Rent ytterfilter efter 4-5 månader.

#1 - 19 september 2003 17:10
Hej
Jag köpte ett ytterfilter Eheim proffessional II för 4-5 månader sedan.
Nu skulle jag för första gången rengöra detta och trodde att det skulle vara kraftigt nedskitat men det enda som var skitigt var det vita översta filtret.Det blå filtret och ehfisubtratet var inte mycket skitig.
Fungerar inte mitt filter korrekt eller skall det vara så ?
Har också ett innerfilter som jag rengör varje vecka. Kan det vara så att innerfiltret hand om det mesta smutsen ?
#2 - 19 september 2003 17:20
4-5 månader ska den klara utan problem. jag skulle gissa att den fixar 1år.
#3 - 19 september 2003 17:23
är väl också så att det tar ett par månader innan ytterfiltret är inkört med bakterier & så med, tack vare volymen?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 19 september 2003 17:40
Har man ett bra filtermaterial så bryter det ner skiten och det kan mycket väl gå flera år mellan rengöringarna (förutsatt att man inte matar för mycket). Själv brukar jag göra rent mina filter (såväl inner som ytter) högst en gång vartannat år.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 19 september 2003 17:46
Själv brukar jag göra rent mina filter (såväl inner som ytter) högst en gång vartannat år.

så ska det låta!!
#6 - 19 september 2003 19:23
Jaja, jag har fiskar i vattnet så jag måste rengöra min filter varje vecka.
Det är lätt att förleda en nybörjare att tro att det räcker att rengöra filtren efter några år , det tycker jag Fohrman borde förstå.
#7 - 19 september 2003 19:33
Ursprungligen skickat av Kramfors

Jaja, jag har fiskar i vattnet så jag måste rengöra min filter varje vecka.

Det är lätt att förleda en nybörjare att tro att det räcker att rengöra filtren efter några år , det tycker jag Fohrman borde förstå.

Jag har kört mitt Eheim professional II filter i 10månader utan rengöring.
Fortfarnade fullt blås på det.
Kommer gå många månader till innan det är dax att rengöra.

Och jag har också fiskar i akvariet. Ca 50 malawi i 720L.
#8 - 19 september 2003 19:50
Ja kanske i den bästa av världar? Min erfarenhet är att innerfilter får man göra rent ca var annan månad, medan mitt ytterfilter brukar klara sig betydligt längre. Då jag rengör ytterfiltret spolar jag endast filtermattan, inte substratet. Naturligtvis beror allt på hur mycket man belastar akvariet och hur stort filter man har!
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 19 september 2003 20:06

Jag är en fullständigt normal akvarist när det gäller skötsel - dvs byter vatten någorlunda regelbundet, övermatar inte, samt har bra filtermaterial.
Inga konstigheter utan så kan precis varenda akvarist ha det, nybörjare som expert.
När jag skriver 2 år avser jag vanliga sällskapsakvarier och inte t.ex. uppdragningsakvarier för yngel där behöver man rengöra filtren oftare.

Min erfarenhet är att innerfilter får man göra rent ca var annan månad

Med innerfilter menar jag inte typ färdiga filter med filterpatron och behållare som många använder, utan ett pumphuvuid med en filtermattebit (se Zoopets filteravdelning).
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 19 september 2003 20:21
Ja, men ändå måste rengörings intervallerna vara med utgångspunkt från det egna filtret/akvariumet, mycket beror på vad man har för fiskar, hur många, akvariumet/filtrets/pumpens storlek det verkar som somliga spelar "allan" att man är duktig när filtren rengörs sällan.
Där har Fohrman ett stort ansvar enär han för många genom sina artiklar och böcker blivit ett föredömme mör många innom akvariehobbyn.
#11 - 19 september 2003 20:36
Hmm, undrar om Kramfors har haft en dålig dag.
Det kanske inte är så ljust och vackert längre?

Hur som helst.
Köpte mim Eheim Professional II 2028 i December 2002.
Har inte gjort rent det nån gång hittills, och enligt den lilla kulan, som visar flödet ut ur filtret, är det fullt "blås" fortfarande.
Angående innerfiltret, gör jag rent det varannan månad. Och då behövs det.

Har även köpt en 2026 till mitt 150L yngelakvarium. Får väl se hur länge det klarar sig utan rengöring. Hittills har det funkat i 1vecka, men det är väl kanske dax att rengöra det då, för längre kan det väl inte gå ?? [:-92]
Det säger ju en del andra [:o)]
#12 - 19 september 2003 21:49
Det är lätt att förleda en nybörjare att tro att det räcker att rengöra filtren efter några år

ska man inte försöka vägleda någon genom att visa vad som är möjligt? vad man kan sträva efter?
jag har fiskar i vattnet så jag måste rengöra min filter varje vecka.

har du kollat så att du inte har problem med något i akvariet?
mycket beror på vad man har för fiskar, hur många, akvariumet/filtrets/pumpens storlek

du kanske har överbefolkat?
det verkar som somliga spelar "allan" att man är duktig när filtren rengörs sällan.

kanske detta: "mycket beror på vad man har för fiskar, hur många, akvariumet/filtrets/pumpens storlek"??
#13 - 20 september 2003 06:49
Jag har bara 2 akvarier på 250 liter där jag har Koiyngel, och innedammar på 3000 och 1500 liter där jag har vältilltagna filter så jag klarar mig genom att rengöra varje vecka.

