[quote=batski]Frågan här var, vad jag förstått, inte om utan hur man ska göra det så man inte tar koll på bakterierna.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag har aldrig tagit nån koll på bakterierna...:p När jag rensar filtrena i mina småkar så gör jag oftast det ihop med vattenbytena, vet att många säger det är kass men det är då jag har av rampen och har skvättmöjligheter. Oftast hävertar jag ut det gamla vattnet i en hink och däri kramar jag ur det så mycket jag kan. Jag förlitar mig på att det finns såpass mycket bakterieflora i akvariet så det klarar av att bli av med den gamla skiten Har aldrig, obs ALDRIG, varit med om att jag har fått nitrit i akvariet efteråt trots att jag inte tillsatt nån bakteriekultur. Och jag har varit en hysterisk kontrollmadam med mina nitrit-, pH-, kH- och ammoniumtester! Nu pratar jag också om akvarier som har varit igång ett bra tag, över ett år alltså![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När jag rensar filtrena i mina större kar så tar jag ut dem och sköljer och kramar ur dem under rinnande ljummet vatten i badkaret. Tillsätter inte heller då nån Denitrol eller Nitrivec. Och fiskarna visar inga tecken på att må dåligt. Har testat att mäta hysteriskt med mina ovanstående tester även här och inte heller där kunnat påvisa någon som helst skillnad. Dessa akvarier har också varit igång ett BRA tag![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Visst skall man vara extra noggrann innan man vet hur akvarierna hemma funkar och innan man fått balans i det. Jag pratar nu om hur vi gjort de senaste åren sedan vi lärt oss hur våra akvarier fungerar. När vi var alldeles nya på akvarier och precis hade hittat zoopet så var jag extremt jättenoga med att alltid pytsa i "akvariekemikalier" och mäta allt jättenoga. Skrev också dagbok över varje akvarium så jag kunde gå tillbaka och titta.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Skönt att se att du är vaken över mina inlägg batski. [/COLOR][/FONT]