Renovera ljusramp!

#1 - 19 mars 2005 07:28
Skaffade mig ett begagnat akvarie härom dagen.

Tyvärr var det så att ljusrampen börjat se ganska så sliten ut men dock så fungerar den felfritt.

Nu undrar jag om vad man kan använda för grejer om man tänkt restaurera den?
Vilken typ av färg o s v
Är det något särskilt man ska tänka på?

Speciellt då nån färg eller nåt annat förslag man kan ha "inne" i rampen, där rören sitter.

Tack på förhand!
#2 - 19 mars 2005 07:59
Vit färg på insidan brukar vara att rekommendera då den reflekterar ljuset bättre än andra färger.

Ta en färg som inte flagar för lätt vid kondens. Vilket inte bör vara för svårt att hitta.
#3 - 19 mars 2005 08:25
[QUOTE=peppito]Vit färg på insidan brukar vara att rekommendera då den reflekterar ljuset bättre än andra färger.

Ta en färg som inte flagar för lätt vid kondens. Vilket inte bör vara för svårt att hitta.[/QUOTE]

Man kan också använda en aluminiumfolie, gärna lite tjockare an vanlig "hushållsfolie"
#4 - 19 mars 2005 08:47
Fast det är svårt att få bra reflektioner på aluminium folie. Defdac har rekommenderat vit färg efters om det är enklet och reflekterar färg bra. Jag vet folk som har använt uppklippta aluminiumburkar med bra resultat som reflektorer. Men om man endast vill måla är vitt den absolut bästa färgen.

De flesta silverfägerna är inte särskilt bra och de har en tendens att flagna.
#5 - 19 mars 2005 08:48
Men absolut aluminiumfolie går bra.
#6 - 19 mars 2005 09:10
Ok, lite mer kött på benen har jag nu.

Känns som jag hellre målar insidan, blir nog lättare att få det snyggt. Sen kanske det är lite problem med att fästa folie.

Hur är det förresten med sådan folie som finns i färghandeln mm.? Alltså den som är som klisterark eller hur man ska säga. Skulle den klara kondensen?

Utsidan kan jag allstå köra med i stort sett vilken färg jag vill, som då är lite "tåligare"?
#7 - 19 mars 2005 09:29
Jag antar att du kan använda i stort sett vilken färg som helt. Lysramperna blir i regel inte så jättevarma och inte heller särskilt blöta på utsidan.

Jag vet att den del på zoopet har använt denna typ av folie och hävdar att det fungerar. Har dock inte testat själv.

Att måla är i varje fall det klart enklaste.
#8 - 19 mars 2005 17:34
rekommenderar måla med vit färg.
tjänar inte så fasligt mycket på att använda folie och fel monterat kan det skapa punkter i akvariet där ljuset lyser extra starkt.

när det gäller färg så kan alla bra färgaffärer rekommendera lämpliga färger.

Annons