Renovera 385L 60-tals möbelakvarium

#1 - 2 januari 2004 09:51
Hej, fick ett 60-tals möbelakvarium på 385L som jag tänkte renovera, någon som har gjort något liknande och kan tipsa lite, tack.
Fick med glasfiber och väv. Ska man måla med epoxi också? Framrutan var kittad förut, fäster silikon om man använder glasfiber/epoxi? Som sagt, tacksam för tips.
http://w1.216.telia.com/~u21602544/mobelakv.jpg
#2 - 2 januari 2004 10:15
Jävligt tufft akvarium, men tyvärr så har jag inga tips. Är själv på jakt efter ett gamalt möbel akvarium, Och skulle också villja veta hur man renoverar dom.
#3 - 2 januari 2004 11:14
Har inga tips att ge men det skulle vara intressant att följa ditt projekt så skriv gärna i den här tråden hur då går tillväga osv.

Lycka till!
#4 - 2 januari 2004 11:14
Fungerar det inte som det är då?
om du har något rum inrett med gamla saker skulle det där inte sitta fel, sen kan du inreda akvariumet lite gammeldags oxo :)
#5 - 2 januari 2004 13:22
Jag renoverade min farbrors gamla 330L (156*46*46) akvarium från tidigt 70-tal i somras, något som faktiskt inte blev särskilt betungande.

Det är visserligen lite svårt att se hur mycket underarbete du behöver göra men jag kan iaf beskriva hur och vad jag gjorde.

Jag började med att skäraloss glaset och skärabort allt gammalt kitt från glaset och akvariet.

Steg 2 blev att undersöka hur mycket underarbete som behövde göras, i mittfall så räckte det med att slipa ner ytan på färgen (eftersom jag gillade färgen som var och den såg bra ut) för att få lacken att fästa. För lackeringen använde jag mig av Alcro’s ”Marmofloor Epoxi V” klarlack + härdare.

Steg 3: limning av rutan, rengjorde kontaktytorna (både glas och akvarium) med aceton (den röda, kemiskt ren?). Limning görs lättast med akvariets kontaktytor uppåt så att glaset pressar på silikonet med sin egen tyngd, silikonet läggs då lättast på akvariets kontaktytor ungefär som när man trycker ut kalles på mackan, mellanrummet mellan strängarna ½ - 1 sträng brett beroende på hur tjocka strängar du gör. Tänk på att du bör ha ett silikonlager på ca:3mm mellan glasets och akvariets kontaktytor (jag har ca:4mm) och räkna med att silikonsträngarna pressas ut när du lägger på glasskivan (det är bättre med för mycket silikon än för lite).

Steg 4: lackade undersidan på rampen lät det torka och limmade dit aluminiumfolie som reflektor p.g.a. att jag inte får plats med riktiga.

Detta akvarium har jag haft igång sedan mitten av juli med ett stim rödmunstetror, 10 peru altum (små), 4 siamesiska algätare, 1 gibbiceps och nu även 5 små ancistrus.

I ditt fall så bör du börja likadant men vad som krävs i underarbete är som sagt lite svårt för mig att avgöra. Men när du kommit så lång så att det är dags att måla väljer du bara den/de färger du tycker om, behöver ej vara giftfritt eftersom de två lacker som jag rekommenderar är täta. Många personer som gör egna bakgrunder lackar med ”Epotex” akvarielack, jag fann att denna var lite väl svår att få tag på så jag pratade med några lokala firmor och fick rekommendationen Alcro’s ”Marmofloor Epoxi V” klarlack + härdare.

Din lysrörsramp ser ut att vara obehandlad på undersidan i så fall kanske det vore bra att måla och lacka där också?

Hoppas att du har blivit lite klokare av detta.

Mvh Martin
#6 - 2 januari 2004 14:45
Hej och tack för tipsen! Pratade med färghandlar'n och han tyckte att jag kunde bryta Alcro’s ”Marmofloor Epoxi V” med havsblå pigment så behöver jag inte måla med färg först och sedan klarlacka. Synpunkt?
Akvariemöbeln är i björk, fick förslag om att jag kunde vitlasera så framträder trästrukturen mer, synpunkt på det?

Det skulle inte vara nå't problem att få silikonen att fästa på klarlacken trodde färghandlar'n. Men man ska kanske "rugga" upp ytan i alla fall? Insidan på locket tänkte jag måla och skruva dit en rostfri plåt som reflektor. Kom med fler tips!
#7 - 2 januari 2004 17:04
Blanda färg och lack är inte min avdelning så där får du nog lita på färghandlar'n men blått är helt underbart som bakgrunds färg (har det själv).