Men som ordförande i vår förening är det jag som informerar och ger råd om skötseln av fiskar, och då kan jag inte säja att det räcker att rengöra filtret med så långa intervaller utan det är skillnad mellan olika akvarier, så jag kan inte se någon nackdel annat än ur bekvämlighets synpunkt att ha ett filter utan fasta föroreningar som sk.t och matrester, har man ett ytterfilter rekommenderar jag ett förfilter på insugen.

När erfarenheten blir bättre och nybörjaren har fått insikt i skötseln av sitt akvarium då hittar han/hon en intervall för rengöring som passar.
Men med ändrade förhållanden (tex fler fiskar, fiskar som växer) då ändras balansen i akvariumet, då kommer problemen och filtret är för litet och måste rengöras oftare, eller bytas till ett större,men på Zoopet forum står det att det räcker rengöra det vartannat år.
I mina innedammar har jag förfilter på 40 liter så mina "rätta" filter kan ängna sig att bryta ner de föroreningar som är löst i vattnet.
I går hämtade en familj ett akvarium som jag hade över till sin 9 åriga dotter och jag rekomenderade dem att läsa Zoopet att "köpa fisk, starta akvarium, akvarievatten, filter, och gärna allt annat som finns där.

http://www.kramforskoi.com
#14 - 20 september 2003 09:39
Ursprungligen skickat av Kramfors

Men med ändrade förhållanden (tex fler fiskar, fiskar som växer) då ändras balansen i akvariumet, då kommer problemen och filtret är för litet och måste rengöras oftare, eller bytas till ett större,men på Zoopet forum står det att det räcker rengöra det vartannat år.
Man kan ju inte följa Zoopets rekommendation helt slaviskt, man måste givetvis själv notera om filtrena måste rengöras genom att hålla koll på vattenvärdena osv och då rengöra filtrena "för tidigt" om detta är nödvändigt, men efter den "för tidiga" rengörningen så är det i och med Zoopets rekommendation helt naturligt att börja fundera på vad som kan vara fel i karet.
Fel filtermaterial?
För många fiskar?
För mycket mat?
För liten vattenvolym?
För liten filterkapacitet?

Utan Zoopets rekommendation så hade dessa frågor inte dykt upp och jag kan inte se något positivt med detta. Ett bevis på att denna rekommendation är nödvändig är att många nästan börjar applodera då Kjell säger att han rengör sina filter vartannat år... Det visar ju att väldigt många av oss kanske inte har så bra balans i karet som vi kanske tror... Och då gäller det att ta till sig detta och fundera på vad man kan göra åt det istället för att bara säga att de som rengör filtrena så sällan försöker "spela allan"...

Mvh Fredrik Isaksson
#15 - 20 september 2003 10:54
Jag har ett Eheim Pro 2329 Intervallfilter. Jag är tvungen att rengöra det en gång i halvåret nästan. Detta pga av att intervall funktionen försämras avsevärt efter en 6 månader. Jag vet inte om jag gör nått fel dock. Däremot så låter jag filtermassan i filtret vara orörd.
#16 - 20 september 2003 11:00
Jag rengör mitt ytterfilter var 3-4månad, detta pga all sand som följer med in i filtret. Filtermattor och biobollarna försöker jag undvika att rengöra så gott det gåt. Det är upp till var och en att bedömma när det ska rengöras, vissa klarar sig med 1gång om året medan vissa får göra det med ett par månaders intervall.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 september 2003 11:45
är väl också så att det tar ett par månader innan ytterfiltret är inkört med bakterier

Normalt så tar det 5-7 veckor.

Det är möjligt att en del uppfattar min attityd som en besserwisser attityd och att jag spelar "allan".
Kanske pga av att samma fråga har dykt hundratals gånger redan på forumet och man då inte längre ids svara så utförligt.

Lite längre förklaring då:
Jag är visserligen expert (vore väl skit annars efter att i mer än 25 år dagligen ha haft akvarium som hobby och under många år också som yrke) men det jag lärt mig har hudvudsakligen skett på två sätt - dels genom att jag tillgodgjort mig andras erfarenhet (läsa, lyssna och se) och dels genom att testa själv. Totalt handlar det om åtskilliga tusen med timmar som jag lagt ned på att testa olika filtersystem.

