Rensa stenarna

#1 - 29 september 2010 19:32
Börjar bli väldigt skitit bland gruset/stenarna i akvariet, och det yr upp och sätter sig i hornsärven så fort något händer i akvariet. What to do?:confused:
#2 - 29 september 2010 19:32
slamsuga lite kanske?
#3 - 30 september 2010 05:15
hannesc skrev:
slamsuga lite kanske?

och hur gör jag detta?
#4 - 30 september 2010 06:01
#5 - 30 september 2010 06:07
Med en slamsugare/hävert (En slang med tratt i ena änden) och en hink :)

1. Sätt ner hela slamsugaren i karet och låt slangen vattenfyllas. All luft ska bubbla ut.
2. Sätt tummen för slangens öppning och se till att hålla tratten under vatten
3. Ta ur slangänden du håller i och sätt den i hinken, håll fortfarande för med tummen, sätt tratten mot botten
4. Släpp tummen och vatten och skit kommer nu att åka genom slangen och ut i hinken.
5. Sedan är det bara att köra genom botten i akvariet genom att helt enkelt flytta på tratten. Lyft den inte över vattenytan, då försvinner trycket och du måste vattenfylla hela slangen igen.

http://www.thebull.se/akvarium/rengoring/verktyg.jpg
Det gröna är en slamsug. De finns i flera olika varianter, finns på varenda djuraffär som säljer fisk och kostar inte många. Verkligt enkelt att använda också :)

EDIT: Hannesc hann före:p
#6 - 30 september 2010 06:10
meh miliimli! man ska ju inte hålla på med tummar o grejjer. nee ner med slamsugaren i karet o sen suger du till i andra sidan på slangen.

man är inte riktig akvarist om man inte fått en kallsup. tillslut lär man sig att tajma så man inte får vattnet i munnen :P
#7 - 30 september 2010 06:12
Deet var ju också ett sätt :p Men vill man slippa kallsupar är tummen enklare ;)
#8 - 30 september 2010 06:13
det vill man ju inte! som jag sa. man är inte en äkta akvarist om man inte fått en kallsup ;) hehe
#9 - 30 september 2010 06:14
Meh! Här blir man hånad och jag som såg fram emot en eloge för den fina manualen! ;)
#10 - 30 september 2010 06:19
haha:P sry! eeeloooge för den fina manualen!! :D

kr3wie: gör hur fan du vill ;)
#11 - 30 september 2010 06:20
Tackar :D
#12 - 30 september 2010 06:22
vassego :)
#13 - 30 september 2010 10:22
Det finns ju hävertar med pumphandtag ju, det är nästan garanterat vattenfritt i munnen då :P
#14 - 30 september 2010 10:59
finns även dom du kopplar till kranen
Bilagor:
#15 - 30 september 2010 11:06
david87 skrev:
Det finns ju hävertar med pumphandtag ju, det är nästan garanterat vattenfritt i munnen då :P

vatten i munnen e sånt man får leva med va glad du så länge du inte får en liten firre i munnen ;)
#16 - 30 september 2010 15:33
Eller så skaffar man kraftigare filter som tar hand om skiten och slipper problemet för all framtid, slamsug känns som nåt man bara har vid underdimensionerade filter (angivelserna på kartongen är ofta väldigt missvisande), tror det va 3år sen jag senast rengjorde i nåt av mina kar, kramar ur filtermassan nån gång i halvåret som mest :)
#17 - 30 september 2010 15:37
Att sätta tummen för slangen är en metod som brukar medföra att det droppar en massa vatten från slangen överallt runt karet, bättre att träna upp sugtekniken lite försiktigt så man inte får några kallsupar, eller kanske börja träna med rent vatten om det känns svårt ;)
#18 - 30 september 2010 15:56
håller med fuzzop i båda inläggen här. jag har en slamsugshävert som jag köpte på tradera. aldrig använt. behövs inte om man har bra filter som fuzzop säger.

o samma sak med tummen, resp sug-metoderna :P
#19 - 30 september 2010 18:36
Oookej, jag ger er väl rätt här då :p Det KAN droppa mycket vatten, men precis som att suga i slangen och lära sig undvika kallsupar kan man lära sig att inte droppa en massa vatten runt sig ;)
Provade faktist att suga i slangen igår (nej, inga accosiationer aaalls här [:-9]) och jag fick faktist ingen kallsup ;)

