renrasiga guppys?

#1 - 4 mars 2005 10:14
hur får man fram renrasiga guppys?
och hur ser man att de är renrasiga?

Jag har två hanar av den vanliga typen, alltså spräckliga i alla möjliga färger, mest gulaktiga och orange-aktiga.
Men jag har även en knall-orange med vit kropp.
Jag gissar på att den guppyn som är mest renras är den som är orange-vit?

Det är lättare att se på hanarna vilka färger det blir på ynglen. Hur märker man det på en hona?
#2 - 4 mars 2005 11:23
"renrasiga" brukar man inte säga.. guppys av ren stam dock.. att få fram det av icke renstammiga guppys tar flera år och man måste vara ganska kallblodig med sållande..

renstammiga guppys kan ha vilken färg som helst, men de föder yngel som ser ut som dem själva, exakt som dem själva.. detta förstörs om man korsar in nya guppys... du måste ha kontrollerad avel...

Den annars "renrasiga" guppyn som jag kan tänka mig att du menar är Endlers, orginalguppyn, den säljs just som "endlers guppy". är den större än tre cm är den dock blandad på något vis.

sedan kan man ju få fram Riktiga blandraser tex Guppy-molly.. vilket en vän råkade ut för att en av black mollyhonorna blev korsad med hans endlerhannar och plötsligt hade han tre gånger så stora endlers som var ett tecken på att något var fel i akvariet.. tog ett tag att reda ut...

Mycket info finns på Svenska guppy sällskapet. vill man börja med riktig avel är det nog där man ska börja... och skaffa redan renstammiga och börja korsa dem... det är lättare än att försöka avla fram en ren stam av akvarieaffärs-guppys.

Hannen ger mycket av färgerna, honorna brukar dock stöja med stark ryggrad osv.. Guppys har förrådsbefruktning, en befruktning räcker ett par år... det gör att om den befruktningen var din tråkigaste och klenaste hanne blir honans yngel för lång framtid ett dåligt resultat.

Guppys kan lätt bli sterila om de inte berfruktas tidigt, de kan i ung ålder byta kön från hanne till hona, de kan byta kön eller bli steriala av vissa sjukdomar.. osv.
#3 - 4 mars 2005 11:27
tillägg: märk väl att korsningar mellan olika raser, tex guppy/molly blir sterila.
#4 - 7 mars 2005 18:46
ok, tack.
jag undrade mest av rent intresse, men nu har jag dem frågan besvarad. Det är första gången nu, som jag har guppys, så jag tänkte ta reda på lite om dem. JAg har börjat lite lätt med att endast ha hanar, men jag kommer snart att skaffa några honom till dem, får se om det blir något roligt.
Tyvärr så fick min vackra orange hane fenröta och/eller kroppsröta, så han gick bort igår. *snyft*
#5 - 8 mars 2005 16:00
mm.. men skaffa två honor per hanne... de blir väldigt stressade och kan lätt dra på sig sjukdommar annars...

Annons