Den viktigaste erfarenhet jag dragit är att det är filtermaterialet som är det viktiga - inte typ av filtersystem, inte märke på pumpen etc. Tyvärr är det ofta detta som diskuteras - skall jag välja ytter- eller innerfilter, skall jag välja Eheim eller Fluval för mig är dessa frågor tämligen ointressanta. Om jag väljer ytter- eller innerfilter beror på vilket som är mest praktiskt ur utrymmessynpunkt, om jag väljer Eheim eller Fluval eller något annat märke beror mest på var den är placerad och hur mycket oväsen den för. Eftersom jag inte har något akvarium i sovrummet blir det ofta ett billigt märke. Dessa tämligen ointressanta frågor diskuteras ofta istället för den intressanta - vilket filtermaterial är bäst?

Jag tycker det är en ytterst märklig inställning som Kramfors framför när han skriver
"Det är lätt att förleda en nybörjare att tro att det räcker att rengöra filtren efter några år , det tycker jag Fohrman borde förstå.

Jag tycker detta är att göra akvariehobbyn till något ytterst avancerat som bara de med lång erfarenhet och kunskap kan klara av på ett perfekt sätt.
Det är bluff, så är det inte alls, tvärtom. Alla även nybörjaren kan tillägna sig den kunskap som andra har skaffat genom åren och klara sitt akvarium precis lika bra som experten.
Jag har släktingar och grannar som utan någon som helst erfarenhet av akvarier startat med akvarium och följt mina rekommendationer om att använda en filtermattebit ihop med pump som innerfilter, att byta vatten regelbundet och inte övermata och även deras filter funkar i åratal utan rengöring. De är nybörjare och inte experter.

Jag fördömer inte de som måste göra rent sina filter ofta, vad jag vill få fram är att om man gör det så är det något som är fel (se Fredriks inlägg) och man bör då reda ut vad som är fel och göra något åt det. Inte säga som så att så skall det vara och att det bara är experter med 25 års erferenhet och som har skrivit böcker om fisk som kan ha en så bra balans att man bara behöver göra rent filtret vartannat år. Så är det inte - DET RÖR SIG INTE OM NÅGOT HOKUSPOKUS SOM ÄR FÖRBEHÅLLET EXPERTER.

Vad använder jag då för filtermaterial - ja inga märkvärdiga saker alls. Till mina innerfilter anväder jag grovporiga filtermattebitar (se Zoopets filteravdelning) och i mina ytterfilter använder jag Duplas minikaskade biobollar i de två första facken och små grovporiga filtermattekuber (ca. 15x15x15mm) i det sista facket.
Vad gäller innerfilter så är nog grovporig filtermatta det enda som kan komma ifråga om man vill ha ett effektivt filter.
Vad gäller ytterfilter så finns det säkert flera bra alternativ som jag inte testat eftersom de produkter jag nu använder har funkat perfekt. Det jag tidigare har testat är bl.a. lecakulor, lavasten, "makaroner", finporiga filtermattebitar, vanliga biobollar, grus, filtervadd (absolut sämst) etc. och detta vet jag att de inte fungerar så bra som de produkter jag använder nu.
Kan väl också säga att mina tester inte har handlat om ett enstaka akvarium under en kortare period utan oftast om tester på 100 eller fler akvarier och under långa perioder (mer än ett år).
Självklart är det också så att när jag pratar om 1-2 år mellan rengöringarna så gäller det ett vanligt sällskapsakvarium och inte ett yngeluppdragningsakvarium - dessa behöver göras rent något oftare och alternativt ha mer filtermaterial.

På samma sätt som när jag startade med akvarium för drygt 25 år sedan och jag då som nybörjare tog del av den kunskap som fanns då så skall självklart även dagens nybörjare ta del av den kunskap som finns idag och inte starta på den nivå som gällde för 25 år sedan.
Självklart kommer utvecklingen ytterligare att gå framåt och om 25 år kommer "mina" ideer idag att vara stenålder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#18 - 20 september 2003 12:22
Tips till Kjell Fohrman:

Om du redan svarat ett hundratal gånger på vissa ämnen så använd "klipp och klistra"...[;)]

Dock bör ju det senaste inlägget av dig räcka som förklaring...
#19 - 20 september 2003 12:23
Så bra, alla ni som vet när ni behöver rengöra sina filter, men nybörjare hur vet de när filtret inte är tillfredsställande.
Ja fiskarna börjar dö, och då surfar de på Zoopet och där står det att så och så lång tid, 6 månader, 2 år mellan, filter rengöringen, och fiskarna fortsätter att dö, för inte kan det vara filtret det har bara gått i 3 månader.
Oj, vad jag är envis.

