rengörning

#1 - 21 februari 2004 20:48
kanske skall köpa en bok men......
När man gör storengörning och tömmer allt vatten,
vad tvättar man akvariet med för att få bort allt skräp?
Diskmedel?

joaim
#2 - 21 februari 2004 20:52
man gör inte stor rengörningar efter som man då iprincip dödar akvariumet och då är det som att starta på nytt igen.

Diskmedel skulle iaf inte jag låta komma nära mitt akvarium.

PS.
eller man å man, man bör inte göra det ska det kanske stå
DS.
#3 - 21 februari 2004 20:55
Du bhöver inte tömma allt vatten någon gång,gör delvattenbyten
istället.Tömmer du vattnet och gör rent allt så försvinner
alla bra bakterier i karet,det blir som en nystart av akvariet.
Gör inte rent någonting med diskmedel för guds skull,använd bara
rent vatten istället.
MVH Richard
#4 - 21 februari 2004 21:55
Tycker du att stenar och gruset är gröna så rör omkring lite så det gröna vänder sig neråt istället, då bryts algerna ner..
#5 - 22 februari 2004 11:47
Men i mitt 54 liters blir det jätteäckligt bland stenarna om jag inte byter. Har storrengjort hela akvariet, men sparat smutsen i pumpen, o så mkt vatten jag haft kärl till. Kanske har jag bara haft tur då? Tacksam för goda råd, ni som vet?
Funkar en sån där "botten-sug". Kopplar man den till nån slang, eller? Själv har jag långt till vatten från akvariet.
#6 - 22 februari 2004 11:58
Sug upp "slammet" vid vattenbyte med en slamsug, det fungerar. Det är egentligen bara en cylinder som du sätter i änden på en slang, så kan du låta hävertprincipen jobba ned i en hink ´bredvid på golvet.

Men om du nu får så mycket skit i akvariet kanske du skulle fundera på att mata mindre, alternativt ha färre fiskar i karet.
#7 - 22 februari 2004 14:46
Tack alla för bra svar,
jag har en sådan botten hävert har inte testat ännu men det blir väl snart.

JAG HAR EJ ANVÄNT DISKMEDEL :)
Men när vi fick akvariet(160L) av svärfar så hade det stått i hans garage i två år så det var ganska skitigt!men jag sköljde bara ur det med vatten och svampade rent glaset.
#8 - 22 februari 2004 15:56
jag tycker botten-sug funkar mycket bra... Går snabbt och enkelt att göra delvattenbyte... Sen kan man köra runt med sugen på botten bland gruset och på så viss "dammsuga" bort smuts. Man kopplar den inte till någon slang, utan "pumpar" genom att trycka på en pump som sitter på sugen.

Praktiskt och enkelt

/ Lova

Ursprungligen skickat av Sanne

Men i mitt 54 liters blir det jätteäckligt bland stenarna om jag inte byter. Har storrengjort hela akvariet, men sparat smutsen i pumpen, o så mkt vatten jag haft kärl till. Kanske har jag bara haft tur då? Tacksam för goda råd, ni som vet?

Funkar en sån där "botten-sug". Kopplar man den till nån slang, eller? Själv har jag långt till vatten från akvariet.

Annons