Repor + en liten spricka, och hur många lysrör?

#1 - 25 juli 2007 14:04
Hejsan!
Nu när jag fotade och kollade på akvariumet som vi ska köra igång, så såg jag att det är lite repor här och där och det finns även en spricka på ca 4 cm. Dock är den inte helt igenom glaset. Finns det något jag kan göra? Ska jag byta glas eller? Vi har ett akvarium som det är sneda kanter på framtill i hörnen, och det är på ett av dessa glas som sprickan finns.

Sen undrar jag om ett lysrör verkligen räcker till ett akvarium som har följande mått:
D: 33
B: 65
H: 55
om jag nu vill ha mycket växter i det? För det följde med en lysrörsramp som är för ett lysrör, men jag kanske bör byta?
#2 - 25 juli 2007 14:20
Jag skulle inte våga fylla akvariet. För feg...
#3 - 25 juli 2007 14:32
MattiasL skrev:
Jag skulle inte våga fylla akvariet. För feg...

Ok, men skulle du byta glas? Slänga akvariet? [:o]
#4 - 25 juli 2007 18:03
Jag skulle testa att byta glas. Har inte bytit på ett sådant akvarium själv men har bytt på vanliga rektangulära och det har inte varit svårt alls tycker jag.

Om akvariet har en höjd på 55cm och du ska ha växter i det så tycker jag att det låter lite med ett lysrör. Jag skulle ha ett till. Men sen så beror det väl iofs lite på vad du ska ha för växter då en del kräver mer ljus än andra. Ska du enbart ha växter som är "basic" så som anubias, javaormbunke, hygrophila polysperma, med fler så tycker jag nog att det räcker med ett lysrör.
#5 - 25 juli 2007 20:01
Glenn skrev:
Jag skulle testa att byta glas. Har inte bytit på ett sådant akvarium själv men har bytt på vanliga rektangulära och det har inte varit svårt alls tycker jag.

Om akvariet har en höjd på 55cm och du ska ha växter i det så tycker jag att det låter lite med ett lysrör. Jag skulle ha ett till. Men sen så beror det väl iofs lite på vad du ska ha för växter då en del kräver mer ljus än andra. Ska du enbart ha växter som är "basic" så som anubias, javaormbunke, hygrophila polysperma, med fler så tycker jag nog att det räcker med ett lysrör.

Ok, inte svårt säger du. :p Men om jag trots allt skulle slå till på att byta glas, vad snackar vi då om i pengar? Hundralappar, tusenlappar, miljoner? :confused:
#6 - 25 juli 2007 20:54
Är det bara en liten glasremsa så kostar det nog inte så mycket om du beställer utav en glasmästare. Jag beställde en ny framruta på ungefär 30*25cm, ett täckglas på ca 30*20cm, två hållare till täckglas på ca 20*2cm, ytterligare två hållare till täckglas på ca 35*4cm samt ett täckglas på ca 80*35cm och betalade ungefär 150kr för allt detta:)
#7 - 26 juli 2007 08:15
Glenn skrev:
Är det bara en liten glasremsa så kostar det nog inte så mycket om du beställer utav en glasmästare. Jag beställde en ny framruta på ungefär 30*25cm, ett täckglas på ca 30*20cm, två hållare till täckglas på ca 20*2cm, ytterligare två hållare till täckglas på ca 35*4cm samt ett täckglas på ca 80*35cm och betalade ungefär 150kr för allt detta:)

Åh det var billigt minsann! Tackar för hjälpen! :)

Annons