I dag träffade jag en som berättade att 3 av hans 5 Koikarpar hade dött efter 3 veckor sedan de kom in i ett akvarie och de andra 2 låg och tryckte på botten.
Ja, ni förstår själva varför fiskarna dog.
Han har fått all information om fiskskötsel både skriftligt vid inköpet av fiskarna och som e-post, han behöver nog inte rengöra filtret heller.
#20 - 20 september 2003 12:32
I dag träffade jag en som berättade att 3 av hans 5 Koikarpar hade dött efter 3 veckor sedan de kom in i ett akvarie och de andra 2 låg och tryckte på botten.

Ja, ni förstår själva varför fiskarna dog.

Han har fått all information om fiskskötsel både skriftligt vid inköpet av fiskarna och som e-post, han behöver nog inte rengöra filtret heller.

Vad är det som säger att det var filtrets fel? Hade din kompis tillräcklig filtreringskapacitet? Fanns det inga andra omständigheter än just nedsmutsat filter som kan ha bidragit till att fiskarna dog?

Allt har med balans att göra...har du stor filtreringskapacitet...goda vattenvärden...och en anpassad mängd fisk som du ger en anpassad mängd foder till så kan det mycket väl vara så att filtret inte behöver rengöras oftare än vad Kjell Fohrman skrivit.
#21 - 20 september 2003 12:56
Nej, i det här fallet är det inte bara filtret utan troligen nitriten som är orsaken, den var inte kollad inget delvatten byte var gjort.
Han är inte medlem i vår klubb.
Jag kan tillägga att han berättade att gjorde likadant förra året och då gick det bra, men som bekant så växer en Koi en hel del i en damm under en sommar, när fiskarna växte och krävde andra förhållanden, då blev han nybörgare igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 20 september 2003 13:37
Om du redan svarat ett hundratal gånger på vissa ämnen så använd "klipp och klistra".

Har faktiskt påbörjat ett "projekt" - vanliga frågor på zoopet - som skulle sammanfatta svar (t.ex. genom att länka tillgamla inlägg) på vanliga frågor. När detta blir klart har jag inte en susning om.

nybörjare hur vet de när filtret inte är tillfredsställande.

När vattengenomströmmningen genom filtret misnakr rejält är det hög tid att rengöra filtret.

inget delvatten byte var gjort.

Så här står det avslutningsvis i Zoopets filteravdelning - "Oerhört viktigt att komma ihåg är att vilket filter man än använder så kan <b>inte något filter ersätta regelbundna vattenbyten</b>.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#23 - 20 september 2003 14:33
Jo, Fohrman ingen kritik mot dig eller Zoopet, vad jag reagerade mot att det ofta som i den här tråden.

4-5 månader ska den klara utan problem. jag skulle gissa att den fixar 1år.

Har man ett bra filtermaterial så bryter det ner skiten och det kan mycket väl gå flera år mellan rengöringarna (förutsatt att man inte matar för mycket). Själv brukar jag göra rent mina filter (såväl inner som ytter) högst en gång vartannat år.

Köpte mim Eheim Professional II 2028 i December 2002.
Har inte gjort rent det nån gång hittills,

Förra vintern hade jag 100liter filtermassa till min innedamm och för många stora fiskar vilket var ett stort misstag, det blev inga nämnvärda föroreningar i filtret men nedbrytningsbakterierna förbrukade väldigt mycket syre och karbonatjoner och det sistnämnda gjorde att jag hade problem med pH trots bikarbonat, kalk, och vattenbyten.
Nåja, jag blev en erfarenhet rikare, att det går inte att överbefolka genom att ha ett stort filter.
#24 - 20 september 2003 16:02
Hej!

Vill bara meddela att Kjell Fohrman har skrivit om hur ofta han har rensat filtrerna tidigare, och det fick mig att inse att jag är (håll i er nu) en övermatare. Nu har jag blivit klart mer restriktiv med fodret och karen ser mycket bättre ut och filtren slammar inte igen. Klart skönt att slippa rensa dem så ofta som förut.

Så tack så mycket Kjell. :)

Mvh Andreas
#25 - 21 september 2003 08:20
Hej!

Själv har jag problem i mitt kar pga en vänlig granne som matade med halva foderburken när vi var på semester en vecka.

En sak som jag tycker att man behöver belysa i denna tråden är förfilter.
Kjell Forman har inga förfilter i sina kar för han vill inte hålla på att rensa så ofta. Grovporig filtermatta och biobollar tar ingen fin skit som flyter med vattnet utan det far bara rakt igenom. Därav dessa materials fina egenskaper.
Och det är inget som säger att han behöver förfilter om han har bra balans.
Är man nybörjare så är det bra med förfilter som tar upp skit som följer med vattnet tex för mycket mat. Men har man förfilter så måste man också rensa oftare, varje vecka eller varje månad kanske. Fast bara förfiltret.