Vitlasera är nog inte helt fel, när man har en så snygg möbel som du fått tag på så blir vanlig färg sista utvägen.

Om du känner dig säkrare med ruggad yta så tycker jag att du ska göra det, jag gjorde inte det utan såg bara till att kontaktytorna inte var feta genom att tvätta dem med röd aceton(skölj ur karet ordentligt när allt är färdigt).

En rostfriplåt som reflektor låter som en bra idé se bara till så att det inte kan komma in kondens bakom plåten.

Mvh Martin
#8 - 2 januari 2004 17:55
Hej Pjotr!Du har ett häftigt projekt framför dig,jag är väldigt nyfiken på det färdiga resultatet,skulle gärna vilja se ett foto när det är klart.
MVH Jörgen.
#9 - 2 januari 2004 18:06
Jag hade nog inte laserat det vitt utan kanske betsat det med en ganska transparent brun färg. Men smaken är som baken, och mörka möbler kanske inte passar hos dig...
#10 - 2 januari 2004 18:19
Och jag hade behållit den naturlig utan vare säg färg eller bets. Bara klarlack på alltså.

*smaken är som baken*
#11 - 2 januari 2004 18:23
Hmm jag tror också att bara klarlack blir snyggast.
#12 - 2 januari 2004 20:53
Jag kommer att plasta om insidan med glasfibret som följde med. Höll på ikväll med att skrapa rent och tyckte att det verkade lite tunt på sina ställen, fick även reda på att det har stått tomt i 15-20år. Bättre att vara på säkra sidan och så mycket jobb är det inte att plasta.

Sedan blir det en blågrå färg och klarlack i två lager ovanpå. Sedan gör man rent som Marwin sa innan man silikonar.
Byter även ut lysrörshållare och drar nya kablar. Drosslarna sitter redan nere i skåpet, får väl se vilket skick de är i. Det sitter en plastskiva som behöver göras rent i locket ovanför lysrören. Sedan kom jag på att jag har en massa gammla lysrörsarmaturer med lösa reflektorer i så de kan jag nog använda.

Funderar på någon hemgjord bakgrund av någo slag, men det kanske inte "passar" i gammelburken.

Det blir nog bara klarlack på möbeln. Passar nog bäst här hemma säger frun. Återkommer med bilder under arbetets gång. Tack för alla råd.
#13 - 2 januari 2004 22:02
skulle det inte funka att plasta en bakgrund direkt i karet? kanske synd om man inte skulle bli nöjd med den men....
Annars en mycket trevlig möbel, lycka till
#14 - 3 januari 2004 21:00
Ja då har man kommit igång... själva akvariet är renskrapat och det är dags för plastning.
Jag har tagit ner rampen/locket i källaren så länge och rivit den och bökat... kolla gärna på "Zoonen" för lite bilder allt eftersom.
#15 - 3 januari 2004 21:16
håller på med att "renovera" (måla om, köpa nya skaker och sätta in snygg bakgrund) till ett gammalt 100L som jag köpte igår den 2/1, ska lägga upp bilder på tråden "renovering" så att man kan se skillnaderna.

inget emot att bygga om en möbel men ändå ett projekt =)
#16 - 4 januari 2004 21:25
no way: Javisst är det kul att pyssla och dona!
Nu är rampen klarlackad och det är dags för lysrör. Tänkte ha två 120cm rör, MEN det kanske är bättre med fyra mindre eller någon annan kombination.
Ideer om det, någon?
#17 - 4 januari 2004 22:18
är det lönt att ha frigolitbakgrund i ett 100L, djup ca 35cm..

FÖRDELAR: eftersom karet inte är så stor går det
snabbt att göra samt billigt.
slipper skrapa bort färgen på baksidan =)
NACKDELAR: jag har innerfilter, och det blir kanske
lite plats för malawifiskarna

tycker det är skitsnyggt och jag vill verkligen göra om karet helt när man e igång och jag kan ju göra den mycket tunn, eller vad tycker ni?
#18 - 4 januari 2004 22:31
Det blir ju helt klart snyggare med bakgrund och om du gör den tunn tar den ju inte så mycket yta från akvariumet heller, så fixa en bakgrund du!!
#19 - 4 januari 2004 22:42
ja, då går det alltså med innerfilter
(kan man ju dölja med en flytväxt)

(edit) ojsan, kom just på att mittsaget sitter ganska rejält fast och att karet har en ram som sitter "längre in" hoppas n förstår =)
kan mandela den på 2 små då eller?

