är väl också så att det tar ett par månader innan ytterfiltret är inkört med bakterier
Normalt så tar det 5-7 veckor.
Det är möjligt att en del uppfattar min attityd som en besserwisser attityd och att jag spelar "allan".
Kanske pga av att samma fråga har dykt hundratals gånger redan på forumet och man då inte längre ids svara så utförligt.
Lite längre förklaring då:
Jag är visserligen expert (vore väl skit annars efter att i mer än 25 år dagligen ha haft akvarium som hobby och under många år också som yrke) men det jag lärt mig har hudvudsakligen skett på två sätt - dels genom att jag tillgodgjort mig andras erfarenhet (läsa, lyssna och se) och dels genom att testa själv. Totalt handlar det om åtskilliga tusen med timmar som jag lagt ned på att testa olika filtersystem.
Den viktigaste erfarenhet jag dragit är att det är filtermaterialet som är det viktiga - inte typ av filtersystem, inte märke på pumpen etc. Tyvärr är det ofta detta som diskuteras - skall jag välja ytter- eller innerfilter, skall jag välja Eheim eller Fluval för mig är dessa frågor tämligen ointressanta. Om jag väljer ytter- eller innerfilter beror på vilket som är mest praktiskt ur utrymmessynpunkt, om jag väljer Eheim eller Fluval eller något annat märke beror mest på var den är placerad och hur mycket oväsen den för. Eftersom jag inte har något akvarium i sovrummet blir det ofta ett billigt märke. Dessa tämligen ointressanta frågor diskuteras ofta istället för den intressanta - vilket filtermaterial är bäst?
Jag tycker det är en ytterst märklig inställning som Kramfors framför när han skriver
"Det är lätt att förleda en nybörjare att tro att det räcker att rengöra filtren efter några år , det tycker jag Fohrman borde förstå.
Jag tycker detta är att göra akvariehobbyn till något ytterst avancerat som bara de med lång erfarenhet och kunskap kan klara av på ett perfekt sätt.
Det är bluff, så är det inte alls, tvärtom. Alla även nybörjaren kan tillägna sig den kunskap som andra har skaffat genom åren och klara sitt akvarium precis lika bra som experten.
Jag har släktingar och grannar som utan någon som helst erfarenhet av akvarier startat med akvarium och följt mina rekommendationer om att använda en filtermattebit ihop med pump som innerfilter, att byta vatten regelbundet och inte övermata och även deras filter funkar i åratal utan rengöring. De är nybörjare och inte experter.
Jag fördömer inte de som måste göra rent sina filter ofta, vad jag vill få fram är att om man gör det så är det något som är fel (se Fredriks inlägg) och man bör då reda ut vad som är fel och göra något åt det. Inte säga som så att så skall det vara och att det bara är experter med 25 års erferenhet och som har skrivit böcker om fisk som kan ha en så bra balans att man bara behöver göra rent filtret vartannat år. Så är det inte - DET RÖR SIG INTE OM NÅGOT HOKUSPOKUS SOM ÄR FÖRBEHÅLLET EXPERTER.
Vad använder jag då för filtermaterial - ja inga märkvärdiga saker alls. Till mina innerfilter anväder jag grovporiga filtermattebitar (se Zoopets filteravdelning) och i mina ytterfilter använder jag Duplas minikaskade biobollar i de två första facken och små grovporiga filtermattekuber (ca. 15x15x15mm) i det sista facket.
Vad gäller innerfilter så är nog grovporig filtermatta det enda som kan komma ifråga om man vill ha ett effektivt filter.
Vad gäller ytterfilter så finns det säkert flera bra alternativ som jag inte testat eftersom de produkter jag nu använder har funkat perfekt. Det jag tidigare har testat är bl.a. lecakulor, lavasten, "makaroner", finporiga filtermattebitar, vanliga biobollar, grus, filtervadd (absolut sämst) etc. och detta vet jag att de inte fungerar så bra som de produkter jag använder nu.
Kan väl också säga att mina tester inte har handlat om ett enstaka akvarium under en kortare period utan oftast om tester på 100 eller fler akvarier och under långa perioder (mer än ett år).
Självklart är det också så att när jag pratar om 1-2 år mellan rengöringarna så gäller det ett vanligt sällskapsakvarium och inte ett yngeluppdragningsakvarium - dessa behöver göras rent något oftare och alternativt ha mer filtermaterial.
På samma sätt som när jag startade med akvarium för drygt 25 år sedan och jag då som nybörjare tog del av den kunskap som fanns då så skall självklart även dagens nybörjare ta del av den kunskap som finns idag och inte starta på den nivå som gällde för 25 år sedan.
Självklart kommer utvecklingen ytterligare att gå framåt och om 25 år kommer "mina" ideer idag att vara stenålder.
Akvaristiska hälsningar
Kjell