Så rensningsintervallet beror också på om man har förfilter, för dessa måste rensas för att inte skiten ska ligga i vattnet och ruttna.

Jag skrev lite om filtermassa för ett tag sen:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Arkiv/filtermassa

Urban

#26 - 21 september 2003 08:25
Hej!

Till nhn:

JA, det är förmodligen så att ditt innerfilter tar hand om skiten som far runt i vattnet.
Det betyder inte att ditt ytterfilter inte gör något jobb, bara att ditt ytterfilter kan göra ett bättre jobb för det inte behöver bry sig om den skit som innerfiltret tar hand om utan kan koncentrera sig på att bryta ner amoniak och nitrit.

Urban

#27 - 21 september 2003 22:04
Mitt Eheim Professional II gjorde jag rent första gången efter 10 månaders drift, det var inte särskilt skitigt. Har dock förfilter, blå filtersvampar på insuget till Eheimen, den spolar jag ur varje vecka, det kanske tar upp värsta skiten?
#28 - 21 september 2003 23:17
Jag har inte så stor erfarenhet av intervallfilter, det kanske folk här har. Vad jag har märkt hos mitt ytterfilter är att tiden mellan intervallerna blir längre, däremot verkar inte själva utblåset vara svagare. Är det bara jag som upplevt detta?
#29 - 22 september 2003 07:47
är det inte så att ett ytterfilter börjar funka till 100% efter ca 100 dagar det måste vara svårt om man ska rengöra det hela tiden.
#30 - 23 september 2003 06:50

Och jag har också fiskar i akvariet. Ca 50 malawi i 720L.

Jag har tre Eheimfilter: 2226, 2026 och 2028. Jag skulle vilja säga att när det gått några månader, och det fortfarande är "fullt blås", så är filtret trots detta proppfullt med skit. Eheimfiltren är visserligen motorstarka, men jag misstänker att vattnet sipprar förbi korgarna utmed kanten på behållarna (i Prof och Prof 2-serierna).
#31 - 23 september 2003 06:59
...Köpte mim Eheim Professional II 2028 i December 2002.

Har inte gjort rent det nån gång hittills, och enligt den lilla kulan, som visar flödet ut ur filtret, är det fullt "blås" fortfarande.

Angående innerfiltret, gör jag rent det varannan månad. Och då behövs det...

Det där med att du har ett innerfilter också är ju rätt viktig information i detta sammanhang. De är för det mesta mycket snabbare på att suga i sig partiklar varför ytterfiltret då slipper dessa.

Om du sedan har få fiskar och mycket växter minskar filtreringsbehovet ännu mer, men detta är --- precis som Kramfors skriver --- ditt fall. Jag har två 310-liters och det ena är som du säger medan det andra, pga L204 med flera träätare, har helt andra behov av filterrengöring.

Jag håller med Kramfors. Att blåsa i en nybörjare att filtret inte behöver rengöras kan sluta i allvarlig syrebrist.

Det viktiga är i så fall att nybörjaren rengör filtret utan att döda bakterierna. Det allra säkraste då är att använda akvarievattnet. Gör man så hävdar jag att man inte kan rengöra filtret för ofta. Bakterierna sitter ju inte fast i smutsen utan på filtermaterialet.
#32 - 23 september 2003 07:06
Ursprungligen skickat av Pulver

Jag har inte så stor erfarenhet av intervallfilter, det kanske folk här har. Vad jag har märkt hos mitt ytterfilter är att tiden mellan intervallerna blir längre, däremot verkar inte själva utblåset vara svagare. Är det bara jag som upplevt detta?

Jag hade ett eheim 2227 tror jag det hette (intervallfilter) men det kleggade igen snabbt för att jag hade för mycket fiskar. Dessutom gillade jag inte "dunseffekten" som det filtret åstadkom när det vände vattencirkulationen.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 23 september 2003 07:23
Jag håller med Kramfors. Att blåsa i en nybörjare att filtret inte behöver rengöras kan sluta i allvarlig syrebrist.

Syresättning i ett akvarium blir det när vattenytan sätts i rörelse. Självklart skall man göra rent filtret om vattnet inte cirkulerar längre (vilket jag också skrivit) och på så sätt inte sätter vattenytan i rörelse. Jag har ALDRIG påstått att man inte skall rengöra filtret om det behövs - däremot har jag påstått att något är fel på akvarieskötseln om man behöver rengöra filtret ofta, vilket är något helt annat.
Akvaristiska hälsningar
KJell

#34 - 23 september 2003 07:45
...

Syresättning i ett akvarium blir det när vattenytan sätts i rörelse.

Jag är dock övertygad om att filtret kan konsumera mängder med syre när det är igensatt så det är inte bara bristen på ytvattenrörelse som kan ställa till det. Men de som har ytter- och innerfilter riskerar ju sällan att råka ut för cirkulationsbristen.