#20 - 4 januari 2004 22:45
kan ju göra en bakgrund i 2 eller flera bitar, kan ju oxå gömma ett inner filter bakom bakgrunden!
#21 - 4 januari 2004 22:52
kanske skulle flika in med att du inte bör rugga upp ytan innan du siliconar. Det funkar ju inte som färg, så ju blankare yta desto bättre fäster det. Man sandpapprar ju inte direkt glaset innan man limmar med silicon =)
det funkar nog mer som en "platt sugpropp" eller nåt...
fast dubbelkolla gärna detta med nån, men jag har helt för mig att det är så!
#22 - 4 januari 2004 22:57
jo de är ju klart...

är det då nån som har tips på att göra en smal bakgrund men ändå djup? och glöm inte bort att svara på pjotrs fråga!
#23 - 4 januari 2004 23:04
Precis.......... kom med förslag.......
#24 - 4 januari 2004 23:37
Tja!
Hur länkar/laddar man upp en bild på forumet...
tänkte visa mitt hemmabygge av akvarium,
Rätt så tufft....

#25 - 5 januari 2004 00:44
går inte att ladda upp bilder här.. du får ladda upp den nånannanstans och länka till den här.

Ang. bakgrund, hade ett kar där det var en frigolitbakgrund byggd av 2cm tjock frigolit med flera lager frigolit på ett par ställen för att få typ stenar som stack ut på vissa ställen.. såg rätt ok ut faktist!
#26 - 5 januari 2004 10:51
texas, du kan ladda upp bilder på www.zoonen.com och "min zoon"

pjotr, mia22 har renoverat ett 600L, fråga henne...http://medlem.spray.se/ciklidakvarium/

har tänkt över natten att göra en skiffervägg med smal frigolit, kan nog bli snyggt
#27 - 5 januari 2004 11:48
Ok....får se om den funkar....
Har murat upp grunden med stenar från USA....samt klätt aluramen med
gammalt virke.....
Vill bara dela med mig med lite ider...hör av om er om det är något ni undrar!

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=111977
#28 - 5 januari 2004 16:39
stiligt akvarium Texasboy!! lite mer bilder tack, fick just ett par nya ideer själv tack vare ditt akvarium[:-17]
#29 - 5 januari 2004 18:18
är lite konfunderad. ska ha malawikar (alltså mycket stenar)
men man vill ju inte ha frigolit i bottnen om de gräver ner dit eller om sandeN (blästrings)flyger iväg...

skitsnyggt kar texas =)
#30 - 5 januari 2004 22:31
Så ja, tillbaks till ämnet... Nu är i alla fall karet plastat och målat blått invändigt. Imorrn blir det första vändan med klarlack, om ett par dagar nästa lager. På onsdag får jag nya glasrutan, ska försöka mig på att göra ett invändigt hörnfilter för filtermatta, och sedan ska rutan silikonas, kommer nog att bli en fog som blir 3-4mm tjock, det blir nog bra tror jag.

Sedan så är rampen/locket klarlackat, reflektorerna ska dit, men det blir nya vanliga lysrörsanslutningar, får inte tag i lösa täta anslutningar, bara färdiga svindyra satser. Jag har ju redan drosslarna ligger i skåpet under själva burken.

Tips om att göra hörnfiltret mottages gärna.
#31 - 5 januari 2004 23:45
tänkte du göra ett inbyggt eller bara filtermatta + pumphuvud? filtermattan borde smälta in ganska bra med tanke på att du har akvariet blått indvändigt!
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198

#32 - 5 januari 2004 23:54
Precis vad jag hade i åtanke, blått mot blått! Tänker göra en hörnfilterkammare med blå filtermatta men är inte helt på det klara med höjden på glasen kontra vattenytan. Man ska "klämma" ner filtermattan.
#33 - 6 januari 2004 00:06
kolla in den här länken
http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/h%f6rnfilter/
#34 - 6 januari 2004 01:26
Sundelin! Är du från Övik? det är jag med....Ska du Ha lite hjälp med ider så hör av dig.....
#35 - 6 januari 2004 08:27
Skoj med fler som som bor i närheten! vet inte om man behöver hjälp med ideer har redan alldeles för många =) vet ju inte när man ska hinna med allt...
#36 - 18 januari 2004 00:35
Någon rapport från renoveringen?

