rensa filtret

#1 - 12 mars 2006 08:01
Jag har en fluvial inne filter 2 plus. Jag har läst mycket här i forumet om att man inte ska rensa för mycket så att man tar död på bakterierna som håller balans i vattnet så jag undrar hur ska man rensa filtret så att man inte rubbar balansen? Min filter har en liten gulpinne som säger till när det är fullt.
#2 - 12 mars 2006 08:28
Om filtret "geggat igen" så att den gula pinnen är nere är cirkulationen så dålig att man måste göra rent det. Det är inte bara i filtret som det finns nyttobakterier, så det kommer snart att göra sin nytta igen efter rengöring. Det du kan göra för att undvika att filtret geggar igen är att mata försiktigt, och suga det synliga upp bottenslammet vid vattenbytena.

Om du ändå måste göra rent filtret, så låt gärna fiskarna få en tre dagar lång fasta efteråt innan du stoppar i mat, så brukar det gå bra och man slipper nitritspikar.
#3 - 12 mars 2006 10:32
[QUOTE=Agge]Jag har en fluvial inne filter 2 plus. Jag har läst mycket här i forumet om att man inte ska rensa för mycket så att man tar död på bakterierna som håller balans i vattnet så jag undrar hur ska man rensa filtret så att man inte rubbar balansen? Min filter har en liten gulpinne som säger till när det är fullt.[/QUOTE]

Det bästa är att skölja filtermaterialet i en hink med akvarievatten. Alternativt kan man skölja det försiktigt under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet. De mekaniska delarna kan du rengöra med ljummet vatten.

swetrot: en fasta på 3 dagar skulle innebära mindre mat för bakterierna. Är det verkligen bra? Själv tycker jag det känns bättre att tillsätta Denitrol efter filterrengöringen.
#4 - 12 mars 2006 11:25
Är akvariet inkört så finns bakterierna i vattnet, så tvätta filtret så det blir helt rent (så gör jag)...
#5 - 12 mars 2006 11:29
[QUOTE=cobra]Är akvariet inkört så finns bakterierna i vattnet, så tvätta filtret så det blir helt rent (så gör jag)...[/QUOTE]

Eh, det finns faktiskt inte så mycket bakterier i vattnet. Merparten av bakterierna finns just i filtret och så finns även en del på sanden och resten av inredningen.
#6 - 12 mars 2006 11:33
[quote=batski]Eh, det finns faktiskt inte så mycket bakterier i vattnet. Merparten av bakterierna finns just i filtret och så finns även en del på sanden och resten av inredningen.[/quote]

efter vad jag läste härinne igår verkar det som merparten av bakterierna finns i botten och inte i filtret och om det stämmer de minsta lilla kan man rengöra rätt kraftigt om man har grus men har man blästersand som är väldigt kompakt ska man va mer försiktig.

dom gånger ja rengjort filtermassa i innerfilter så har ja gjort de i handfatet med kallt vatten rätt ordentligt.
vill säga kramat ur filtret och har inte haft några problem efteråt men har ju haft grus då.

sen finns en biofilm på allting i akvariet, stenar glas växter och dylikt som också käkar fiskavfall.
#7 - 12 mars 2006 11:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Instämmer med cobra! Har filtret slammat igen så gör jag rent det. Jag har aldrig märkt av några konstiga fiskar eller nån nitrit i nåt inkört akvarium.[/COLOR][/FONT]
#8 - 12 mars 2006 12:33
[QUOTE=Raven]efter vad jag läste härinne igår verkar det som merparten av bakterierna finns i botten och inte i filtret och om det stämmer de minsta lilla kan man rengöra rätt kraftigt om man har grus men har man blästersand som är väldigt kompakt ska man va mer försiktig.[/QUOTE]

Men om merparten av bakterierna skulle finnas i botten varför har man då filter för den biologiska filtreringen? Och visst finns det en biofilm på all inredning, men enligt vad jag läst så är det i filtret som merparten av bakterierna finns...