...Jag har ALDRIG påstått att man inte skall rengöra filtret om det behövs - däremot har jag påstått att något är fel på akvarieskötseln om man behöver rengöra filtret ofta, vilket är något helt annat.

Akvaristiska hälsningar

KJell

Men de flesta akvarium är ju överbefolkade och har för lite växter/ljus/gödning (bortsett från fosfat/nitrat). Därmed blir det överbelastat och filtren får jobba för hårt eller kan inte jobba för att de blir nerkletade och syresättningen i filtret inte fungerar. Ett optimalt akvarium ska väl inte ens behöva ett filter? Men de flesta vill ju inte ha ett sådant akvarium, eller så har man som jag några få invånare som är experter på att skita ner.

Det av mina akvarium som kräver minst filterrengöring är det som har mycket växter, flera algätare (och färre trä-ätare) samt koldioxidtillsats, gödning och mycket ljus. Ska försöka få ordning på koldioxiden till det andra akvariet också, men det är lite kinkigare där pga vattenströmningen.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 23 september 2003 07:53
Men de flesta akvarium är ju överbefolkade och har för lite växter/ljus/gödning (bortsett från fosfat/nitrat). Därmed blir det överbelastat och filtren får jobba för hårt eller kan inte jobba för att de blir nerkletade och syresättningen i filtret inte fungerar

Det är ju just det som är poängen med mitt inlägg - OM MAN OFTA MÅSTE GÖRA RENT SITT FILTER SÅ ÄR NÅGOT FEL OCH MAN SKALL GÖRA NÅGOT ÅT DET.
Läser man ditt och andras inlägg kan man få för sig att det är helt OK med ett akvarium där man måste göra rent filtret ofta. Det är då bara att göra rent filtret och strunta i orsaken, jag menar att det viktigaste är att ta reda på orsaken till att filtret funkar dåligt och att göra något åt detta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#36 - 23 september 2003 08:07
...

Läser man ditt och andras inlägg kan man få för sig att det är helt OK med ett akvarium där man måste göra rent filtret ofta. Det är då bara att göra rent filtret och strunta i orsaken...

Ojojoj, om alla som hade någon brist i sitt akvarium la av med hobbyn (nej, alla vare sig vill eller kan göra något åt "problemen" som det innebär att härma naturen med några hundra liter vatten) så skulle det här forumet vara rätt tomt.

Men visst, jag kan också låta mitt 2028-filter med makaroner och Ehfisubstrat Pro snurra i ett halvår, men jag är INTE övertygad om att det gör särskilt mycket nytta då. Lukten säger mig det. Jag vill bara poängtera för Eheim Professional-ägare att det faktiskt finns en risk att vattnet susar förbi materialet när filtret är igensatt. Cirkulation är ingen garanti för att bakterierna jobbar. Därför rengör jag mina ytterfilter varannan månad.

(Obs! Mina inlägg här riktar sig mer som kritik till inläggen av ossism och Frasse, men det är ju som vanligt Kjell som nappar...)
#37 - 23 september 2003 08:10
Har man L-malar typ Panaque, så räcker det väl knappast med en gång om året? I alla fall inte för mig... trots att jag har två externa eheim (2213 +2217) och ett internt juwel jumbo. Jag har haft periodvis överbefolkat av andra firrar, och det inte generat så mycket "fast skit" som nu när malarna glufsar trä.
#38 - 23 september 2003 08:22
Det är som Kjell säger, Får man rengöra sitt filter ofta så är det nått som är galet. Ett rätt balanserat akvarie skall kunna funka utan filter. MEN man måste komma ihåg att vattenbytet är viktigt. Felet som många gör är att dom "orkar" inte byta vatten så ofta som behövs (beroende på antalet invånare m.m) utan tror att det räcker med att rengöra filtret en gång i veckan! Visst detta funkar säkert ett tag men inte i det långa loppet. Jag byter 50 % av vattnet i mitt diskus kar ca 2-3 ggr / månad. Och behvöer på det viset inte rengöra filtrerna så ofta.

/linkan
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 23 september 2003 08:24
För dryga 10 år sedan fanns den några artiklar i Ciklidbladet som klassificerade akvarienivån (speciellt med tanke på filter) i Sverige som Trabantnivå, för att var lite elak så är väl frågan om vi idag ens ligger på Trabantnivå.
Mer än mer än 50% i Sverige som startar ett akvarium lägger av med akvarium inom ett år - så lär det nog förbli.
Akvaristiska hälsningar
Kjell som tackar för sig i denna debatt
#40 - 23 september 2003 08:34
Ett sällskaps kar är inte så svårt att sköta som vissa vill få det till. Mata lagom och gör delvattenbyten så är det inte så avancerat.
Plocka bort döda vexter osv. Man behöver inte göra det svårare än vad det är....
#41 - 23 september 2003 19:47
Frasse!!! Vilken kula talar du om? Har ett Eheim Pro 2 åxå men har aldrig sett något som anger när filtret börjar sitta igen? Däremot på mitt Fluval innerfilter sitter det en gul knapp som visar kapacitet.