(var och tjuvläste lite på AG men det skulle vara trevligt att få igång den här supertråden igen)
#37 - 18 januari 2004 01:44
Jag skulle renovera ett gammalt akvarium som det såg ut när det var nytt. Riktigt cool vore med samma växter och djur som var vanliga då akvariumet var nytt. Lite som att renovera en gammal bil [:)].
Angående ljusramp, så finns det färdigkopplade så man slipper riskera något med elektriciteten. http://www.hjortgatanszoo.se/ har i sin butik väldigt bra färdiga för inbyggnad. Det är en elektronisk drossel och kablar samt spolsäkra anslutningar till lysrören. De elektroniska drosslarna kan halvera strömförbrukningen jämfört med gamla drosslar. Rekomenderas till hembyggen.
#38 - 18 januari 2004 08:01
Hej igen! Det blev ett bakslag efter första vändan med färg o klarlack, det visade sig när burken var fylld med vatten i två dagar att färgen började släppa! Ur med vattnet och det gick att dra bort färg o klarlack...
Iväg till färghandlaren som hade talat om för mig vilken blå färg jag skulle ha och han sa att han trodde att det var frigolit jag skulle måla på. Hade naturligtvis sagt att det var glasfiber, men men, ord mot ord. Han var inte omöjlig på nåt sätt, fick tillbaks mina pengar +40:- för utläggen samt två nya silikontuber, men ändå, allt jobb...

Började i princip om från början, slipa osv. Sedan av en händelse så håller de på att lägga nytt epoxigolv på jobbet. Kollade med bossen där om den klarlacken gick att använda som toppskick i akvarium och vi kollade båda två med tillverkaren och deras kemister och det var helt ok. Då säger bossen att den här klarlacken är brytbar och frågar vilken färg jag vill ha! Kanon om man slipper måla först. Flaggblå säger jag, hmm... säger han, "jag har blå-någonting står på jobbet, tar med den imorrn så får du se"...

Det visar sig att det är så gott som samma kulör som originalfärgen så jag köpte en kvarts hink (c:a 5L) + härdare av honom väldigt billigt... (troligen till fikakassa). Så nu är det lackat i två lager och ska stå i en vecka innan jag fyller vatten, så nästa helg så... testar jag igen.

Det blir helt nya lysrörsgrejor från Hjortgatan, beställde 2st 2x40 därifrån.

Tackar för intresset.
#39 - 18 januari 2004 09:47
det kommer nog bli jävligt bra...fan va pille sugen jag blev :P
#40 - 21 januari 2004 20:50
Har återigen... silikonat rutan och satt dit glaslisterna till filterkammaren. Vad silikon sätter sig på rena ytor! (och tur det). Vattenfyllning på fredag kväll.
Hur många ggr bör man skölja ur akvariet efter limning? Borde väl räcka med två ggr?
På återhörande.
#41 - 22 januari 2004 08:32
Det räcker med att torka av med en fuktig svamp om man vill göra något överhuvudtaget, limmet avger inga giftiga ämnen. Färgen vet jag inte vad det är för någon, men det är nog knappast någon fara med den heller.
#42 - 23 januari 2004 18:20
NU, är burken fylld för andra gången, nu blir det bra!...
#43 - 27 januari 2004 15:15
Ett par små frågor...
Hur går det?
Vilket märke var det på lacken du använde?
Är det något levande i akvariet än?
#44 - 27 januari 2004 21:48
har det kommit några nya bilder på karet??
#45 - 28 januari 2004 10:16
Hejsan, kul att ni undrar.
Ja, det finns bilder på Zoonen. Det gick bra den här gången med färg och allt. Inte läcker det heller. Lacken är en klarlack för golv som är bruten i en blå-grå nyans (som originalet). Eradur heter den.
Verkar fungera bra, precis som deras kemister sa.
La i en fisk i lördags och den simmar omkring och äter för fullt.
Nu ska jag bara renovera vardagsrummen innan burken ska upp på sin plats. Fler bilder kommer då.
#46 - 28 januari 2004 14:36
Det skall bli kula att se bilder på karet i full gång sedan. Snyggt jobbat!
#47 - 2 februari 2004 21:00
Skynda på med vardagsrummet nu.... ;-)
#48 - 15 februari 2004 07:23
Taket klart, väggar ska målas idag, sedan lägga nytt golv i två rum...
bara jag får väggarna klara så, blir tokig på att spackla-slipa, spackla-slipa... Akvariet är i full gång i källaren förresten, fick lov att dra igång det i förtid pga att en massa Malawis måste ha plats. Se Min Zoon.
Idag hämtar jag nästa projekt - 750-burken... (efter att jag har målat väggar...)
#49 - 21 februari 2004 17:25
Såja, då var det "bara" golvsocklarna i det andra vardagsrummet som ska på plats, det blir imorrn, sedan ska möbelburken in där...
Sen... blir det hårdkörning i gillestugan för där ska det byggas in ett 750-L, 2,5m långt akvarium i en vägg. Det står i garaget och bara "väntar" på att få komma in i värmen... återkommer...
#50 - 24 februari 2004 21:11
Så var det klart och står på plats i vardagsrummet, blev riktigt bra tycker jag...
#51 - 10 mars 2004 23:12
Tjusigt!

Annons