Själv slamsuger jag yngelkaret, 25 övermatade ancistrusar skitar ner en hel del...[:o] annars använder jag bara slamsugen till vattenbytena, bara tömma vatten inte köra genom botten. Behöver inte heller, eller isåfall ytterst sällan, ta hand om någon skit på botten, den bara försvinner. :)
#20 - 30 september 2010 18:48
kr3wie skrev:
Börjar bli väldigt skitit bland gruset/stenarna i akvariet, och det yr upp och sätter sig i hornsärven så fort något händer i akvariet. What to do?:confused:
you increase the cirkulation and the fitration capacity;)
#21 - 30 september 2010 19:31
Miliimli skrev:
Oookej, jag ger er väl rätt här då :p Det KAN droppa mycket vatten, men precis som att suga i slangen och lära sig undvika kallsupar kan man lära sig att inte droppa en massa vatten runt sig ;)

Provade faktist att suga i slangen igår (nej, inga accosiationer aaalls här [:-9]) och jag fick faktist ingen kallsup ;)

Själv slamsuger jag yngelkaret, 25 övermatade ancistrusar skitar ner en hel del...[:o] annars använder jag bara slamsugen till vattenbytena, bara tömma vatten inte köra genom botten. Behöver inte heller, eller isåfall ytterst sällan, ta hand om någon skit på botten, den bara försvinner. :)

Om det inte droppar från slangen så droppar det väl om händerna efter att man stoppat ner slangen under vattnet ;)
Jo yngelkar är en sån sak dit man kan behöva slamsug, iaf mycket svårare att få till bra filtrering i dom karen, ofta har man dom ju inte konstant igång så bakterierna som står för nerbrytningen är kanske inte på topp och många yngel vill inte ha för mycket fart på vattnet heller, sällskapskar med jämn belastning är däremot mycket enklare :)
#22 - 30 september 2010 19:32
börjat inse att överkapacitet e sketatråkigt, har öppnat o kollat var annan vecka i 2262'an som går i papegojträsket men det e kliniskt bland filtermattorna, enda jag får göra är att ta bort nåt större blad från javaormbunken som envist sitter fast kring insugssilen nån gång i veckan, visst jag backspolar genom kanistern vid det veckovisa delvattenbytet men ändå, underhållsfrihet suger..
#23 - 30 september 2010 20:18
.... Jo lite av tjusningen är ju pyssla om grejerna, avkopplande och terapeutiskt:D
Bilagor:
#24 - 1 oktober 2010 10:47
personligen föredrar jag att pyssla om växterna framför tekniken, eller om suget faller på istället gå ner i garaget och fixa nåt på sommarbilen :)
#25 - 1 oktober 2010 14:59
åheim skrev:
.... Jo lite av tjusningen är ju pyssla om grejerna, avkopplande och terapeutiskt:D

Så rätt..så rätt :D

Jippie...jag är en riktig akvarist, fått flera äckliga kallsupar :D
#26 - 1 oktober 2010 15:51
Haha, får ta och suga i mig lite vatten med flit så jag också får titulera mig "riktig kvarist" :d
Kan väl inte hjälpa att man råkar vara naturbegåvning och slipper kallsuparna!;)
#27 - 2 oktober 2010 18:57
Nä jag klarar mig utan titlar har fått nog med kallsupar av bensin när jag pulat med trilskande utombordare. Jag använder en hävert med blåsa och en inbyggd sil i tratten som gör att fiskar och grus blir kvar i karet. Kostar under 100lappen hos zoohandlaran. Värt varenda kr !
#28 - 3 oktober 2010 01:43
aja gör precis hur ni vill;) jag salmsuger inte ens så jag har inte det problemet. enda jag suger i slang är när jag ska byta vatten men då är det ingen fara att få kallsup då slangen är 10 meter.
#29 - 3 oktober 2010 06:12
Inte behöver man få Kallsupar vid VB, köpt ett sånt däringa automatbytespaket som man kopplar på vanliga kranen inne i badrummet eller köket så sköter den allt åt dig, bästa köpet jag någonsin gjort i akvariesammanhang.

Annons