renovera 900 liters?

#1 - 23 augusti 2007 15:59
Ska om nåra dar åka o hämta ett kar me måtten 190x90x60cm. Ha fått veta att det stått tomt nåra år o blev rådd att ta bort de gamla silikonet o sätta dit nytt. Hur bär ja mig åt me detta?:)
#2 - 23 augusti 2007 16:19
Det första du ska göra är att se om silikonet ser fräscht ut och sitter fast runtom karet. Gör det det, så ta en funderare om du verkligen ska silikona om det.
Ett såpass stort kar är ett helglas skulle jag tro, och antagligen silikonat med svart silikon. Det är lite svårare att få det riktigt snyggt själv om man inte har gjort det förr, och personligen skulle jag nog lämna över arbetet till en glasmästare och hellre kosta lite, då över 1000 liter vatten på golvet är en del.
Annars gillar jag måtten skarpt på det karet du ska dra igång:)!
Och givetvis, bilder;)!
#3 - 23 augusti 2007 17:06
Jag är rätt spänd på att se det själv faktiskt:) Ja ska få det av en affärsbekant. (gratis smakar bra!) Enligt honom så kan han inte se några synliga fel på det. Ja vet inte hur det är om silicon torkar me åren eller?
Det är metallram runtom.
Jo ja känner mig lite lätt paranoid me risken att få så mycke vatten på golvet:) Är lite orolig att golvet inte håller bara, har trägolv i mitt hus.
Finns det nåt sätt att styrka det?
Bänken som medföljer är som en "kub", alltså inga ben så det borde ju hjälpa till att fördela tyngden?
Ska bli spännande att försöka inreda det:) Mitt största kar nu är på 400l där mina 4 oscarciklider går, så de ska få flytta till lite större förhoppningsvis om allt går som det ska!
Får försöka få fason på mina taskiga fotografkunskaper då:)
#4 - 23 augusti 2007 17:12
Det låter som ett jättekul projekt! Såna affärsbekanta borde det finnas fler av :)
Absolut vill vi ha bilder! :D & glöm ej att uppdatera oss! ;)

Lycka till!

Mvh Eva
#5 - 23 augusti 2007 17:20
Tack för uppmuntran!
Först o främst hoppas ja att ja får hem det i helt skick! Ett gupp i vägen bara...:)
Va för slags lysramp rekommenderar ni! Måste skaffa de+täckglas och all inredning. Är det bäst med ytterfilter till ett så stort kar eller ska ja ha bottenfilter?
Maffia666
#6 - 23 augusti 2007 17:25
winette skrev:
Ska om nåra dar åka o hämta ett kar me måtten 190x90x60cm. Ha fått veta att det stått tomt nåra år o blev rådd att ta bort de gamla silikonet o sätta dit nytt. Hur bär ja mig åt me detta?:)
Nää jag tror det blir lite för mycket jobb för dig, så jag tänkte att jag kan ju komma och hämta det ;).Mycket avundsjuk på dig, sånt vill jag oxå ha:p. Kan du inte ställa det någonstans där du kan fylla på det och låta det stå typ en vecka och kolla om det häller tät. Annars så är du minsta tveksam så silicona om det. Lycka till!!
#7 - 23 augusti 2007 17:27
Jag har ett 960 liters kar som jag kör med metallhalogen lampor plus T5 lysrör på, men det är mycket för det är ett växtkar.
Eftersom det är ett så stort kar så behövs det ganska mycket filterflöde, och till mitt har jag en Eheim 2260, en Eheim 2217 samt ett innerfilter som jag har ett quickfilter på. Trots detta så syns det nästan inte något flöde i karet, men det är lite meningen med då jag har kopplat på ett flertal strilrör på utblåsen.
Du får kolla in vad det finns för alternativ till belysning, men är lite osäker på om det finns färdiga ramper till det måttet som du har.
#8 - 23 augusti 2007 17:30
Du tycker de va;) Ja kan inte fatta att det är sant själv för ja skulle aldrig ha råd att skaffa de annars.
Jo först ska ja låta de stå på verandan ett tag.
De värsta ä att ja skulle ju helst ha velat sätt i gång o inrett de redan nu! Lite lätt otålig bara:) Någon som kan ge råd om golvet? Håller verkligen ett trägolv? O kan man förstärka på nåt sätt? Annars får ja akvarium i källaren:)
#9 - 23 augusti 2007 17:34
ansjo skrev:
Jag har ett 960 liters kar som jag kör med metallhalogen lampor plus T5 lysrör på, men det är mycket för det är ett växtkar.

Eftersom det är ett så stort kar så behövs det ganska mycket filterflöde, och till mitt har jag en Eheim 2260, en Eheim 2217 samt ett innerfilter som jag har ett quickfilter på. Trots detta så syns det nästan inte något flöde i karet, men det är lite meningen med då jag har kopplat på ett flertal strilrör på utblåsen.

Du får kolla in vad det finns för alternativ till belysning, men är lite osäker på om det finns färdiga ramper till det måttet som du har.

Tack för tipsen! Ja i mitt kar finns det väl inte en chans att få till nåra växter, mina oscar tar till o me knäcken på plast växter så ja ger upp på den fronten:)
Ska kolla upp de där filtren, har ingen större affär häromkring med så mycke sortiment men de kanske kan beställa.
#10 - 23 augusti 2007 17:55
Kolla in www.pwss.se vad som finns och även om du inte köper därifrån så är det ett bra ställe att kolla priser på;).
#11 - 23 augusti 2007 18:42
kollade på eheim filter, räcker det inte me en som är för upp till 1000l? Måste man ha 2?
#12 - 23 augusti 2007 19:14
Det skulle säkerligen räcka, men min tanke är vid en eventuell rengörning så tar jag bara ett i taget och har på det sättet alltid ett filter som tar hand om skiten på ett effekivt sätt.
Sedan brukar filter ha en utsatt pumpkapacitet, tex 1700 liter/timme, men när de väl fylls med filtermedia sjunker den siffran ganska ordentligt, för att inte tala om vad flödet är efter några månaders insug av skit.
Även om man har en extra filtermatta på insuget så blir det en del i pumpen med efter ett tag.
#13 - 24 augusti 2007 15:15
Ja har ingen erfarenhet alls av ytterfilter så ja får fråga mig fram:) Hade tänkt mig ett ytterfilter o komplettera det med ett innerfilter me uv. Då har ja ju oxå alltid ett filter igång eller är det som du säger bättre med två ytter? Hur e de me bottenfilter? Låter krångligt tycker ja:)
Va ska man tänka på när man har bottenfilter? Vill inte gärna att ja kommer ner på morron o den har pumpat ut allt vatten på golvet:) Extra tillbehör o sånt man behöver? ursäkta alla dumma frågor:)

Annons