rengöring ytterfilter

#1 - 9 oktober 2009 10:55
Köpte ett ytterfilter för cirka 1,5 år sedan. Flödet börjar bli dåligt nu, slangarna ser ut att vara halvfulla med grufs, och jag undrar:

*Finns det något smart sätt att rengöra ett ytterfilter?
*Hur gör jag rent slangarna? Med en avloppsrensarstålgrej eller vad?
*Hur ofta bör/behöver man göra rent ett ytterfilter/slangarna?

tacksam för tydliga, enkla svar, då jag är en teknisk dyslektiker...

vänliga hälsningar

Lilibet
#2 - 9 oktober 2009 11:02
Skulle nog tro att det är läga att rengöra ditt ytterfilter nu, eftersom det tappat i flöde.
Jag brukar ta ur filtermaterialet och skölja det under ljummet rinnande vatten från kranen, att skölja det i en spann med akvarievatten gör ingen störra skillnad. Skölj tills det börjar bli klarare vatten, men lite gojs får det gärna vara kvar. Sätt ihop paketet igen, fyll på med vatten och tryck i kontakten.
Slangarna rengör jag aldrig då det är så tunt lager som sitter där, och det brukar lossna av sig själv lite då och då. Även dessa slangar behöver man byta med jämna intervaller då de annars blir väldigt styva och kan orsaka vattenläckage.
#3 - 9 oktober 2009 20:02
Efter att ha gjort rent mina ytterfilter så brukar jag stoppa i tetras bactocym tabletter som är miljarder nyttobakterier på piller för snabbare igångsättning av reningen.
Jag har inte haft nån fisk som kolat vippen av nitritchock nånsin och det är nog delvis på detta och sen kanske att jag rengör det skitiga filterinnehållet i akvarievatten som jag tror är bättre än ljummet vatten faktiskt ;)
Brukar passa på att rengöra ett ytterfilter samtidigt som jag byter vatten i 720 karet med slang till badrummet och slå 2 flugor i samma smäll :D
#4 - 14 oktober 2009 16:24
Tack för hjälpen!

Liten följdfråga, bara. Hur ofta bör man byta slangarna?
#5 - 14 oktober 2009 16:27
Dom brukar man normalt sett inte byta på många år eller om man ska flytta filtret och behöver längre eller kortare slangar.
#6 - 14 oktober 2009 17:59
....eller när de börjar bli stela och svårhanterliga:).
#7 - 14 oktober 2009 18:56
Lilibet skrev:
Liten följdfråga, bara. Hur ofta bör man byta slangarna?
Är de av bra kvalite kommer du troligen inte behöva byta dem förrän tja 10år typ! Ang. smutsen i slangarna så brukar man kunna uppnå en biologisk balans även där och då hålls smutshinnan ganska tunn, men om det är mycket i dina slangar så kan du ta bort dem från filtret och sen daska dem i badkarskanten några ggr och sen skölja igenom dem;)

Annons