Rengörning

#1 - 9 september 2003 11:57
Jag har läst här på forumet att man inte bör tömma hela akvariet när man rengör det. Jag vill skölja av gruset i mitt nya akvarium för att få bort all skit i det. Hur gör jag detta på bästa sätt utan att tömma hela akvariet?
#2 - 9 september 2003 12:08
om du inte gjorde rent gruset innan du stoppade ner det så är det nog rätt kört. Annars ska man aldrig rengöra gruset/sanden efter som det finns en massa nyttiga bakterier där i. Dock kan man slammsuga ytan för att bli av med synligt skräp etc.
#3 - 9 september 2003 12:18
precis som Gosatta skriver, gjorde du det inte vid start så är det som det är.
jag har fin sand i mina burkar och jag har bytt bottensand med fiskarna kvar i vattnet, jag slangar ur den befintliga sanden med en grov slang och sedan så häller jag ner den nya sanden som måste vara mycket ren i små porttioner, annars blir det bara gegga i vattnet.
#4 - 9 september 2003 12:33
Ok, trodde att det så småningom blev överfullt med skit i gruset om man inte sköljer av det. Men ibland vill man ju göra en helrengöring av akvariet, dvs ta ut allt innehåll och tvätta av alla glasytor. Finns det någon som kan tipsa om hur man gör det och hur ofta man kan göra det utan att fiskarna tar skada.
#5 - 9 september 2003 12:40
Varför vill du göra det skulle vara min fråga? Alla glasytor kan man ju hålla efter endå? finns algmagneter, eller så kan man använda en svamp lite försiktigt. Sitter det hårt kan man ta bort toffsalger etc. med ett rakblad. Skulle en rot bli igengrodd ta bara ut den och rengör samma sak med stenar etc. Gruset behöver man bara rensa det synliga, alltså ytan.

Att göra rent allt är ungefär samma sak som att starta akvariumet från början vilket mest ställer till problem efter som man måste ¨få till en biologisk balans igen. Håller man efter skötseln på sin burk regelbundet så ska det itne heller behöva gå så långt att en total rensning blir nödvändig.

hur stort kar har du föresten? för det går inte att komma ifrån att det blir svårare att hålla efter en burk ju mindre den är.
#6 - 9 september 2003 12:41
Hmm jag flyttade fiskarna igår... Hade allt grus och sand kvar i akvariet så öppnar jag dusch kranen och så sprutar det mot akvariet då... så flyttar allt skit upp :) sen häller man ut vatten sen gör om det några gången till då blir det rätt så ren. Men det finns säkert flera sätt... I den här fallet så var akvariet 20 L så jag kunde bara lyfta och tömma vatten men när det är drygt 100 så tar det lite långt tid att tömma ut vatten senare :)
#7 - 9 september 2003 12:54
Jag vill få akvariet skinande rent. Det är därför jag funderar på en totalrengöring. Tycker att akvarier är som allra snyggast när man precis har satt igång dom. Dessutom borde det ju bli mer och mer fiskavföring på botten. Men den kanske bryts ner automatiskt i akvariet, vad vet jag. Jag är som sagt nybörjare. Akvariet är inte så stort, typ 80 liter.

Annons