Lenmar: Klart man ska rengöra filtret om det slammat igen. Frågan här var, vad jag förstått, inte om utan hur man ska göra det så man inte tar koll på bakterierna.
#9 - 12 mars 2006 13:06
[quote=batski]Frågan här var, vad jag förstått, inte om utan hur man ska göra det så man inte tar koll på bakterierna.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har aldrig tagit nån koll på bakterierna...:p När jag rensar filtrena i mina småkar så gör jag oftast det ihop med vattenbytena, vet att många säger det är kass men det är då jag har av rampen och har skvättmöjligheter. Oftast hävertar jag ut det gamla vattnet i en hink och däri kramar jag ur det så mycket jag kan. Jag förlitar mig på att det finns såpass mycket bakterieflora i akvariet så det klarar av att bli av med den gamla skiten Har aldrig, obs ALDRIG, varit med om att jag har fått nitrit i akvariet efteråt trots att jag inte tillsatt nån bakteriekultur. Och jag har varit en hysterisk kontrollmadam med mina nitrit-, pH-, kH- och ammoniumtester! Nu pratar jag också om akvarier som har varit igång ett bra tag, över ett år alltså![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När jag rensar filtrena i mina större kar så tar jag ut dem och sköljer och kramar ur dem under rinnande ljummet vatten i badkaret. Tillsätter inte heller då nån Denitrol eller Nitrivec. Och fiskarna visar inga tecken på att må dåligt. Har testat att mäta hysteriskt med mina ovanstående tester även här och inte heller där kunnat påvisa någon som helst skillnad. Dessa akvarier har också varit igång ett BRA tag![/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Visst skall man vara extra noggrann innan man vet hur akvarierna hemma funkar och innan man fått balans i det. Jag pratar nu om hur vi gjort de senaste åren sedan vi lärt oss hur våra akvarier fungerar. När vi var alldeles nya på akvarier och precis hade hittat zoopet så var jag extremt jättenoga med att alltid pytsa i "akvariekemikalier" och mäta allt jättenoga. Skrev också dagbok över varje akvarium så jag kunde gå tillbaka och titta.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Skönt att se att du är vaken över mina inlägg batski. [/COLOR][/FONT]
#10 - 12 mars 2006 13:23
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När jag rensar filtrena i mina småkar så gör jag oftast det ihop med vattenbytena, vet att många säger det är kass men det är då jag har av rampen och har skvättmöjligheter. Oftast hävertar jag ut det gamla vattnet i en hink och däri kramar jag ur det så mycket jag kan.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Så har jag också gjort de två gångerna jag rengjort filtret. Sen är jag lite försiktig + bekväm av mig, så jag har tillsatt Denitrol efter filterrengöring mest för att vara på den säkra sidan och slippa mäta en massa (jag mäter annars nitrat och fosfat regelbundet för att kunna hålla växtnäringen på lagom nivåer). Men jag kan tänka mig att det är överflödigt med bakteriekultur i ett välinkört akvarium (mitt har varit igång i ca 15 månader).
#11 - 12 mars 2006 14:12
visst finns det bakterier i gruset och inredning MEN inte filterbakterier (nitrosomonas, nitrobakter) i gruset finns heterotrofa bakterier som bryter ner fasta föroreningar men i filtret finns nitrobakter som bryter ner lösta föroreningar så man kan inte dra inredning, botten o filter över samma kam...
#12 - 12 mars 2006 14:22
[QUOTE=sunkan aspidoras]visst finns det bakterier i gruset och inredning MEN inte filterbakterier (nitrosomonas, nitrobakter) i gruset finns heterotrofa bakterier som bryter ner fasta föroreningar men i filtret finns nitrobakter som bryter ner lösta föroreningar så man kan inte dra inredning, botten o filter över samma kam...[/QUOTE]
Så sant, i filtret behövs inte heterotrofa bakterier som tar plats för nitrosomonas och nitrobakterbakterier.
#13 - 12 mars 2006 14:22
ska tillägga att många filter har för liten filtervolym och blir därmed snabbt igensatta med smuts som i sin tur skapar en syrefattig miljö som inte nitrobakter kan etableras i... Det bästa är att ha flera filterkammare där dem fasta partiklarna tas om hand i första kammaren och de lösta i sista kammaren med riktigt finporigt material...
#14 - 13 mars 2006 20:25
Tack för alla råd.

Annons