Rent hos salamander, eller?

#1 - 5 januari 2005 21:10
Hur rent har ni det hos era salamandrar? hur ofta rensar ni rättare sagt?
Jag rensar högst 1gång i månaden hos min eldbukssalamander.
#2 - 6 januari 2005 10:15
jag byter vatten hos dem varje vecka o tar bort döda blad från växter o så...
#3 - 7 januari 2005 15:15
Gör rent och så varje vecka. Ska göra det första gången idag, så ska jag fixa lite mer plats. :)
#4 - 27 januari 2005 13:28
Vadå rensa? Jag tar bort överskottsmat nån timme efter matning.
Man ska väl helst byta ca 10% av vattnet i ett akvarium varje vecka - de flesta salamandrar andas dock luft så de är inte lika känsliga som fiskar när det gäller vattenkvalitet.
#5 - 31 januari 2005 19:44
Jag ger min mat på kvällen och så tar jag bort det på morgonen. Använder ett snäckskal som matskål så det är lätt att ta ut och rengöra. Sen byter jag vatten precis som man gör i "vanliga akvarier"
#6 - 1 februari 2005 14:25
Jaha så ni gör delvattenbyten även hos salamander?
Jag låter mitt bli så "skitigt" som möjligt, med mycket alger mm innan jag rensar hela. Det ser kanske inte mysigt ut men salamandern mår bra och det är allt som räknas.
#7 - 2 februari 2005 09:58
hmm...

[QUOTE=Jesper Danielsson]
Man ska väl helst byta ca 10% av vattnet i ett akvarium varje vecka - de flesta salamandrar andas dock luft så de är inte lika känsliga som fiskar när det gäller vattenkvalitet.[/QUOTE]

Där vill jag inte ritkgit hålla med.. de flesta salamandrar Kan andas luft.. men de har inga lungor, de tar upp syre genom slemhinnorna i munnen och genom huden.. därför tar de ofta in syre genom vattnet.. så jag tycker man ska vara noga därockså!
#8 - 2 februari 2005 17:50
[QUOTE=Maethor]Jaha så ni gör delvattenbyten även hos salamander?
Jag låter mitt bli så "skitigt" som möjligt, med mycket alger mm innan jag rensar hela. Det ser kanske inte mysigt ut men salamandern mår bra och det är allt som räknas.[/QUOTE]
Jo men för mig är det viktigt att det är snyggt att titta på också ;)
#9 - 7 februari 2005 17:53
Hmm, de flesta salamandrar saknar visserligen lungor eftersom just den familjen av salamandrar är otroligt stor(Plethodontidae), men denna grupp finns främst i syd och nordamerika och är mycket ovanlig i fångenskap utanför USA. Så gott som alla salamandrar i fångenskap i Sverige(Salamandridae samt Ambystomatidae) har lungor i sina vuxenstadier. Vattenkvaliten för paedomorfer är ju en annan grej....

Jag byter vatten av två anledningar, sår blir lätt infekterade i skitigt vatten samt det är inte speciellt trevligt att titta på skitigt vatten. Tänk på att de flesta salamandrar lever i dammar eller pölar med stillastående vatten - dvs vatten av dålig kvalite.

Annons