En så kort resa borde inte vara något problem.
Komihåg mycket luft - lite vatten i plastpåsen.
Och se till att de inte fryser...
#3 - 31 mars 2005 19:40
kylväska med nån/några flaskor 30gradigt vatten så håller det värmen också.
#4 - 31 mars 2005 19:50
hejdu!

trina: såvida du inte har ett enormt akvarium kanske du inte ska köpa flera eldstjärtar :/ jag har en som jag var tvungen att flytta från 450l för den bet på guramis o siamesiska algätare. nu bor den i 100l. en del individer är VÄLDIGT aggressiva.

Lena Maria
#5 - 1 april 2005 19:31
mm.. jag kom på det så eldstjärten som var så vacker som albino är borträknad.. nu blir det bara en riktigt stor pansarmal till min lilla samling ;)

Det hela ska nog ordna sig.. värmen är inte ett problemn.. jag är orolig över syret? några tips där.. tror ni den klarar sig om den är inslagen mörkt hela tiden och inte stressas?
#6 - 1 april 2005 19:35
finns syretabletter du kan använda
#7 - 1 april 2005 19:59
Jag har en lite "fiskresa" att berätta om. Skickade en kardinaltetra som ett rekomenderat brev från Boden (norrbotten) till Stockholm i februari. Fick sedan veta av folk att den omöjligt skulle klara sig så jag väntade mig det värsta, men det gick faktiskt bra! Tetran lever och mår bra i sitt nya hem. Den nya ägaren har döpt den till Goliat och det tycker jag är lite kul. Går att läsa mer om det här: http://www.geocities.com/meadowsomplacering/kardinaltetror.html
#8 - 1 april 2005 20:45
[QUOTE=Anna Munkhammar]Jag har en lite "fiskresa" att berätta om. Skickade en kardinaltetra som ett rekomenderat brev från Boden (norrbotten) till Stockholm i februari. [/QUOTE]
:eek: (my favourite smiley)
Som gammal Bodensare så vill jag bara påpeka att jag aldrig i livet skulle komma på en sådan komplett vansinnig idé även om jag importerade killi-ägg sent i oktober och redan nu startat tidigt i april - men det var i alla fall till Huskvarna.
#9 - 1 april 2005 21:21
"Jag har en lite "fiskresa" att berätta om. Skickade en kardinaltetra som ett rekomenderat brev från Boden"

En fråga bara, vad gick frakten på?
#10 - 1 april 2005 21:23
Jag skickade ett rek med dollar i till Kina idag och det kostade 70 spänn jmf 10 utan rek. Lägg sedan till övervikt på detta....
#11 - 3 april 2005 12:36
Det vägde lite mer än det fick men postfarbrorn var snäll för han var så fascinerad av det hela. Det kostade 80 kr. Jag vet att man kan köpa hur många kardinaltetror som hellst för det priset men den enda som ville ha fisken var en i Sthlm.

Det var först när jag redan skickat paketet som jag fick veta att det var på sommaren man kunde skicka med flyg, inte på vintern. Var lite orolig att fisken skulle dö och att jag skulle ha plågat ihjäl den (jag får lätt skuldkänslor). Men den hade ett "värmeelment" med sig och det gick utmärkt bra. En känsligare fisk kanske inte hade klarat det men ändå så är ju kardinaltetror inte en såå okänslig fisk.

Annons