Kan tillägga att det första jag gjorde var att förse insugningröret med ett grovt blått filter då jag har ett innerfilter åxå. Insåg att detta skulle minska antalet rengöringar av ytterfiltret betydligt då det inte kommer in någon grövre skit/skräp i ytterfiltret. Ok det kanske tappar lite fart men det är ju betydligt enklare att ta bort detta förfilter och rengöra det jämfört med att rengöra själva ytterfiltret.
#42 - 23 september 2003 20:10
Jag måste få berätta... För länge sedan, strax innan Zoopet föddes, hade jag och Kjell Fohrman en liknande diskussion på Akvarieguiden. Då lät jag säkert som Kramfors, om än lite ödmjukare... När vi hade tjafsat färdigt där, förmodar att jag inte gav mig (kommer du ihåg Kjell?) eftersom jag är oerhört tjurig... då tog jag mig en funderare på allt som Kjell sagt...
Det var bara att inse att jag hade ett kar som jag skurade, städade och pytsade med i massor, fisken mådde skapligt, men växterna... gula, taniga och eländiga.... och vilken tid det tog, med 220 l. Jag bestämde mig att bita i det sura äpplet, falla till föga, och låta Kjell bli min förebild...
Nu har jag drygt en och en halv kubik vatten i olika kar i lägenheten och jag lägger ner mindre tid på skötseln än jag gjorde då... och växterna mår bra...
Jag lär ut modellen till nybörjare som frågar (jo vi har också förening om än inte i Kramfors) och även till erfarna som kör på "den andra skolan", och hittills vet jag inget akvarium som packat ihop p g a "skolbytet".
#43 - 23 september 2003 20:58
Jaja, förlåt, det enda jag vill är att ni slutar skryta om hur sällan ni rengör era filter, en okunnig med ett dåligt/litet filter, för mycket fisk/mat vill inte vara sämre, det borde ni förstå.
#44 - 23 september 2003 21:25
Ursprungligen skickat av Michael Legnér

[quote]...Köpte mim Eheim Professional II 2028 i December 2002.

Angående innerfiltret, gör jag rent det varannan månad. Och då behövs det...

Det där med att du har ett innerfilter också är ju rätt viktig information i detta sammanhang. De är för det mesta mycket snabbare på att suga i sig partiklar varför ytterfiltret då slipper dessa.

Om du sedan har få fiskar och mycket växter minskar filtreringsbehovet ännu mer, men detta är --- precis som Kramfors skriver --- ditt fall. Jag har två 310-liters och det ena är som du säger medan det andra, pga L204 med flera träätare, har helt andra behov av filterrengöring.

Det viktiga är i så fall att nybörjaren rengör filtret utan att döda bakterierna. Det allra säkraste då är att använda akvarievattnet. Gör man så hävdar jag att man inte kan rengöra filtret för ofta. Bakterierna sitter ju inte fast i smutsen utan på filtermaterialet.
[/quote]

Få fiskar vet jag inte om jag har. 50st Malawi i ett 720L är väl inte lite.
Växter har jag inte haft på ett bra tag.
Att innerfiltret tar hand om en massa partiklar vet jag.
Det är därför jag måste göra rent det filtret varannan månad ca.
#45 - 23 september 2003 21:34
Ursprungligen skickat av doohan

Frasse!!! Vilken kula talar du om? Har ett Eheim Pro 2 åxå men har aldrig sett något som anger när filtret börjar sitta igen? Däremot på mitt Fluval innerfilter sitter det en gul knapp som visar kapacitet.

Kan tillägga att det första jag gjorde var att förse insugningröret med ett grovt blått filter då jag har ett innerfilter åxå. Insåg att detta skulle minska antalet rengöringar av ytterfiltret betydligt då det inte kommer in någon grövre skit/skräp i ytterfiltret. Ok det kanske tappar lite fart men det är ju betydligt enklare att ta bort detta förfilter och rengöra det jämfört med att rengöra själva ytterfiltret.

På "munstycket" där du fäster slangarna till filtret, finns det ett genomskinligt plaströr (som utvattnet går igenom), där i finns en vit kula som rör sig upp och ner i röret, beroende på hur mycket vatten som cirkulerar. Testa med att strypa utblåset lite så ser du att kulan sjunker neråt. Röret är graderat med några streck.

