Repa

#1 - 28 januari 2006 17:03
Hej!
Innanidag när jag körde med magneten på rutan blev det en repa på den. Finns det ngt man kan göra för att göra repan mer "osynlig"?
#2 - 28 januari 2006 17:14
[quote=Eken]Hej!
Innan när jag körde med magneten på rutan blev det en repa på den. Finns det ngt man kan göra för att göra repan mer "osynlig"?[/quote]

hur kunde de bli en repa innan du använde magneten??
#3 - 28 januari 2006 17:26
[quote=andreassofus]hur kunde de bli en repa innan du använde magneten??[/quote]

Haha, skulle va innanidag =). Men iaf, finns det ngt att göra åt det?
#4 - 28 januari 2006 17:29
desvärre är de nog inte så mycke o göra åt de.. ja gjorde precis samma som dig på mitt helt nya juwel rio 400.. men de syns inte om man inte står typ några cm från rutan.. men ja stör mig på de ändåå..

ja vet att de finns nåt slipmedel eller når men de va inte värt allt arbete enligt alla som har testat de... o de blev inte mycke bättre heller
#5 - 28 januari 2006 17:34
du måste slipa ner glaset men då kan du få andra optiska efekter osv
sluta använda magneter

köp en mal
#6 - 28 januari 2006 17:36
[quote=mayday]du måste slipa ner glaset men då kan du få andra optiska efekter osv
sluta använda magneter

köp en mal[/quote]

mal kan man köpa kanske ja men dom malarna ja har haft äter nästan aldrig på rutorna tyvärr.. man kan ju använda en kökssvamp oxå..
#7 - 28 januari 2006 17:46
Rakblad fungerar bäst att ta bort alger med. Har kört med det i 6 år och aldrig fått någon repa.
#8 - 28 januari 2006 19:09
[quote=mayday]du måste slipa ner glaset men då kan du få andra optiska efekter osv
sluta använda magneter

köp en mal[/quote]

Har en mal, men han tar inte hand om rutorna direkt.
#9 - 28 januari 2006 19:10
[quote=CBR]Rakblad fungerar bäst att ta bort alger med. Har kört med det i 6 år och aldrig fått någon repa.[/quote]

Använder rakblad i de andra akvarierna, men kan inte använda det i detta då det har välvd framruta. Kontaktytan mellan rakbladet och rutan blir nästan noll.
#10 - 28 januari 2006 19:12
En tanke: Skulle man kunna använda sånnt medel man tar på t.ex. mobiltelefonskärmar och dyligt för att få bort repor. Eller det fyller ingen direkt funktion?

ska kanske tillägga att repan konstigt nog kommit på utsidan av karet, så att testa olika medelförslag är inga problem. Så har ni några förslag så säg till!
#11 - 29 januari 2006 01:25
cerium oxide funkar.
#12 - 29 januari 2006 01:33
Tandkräm med slipmedel i funkar om det är en ytlig repa. typ white... bla bla, slipar tänder,mobilskärmar samt glas skonsamt .
#13 - 29 januari 2006 09:32
Jag kör med en isskrapa istället för rakblad. Fungerar perfekt!!
#14 - 29 januari 2006 09:37
[quote=Raven]cerium oxide funkar.[/quote]

Vad är det och var kan man få tag på sånnt?
#16 - 29 januari 2006 10:30
[quote=Raven]http://www.fitchfamily.com/glass.html[/quote]

Tack så mycket! Men det känns som lite overkill för en repa.
#17 - 29 januari 2006 13:27
[quote=Torstensson]Jag kör med en isskrapa istället för rakblad. Fungerar perfekt!![/quote]

Satt och spånade på denna idé innan och kom då att tänka på kreditkort och liknande. Det var utmärkt att ta bort alger med. Eftersom det är mjukare (och böjligare) följer det rutan mycket bättre, iaf tyckte jag det när jag tog det på den välvda rutan, så det kan jag verkligen rekomendera!

Annons