Oavsett pris kan inte få tillbaka pengar för att det åligger köparen att kontrollera och en stor repa i glaset är något man skall ha sett när man inspekterade karet, även om det så kostade 10000 kr, spelar ingen roll om det är butik eller privatperson som säljer
(blir lite annorlunda om man beställer ett akvarie då man inte har möjlighet att kontrollera produkten, då är det troligt att man kan få prisavdrag och hänvisa till att ett akvarium är till för att vara vackert och inte bara fiskbehållare).
Du kanske kan dölja det på något sätt? sätta dit en rot eller stor växt som avleder uppmärksamheten lite? Beror lite vart på framsidan det sitter, om det verkligen är mitt i blir det knepigt.
Även akvarieköp omfattas av konsumentköplagen, säg att akvariet är inpackat, skulle man då inte ha möjlighet att lämna tillbaka det?
Det är inte alltid man ser att något felet i butiken men när man hemma och i lugn och ro inspekterar sin produkt är det alltid lätt.
Nu var detta ett begagnat akvarium och enligt de andras kommentarer ett bra köp så repan kanske var inprisad.
Däremot borde kanske inte en repa på 10 cm missas om den sitter på frontglaset.
Vid köp av privatperson har man som köpare inga som helst garantier, däremot kan ju säljaren själv erbjuda det om han känner för det.
Vid köp på nätet gäller distansavtalslagen vilket innebär att du kan returnera produkten inom 14 dagar.