Om det sedan är så att vattnet passerar förbi filterhållarna som någon sa, vet jag inte. Fiskarna trivs i alla fall. Mycket yngel tillverkas. Akvariet ser alltid städat ut. Om det är innerfiltret som sköter detta, och ytterfiltret bara cirkulerar vattnet låter jag vara osagt. Men så är det ju enligt säkra källor [:-24]
#46 - 24 september 2003 00:59
Ulla: Angående intervallfilter och intervall som blir längre på Eheim intervallfilter. Det kan bero på att det bildats beläggningar i insugningsröret, så att vattnet inte fyller filtret tillräckligt snabbt. I vart fall var det problemet för mig. Fick använda rörvaskar och göra rent insugningsröret (finns som orginaltillbehör från Eheim). En annan symtom som uppstod samtidigt med intervallförlängningarna var även att filtret förde en massa oväsen. Efter rengöringen av insugningsröret så blev filtret helt tyst, och intervallerna fungerade perfekt.
#47 - 24 september 2003 07:36
Sä ett litet försvar för Kramfors. Jag vet att han och jag har sagt imot varandra alltför många gånger. Det har gällt vattenberedningspreparat som jag är inte använder och han gör. Det har gällt nitrivec som jag inte använder och han gör. Det har gällt slamsugning som jag inte utför men han gör. Och så förståss det här med filter rengörning.
Då måste man komma ihåg att kramfors sysslar med koi som skitar ner väldigt mycket. Det är vcäldigt svårt (om inte omöjligt) att ordna ett tillfredsställande filter till koi. Om man då pga den höga nersmuttsningen måste tvätta filtret en gång i veckan och suger botten lika ofta så kommer allt i obalans. Inga bakterier får tid att växa till sig ordentligt (och, ja, bakterierna tar skada även om man tvättar med ljummet vatten eller akvarievatten). Då är det inte heller så konstigt att man måste tillsätta nitrivec och aqvatan. Men kramfors koi kan förhoppningsvis inte apliceras på sällskapsakvarium, det är ett sätt att få dom att överleva under vintern och inte någon långsiktig djurhållning. Det han gör är avancerad akvaristik och inget som jag själv vågar ge mig in på. Men det är viktigt att komma ihåg (innan man klankar ner) att kramfors gör det enda rätta i den situationen som han har. Men jag själv har lyssnat och lärt av kjell och ni andra som inte behöver tvätta filter så ofta. Detta är det lätta sättet och är så folk måste lära sig för att färre än 50% av de som börjar slutar igen. Om alla körde kramfors race så tror jag att ännu fler hade lagt av. Det är inte lätt, det är en himla massa jobb men det är rätt under omständigheterna.
MVH
Magnus
#48 - 24 september 2003 09:51
Tropfrog:
Måste man rengöra filtrena varje vecka för att bibehålla kvaliteten på vattnet så ska man givetvis göra detta, men att kalla detta för "avancerad akvaristik" tycker jag är att ta i. Det finns ju en orsak till varför filtrena måste rengöras så ofta och att bara skylla på arten man har i karet är nog att göra det lätt för sig... För de som inte vet så kan jag berätta att jaguarciklider grisar ner en hel del... men jag har bara 2st i mitt 375-liters kar med 2st stora ytterfilter och detta klarar filtrena galant... Hade jag istället haft 10-20st jaguarciklider i samma kar så hade jag givetvis behövt rengöra filtrena oftare, men jag hade nog inte kallat detta "avancerad akvaristik" även om fiskarna hade överlevt vintern. Det är definitivt fel ordval för en sådan djurhållning.

Men nu tror jag säkert att Kramfors koikarpar mår fint då han trots allt är väldigt intresserad av fiskarna och säkert inte låter dem vantrivas, men jag tycker bara inte att den här extrema djurhållningen är något man ska lära ut till nybörjarna, det kan mycket lätt slå slint. Det är bättre att bara informera om att det är viktigt att använda vattentester, mata sparsamt, att ha bra filtrering och att inte överbefolka. Men som sagt, krävs det att filtrena rengörs tidigare än väntat så måste man givetvis göra detta, det ser jag som en självklarhet.

Mvh Fredrik Isaksson
#49 - 24 september 2003 10:20
Som jag sa så är detta inget för mig och om det är någon som tvekar så kan jag säga att det inte är något jag rekomenderar för nybörjare. I övrigt så är alla överens om följande: Överbefolka inte, mata inte för mycket, skaffa ett väl proportionerat filter med "rätt" filtermaterial och hoppas på att du slipper tvätta filter så ofta. Om du ändå behöver tvätta filtret så gör det, men bara i akvarievatten eller ljummet vatten. Om du sedan tvättat filtret inom ett halvt år (+-) så försök att ta reda på varför det var nödvändigt genom att gå igenom punkterna ovan. I kramfors fall och en annan massa specialfall så kan man klara sig på att tvätta filtret ofta. Tex vid tillfälliga förvaringer,karantän och i yngelkar, men detta är sällan "optimalt". Kan alla vara överens om ovanstående?
MVH
Magnus

Annons