rengörning före silikonering?

#1 - 30 augusti 2003 18:40
Ska silikonera fast min feigoitbakgrund. Hur rengör jag bakrutan lämpligast?

Tacksam för svar...
#2 - 30 augusti 2003 19:07
Först med en vanlig trasa eller svamp, sedan eventuellt med lite ättika om det är svåra kalkavlagringar och till sist med T-Röd för att få bort alla eventuella rester av fett. Tänk på att din hud alltid ger ifrån sig lite fett när du tar på glaset (fingeravtryck), så var försiktig.

OBS! Efter ättikan får du lov att skölja ur ordentligt, och var mycket sparsam med T-röd så dunstar det rätt så snabbt.

Swetrot
#3 - 30 augusti 2003 21:25
Ok. är det svamp och trasa som gäller efter både ättika och t-töd behandlingarna som gäller?
Smat inga fingrar på glaset sedan man väl använt T-röd?

Vad händer om något råkar komma på silikonfogarna då? Är det kört då eller?
#4 - 30 augusti 2003 22:31
Först svamp och trasa. Var försiktig så att du inte skrapar upp fogarna med svampen. Finns det kalkavlagringar får man ta lite ättika och en svamp. Det är mycket noga med att skölja ur alla spår av ättikan. Ättika löser inte silikon, så det är bara oförsiktigt skrubbande som kan skada fogarna. Efter denna process T-Röd, och nu räcker det med en trasa, det är ju redan rent. T-Röd löser inte heller silikon. Men efter T-röd, inga fingrar utan nu är
det "bara" att limma dit din bakgrund.

Alla medel skall användas med måtta och försiktighet.

Swetrot
#5 - 31 augusti 2003 12:15
jag kör kemiskt ren aceton, tar bort allt fett hur bra som helst & silikonet fäster som ädlrig förr =)
#6 - 31 augusti 2003 19:49
Ok... bör jag rengöra frigoliten på något sätt?

Annons